Sysex vraagje

koekebakker

Olie op het vuur
Voor de fun (en om mijn PHP en SQL weer even bij te spijkeren) maak ik een
Website waarin mensen sysex data kunnen uploaden, delen, beheren, backuppen,
patches organiseren, patches swappen, renamen, noem maar op.

Een extraatje voor de JP-8000 editor wordt een 48 pattern 128 steps step-sequencer (RPS)
Dat wil zeggen, als die data ook wordt geëxporteerd en geïmporteerd bij een sysex dump :biertje:

Nu is het zo dat ik info moet extracten uit een sysex file hiervoor (niet al te moeilijk).
Maar mocht ik bij het genereren van een verse sysex file iets foutief doen, is het
dan mogelijk dat mijn synth (Roland JP-8000) de geest er aan geeft na het
importeren? Ik heb namelijk weinig behoefte aan een onbruikbare synth. :)

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd:
Het lijkt me dat zolang de sysex er niet uitziet als een OS-update je weinig risico loopt. Maar ik zou me wel juridisch indekken tegen sysex die patches van gebruikers wist (of erger), voor de zekerheid.

Maar ik denk dat alleen Roland precies weet wat er gebeurt als je er dingen naartoe stuurt die niet kunnen; bijvoorbeeld dat hij ergens in de sysex een byte van 0 tot 7 verwacht en jij stuurt er 127 naartoe. Alhoewel, daar zijn zoveel mogelijkheden dat ik denk dat ook Roland dat niet weet.

Zorg er in ieder geval voor dat het systeem nooit een foute manufacturer en system ID weg kan schrijven, dan blijven mogelijke problemen in ieder geval beperkt tot de JP.

Het juridische gedeelte zit wel snor aangezien het een gratis dienst gaat worden met een
op eigen-risico basis.

Met patches is het inderdaad zo dat de eerste byte altijd &hxF0 is en de laatste
byte (251) &hxF7. Een bank is overigens opgebouwd uit 128 van die series. Na een
ochtendje te hebben geprutst kan er ook weinig fout gaan heb ik al gezien.
Het viel me op dat er in iedere patch ongeloofelijk veel dummy data staat (nagenoeg twee derde)
Beetje raar dat roland niet 5 User banks beschikbaar maakt in plaats van 2.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
Het ontrafelen van de encoded data is wel te doen als je echt echt wilt en heel veel geduld hebt :)

Voor wat betreft foutieve sysex data kan er denk ik niets fout gaan omdat er aan het einde van het bericht meestal (altijd?) een checksum is toegevoegd. Deze wordt op basis van alle voorgaande bytes berekend dus als er 1 bit niet klopt, klopt de checksum ook niet waardoor het ontvangende apparaat dit bericht niet verder zal verwerken.

Goed initiatief van die site, heb je al iets ter demonstratie?

Verdikke die checksum doet mij inderdaad de das om n303y. Hopelijk reageert Roland dan ook
positief op mijn patch-sysex documentatie aanvraag. Zo beschermd zijn die gegevens vast
niet meer nu deze ouwe gare bakken niet meer verkocht worden. Het project ligt nu wel een
beetje op zijn gat :). Zodra ik de sysex kan ontleden is het een kwestie van de vers ingeklopte
php scripjes aan elkaar naaien en een domeintje aanvragen.

Laatst gewijzigd:
update : Gisteren een mooi 12 pagina's tellend PDFje van Roland gekregen uit 1996 met
o.a. een gedetailleerde beschrijving van elke byte uit het JP-8000 geheugen!
Verder zijn de sysex dumps ook goed gedocumenteerd.

Ik kan dus aan de slag met het gehex! :koffie: :koffie:
Zeer tof van Roland al zeg ik het zelf.

Laatst gewijzigd:
Roland Benelux heeft mij ook een paar keer snel en goed en ook nog voor niks geholpen met ouwe synths. Daar kan menig importeur (eigenlijk alle andere) een voorbeeld aan nemen.

Back