x0xb0x of tb-303

legalized

Ingeburgerd
dag mede-muzikanten
ik zit in dubio, ik wil graag een tb-303; who doesn't?
maar ik heb een klein beetje onderzoek gedaan en ik dacht dat de x0xb0x een aardig alternatief was.
En aangezien je voor de 303 gemiddeld zo'n 1000,- / 1200,- kwijt bent en voor de x0xb0x 400,- / 600,-
dus aan jullie de vraag of jullie me wat meer kunnen vertellen over de verschillen ertussen, in hoeverre het geluid overeenkomt met de 303 etc. etc.
de voor/nadelen ten opzichte van elkaar,
bedankt :doei:

Je hebt altijd van die puristen die een echte 303 willen, maar geloof me als ik je zeg dat er klankmatig niet of nauwelijks verschil zit tussen een x0xb0x en een 303. Het zou mij in ieder geval het grote verschil niet waard zijn in prijs. Die prijs is vooral veel sentiment.

Het enige verschil tussen een 303 en een x0xb0x zit 'm in de sequencer. De meningen zijn er over verdeeld of die van de x0xb0x of de 303 beter is. Dus als het je puur om de klank gaat is een x0xb0x zeker geen verkeerde keus.

in tegenstelling tot de vorige keer dat er discussie over was heb ik nu zelf enkele weekjes een x0x onder handen gehad.
voor mij persoonlijk is de sequencer een marteling, het geluid was ook niet wat ik wilde, maar hij was volgens mij gemod.

Ben tegenwoordig veel aan het helpen met een open source software 303 clone. Hiervoor heb ik een hele lijst soundfiles al opgenomen van de originele 303. Als iemand met een x0x zich geroepen voelt om dezelfde test-patterns in zijn x0x te voeren en op te nemen, zodat dat welles-nietes verhaal met de x0x kan ophouden.. Roep maar, dan post ik de geluidsbestanden en patterns hier.

let op: de x0x moet ongemod zijn (behalve dan de mods die hem dichter bij de 303 sound brengen).
dus geen increased resonance, accent, etc.. mods..

Ik heb wel eens gehoord dat de resonance van een x0x viel minder diep gaat dan van een echte 303. Iemand die hier wat meer over kan vertellen? Ken alleen de 303 van RSB, nog nooit een x0x gehoord in het echt zelfs :P

Ik zou ook weleens een xox willen vergelijken (en niet alleen van die site met wafjes). Hij zal niet klinken of te proggen zijn als een "echte" maar er zullen zeker bruikbare acidlijntjes uitkomen.

het geluid was ook niet wat ik wilde, maar hij was volgens mij gemod.

De x0xb0xen met de bekende overdrive mod klinken meteen al slecht, bij boxen met deze mod hoor je het verschil tussen de saw en blokgolf bijna niet meer, ook al staat de mod uit.

Ik heb nu een x0xb0x zonder mods, echt een verademing tegenover de x0xb0xen met mods. Een x0xb0x zonder mods klinkt veel autentieker.

De x0xb0xen die ik zelf mod hebben ook geen overdrive en klinken prima. Mods die ik er zelf ingezet heb doen ook niks aan de klank en zijn allemaal via een schakelaartje aan of uit te zetten.

Wat betreft de vraag over de resonance staat het antwoord op de x0xb0x site. Dat zit 'm in de beta gain van de gebruikte 733ap's.
De x0xb0x gebruikt 733p's en die hebben een wat hogere beta.
Echter is dat zo opgelost door de 733ap's even te meten en die met de hoogste beta gain op de cruciale plaatsen (Q8, Q9 en Q10) te zetten.
Een 733ap of een 733p klinken precies hetzelfde bij hoge beta gains.

De x0xb0x heeft ook nog de mogelijkheid om de BA662A VCA te gebruiken i.p.v. de 6110.
Je kunt dus kiezen. Ook nu is het verschil eigenlijk nauwelijks hoorbaar. Daar vind je als je googled ook een leuke vergelijking mee. De conclusie was dat een 6110 wat harder klinkt dan een 662A, maar dat je dat dus oplost door gewoon je mixer wat verder open te draaien.
Wil je dus een x0xb0x identiek laten klinken aan een 303 dan stop je er een 662A vca in (die is nog wel te vinden op ebay) en kies je 733ap's of 733p's met een hoge beta gain.
Dan is het klankopwekkingsstuk gewoon identiek.

Ik ben het wel met Rvooh eens dat de 303 sequencer en de seqencer van de x0xb0x niet te vergelijken zijn. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die van de x0xb0x, maar dat is subjectief. Ik heb ze allebei gehad en er is wat mij betreft niks wat een prijs van rond de 1200 euro rechtvaardigt als je vergelijkt met een x0xb0x.
Zoals gezegd is het vooral sentiment.

De x0xb0x heeft ook nog wat voordelen die een 303 niet heeft. Upgradable firmware via USB, midi etc.

Je zou ze eigenlijk alle twee eens uit moeten proberen en zelf je oordeel moeten vellen. Moet je wel zeker weten dat je eerlijk vergelijkt en de x0xb0x waarop je test helemaal in orde is.
Als je hier de vraag stelt welke beter is wordt het al snel een wellus nietus discussie waar je nooit uit gaat komen.

Mods die ik er zelf ingezet heb doen ook niks aan de klank en zijn allemaal via een schakelaartje aan of uit te zetten.

Alleen al dat er een mod op die printplaat gebouwd zit kan al effect op het geluid hebben, ook al staat de mod uit.

Ik heb ook de BA662A en merk verschil. Het lijkt alsof hij minder overstuurd als je het volume op de x0xb0x helemaal open draait, hij blijft cleaner klinken.

Dat van die mods ben ik niet met je eens. Het ligt natuurlijk aan de mod.
Als voorbeeld neem ik het filter. Je kunt het filter dieper laten gaan door simpelweg 1 weerstand te veranderen.
De oorspronkelijke weerstand laat ik gewoon op de print en parallel daaraan zet ik nog een weerstand die verbroken kan worden met een schakelaartje.
Schakelaar aan is dus weerstand A en B parallel en schakelaar uit is alleen weerstand A. Is zou niet weten hoe dat invloed heeft op het geluid als die mod uit staat.
Zo zijn er meer mods te bedenken waarbij alleen maar een weerstand of draadbrug parallel gaat.
Dingen als overdrive en zo hebben wel invloed op het geluid, ook als de mod uit staat.

Ik heb nu ook een BA662A in mijn vers gebouwde x0xb0x gestopt. In die x0xb0x heeft nooit een 6110 gezeten. Nou ben ik niet zo onder de indruk van het geluid van mijn x0xb0x. Ik ben er nog niet uit of ik ergens een fout hebt gemaakt, of dat de BA662A hier verantwoordelijk voor is.
Misschien kun jij me helpen spdk.
Is het voor jou mogelijk wat audiovoorbeelden te posten en daarbij ook de standen van je potmeters door te geven? Dan kan ik namelijk vergelijken.
Zou je, als je de mogelijheid hebt, bijvoorbeeld eens een opname kunnen maken van de x0xb0x met een saw, met alle potmeters helemaal open en het volume maximaal?
Dan gewoon 1 noot even aanslaan in de keyboard mode (dus geen sequence). Dan kan ik eens 1 op 1 vergelijken met mijn x0xb0x waarvan ik vermoed dat er een foutje in zit.
Ik heb vroeger wel x0xb0xen gebouwd met 6110's en die klonken veel aggressiever.
Het geluid wat ik in mijn hoofd heb komt in ieder geval niet overeen met wat ik nu hoor en ik geloof niet dat dat puur en alleen aan m'n BA662A ligt. Met jouw opnames zou ik zekerheid hebben.
Misschien is het juist die oversturing van de 6110 bij hoge volumes die ik bestempel als aggressief. In dat geval gaat bij mij alsnog de 6110 erin, want ik vind die oversturing juist wel lekker.

Er is maar 1 303 en dat is een... 303 ;)

wATJE ZELF WIL toch ??
altyd vragen wat een aner wil ; asje t kan betalen ...koop tb
je geldis zekers niet weg om dat err meer stumperds zijn die er 1400 voor betalen hehe
iig khebmeerdere gehoord gezien
asje egteacid wil maken met twisted melodies is een tb esssentiel
sequencer one word!!
:engel:

Ow?? :okdan:

Wie-Wat-Waar? Waar kan ik meer info vinden?

kvraudio, dsp sectie

momenteel nog volop discussie over de kleinste detailtjes, is belange nog niet af..

er worden dan ook verschillende versies gebouwd naar ieders voorkeur
de versie van antto is leuk omdat hij bezeten is om het zo juist mogelijk te doen (hij is zelfs de sequencer aan het herschrijven na mijn aanwijzingen)
jammer genoeg is zijn versie in Synth Edit.. dus pc only
maar de topicstarter heeft de sourcecode (c++) van zijn vst beschikbaar dus kan je er zelf mee aan de slag.

Back