Doepfer A-143-2 Quad ADSR Probleem

ronnyvalder

Ouwe rot
Hallo,heb onlangs de A-143-2 Quad ADSR gekocht,deze was in B-stock bij Thomann.
Nu blijkt dat er 1 ADSR niet van werkt,heb deze even terug uit de rack gehaald en bij
grondige inspectie opgemerkt dat er aan geknoeid was.
OK,ik kan hem altijd terug opsturen,enz....,maar volgens mij kan het probleem niet zo moeilijk zijn.
Volgens mij is de verbinding tussen de printplaten die zorgt dat gate 1 automatisch verbonden is met alle andere 3 mis terug gesoldeerd,allez,je ziet dat hier iets niet klopt.
Nu is mijn vraag :

Heeft iemand nog deze module en zoja,kan je a.u.b. een foto maken van die verbinding tussen de 4 printplaten,dus aan de kant van de Gate poort,op Doepfer site is er ook een grote foto,maar ik kan er net niets van opmaken.
Het lijkt er ook op dat er misschien 2 verbindings staafjes zouden moeten zijn,want je
hebt 2 gaatjes in iedere printplaat,maar bij mijn exemplaar is er maar ééntje,maar je ziet duidelijk dat er nog soldeersel is bij andere gaatje zonder staaf.

Kan iemand me a.u.b verder helpen,alvast bedankt

Ik heb ooit van Thomann een a-134-2 gekocht. 1 ADSR triggerde niet en toen heb ik de unit teruggestuurd. Zou tie als B-stock terug in het aanbod zijn gekomen? (ADSR 4 deed het niet op de mijne) Ik neem toch aan dat ze voor reparatie naar Dietert terug gaan(?)
Anyhoo, Thomann deed niet moeilijk en stuurde onmiddelijk een vervangend, prima werkend exemplaar.

Overigens heb ik hetzelfde bij Thomann meegemaakt met een MFB Dual LFO. Dit is 1 van de redenen dat ik het tegenwoordig een stuk leuker vind om modules zelf te maken/in elkaar te zetten. Dan weet je in ieder geval zeker dat je module wanneer je hem voor het eerst opstart het niet goed doet. :mega:

O ja foto, dit bedoelde je toch?

Dat witte ding heb ik er overigend zelf een keer ingestopt, dat hoort dus niet zo...

Scherp is anders he (zie ik nu)

Attachments

• DSCF5009.jpg
    DSCF5009.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 82
Hey Falafelbiels,de A-143-2 die ik hier heb,heeft de 1ste ADSR dat niet werkt,de overige 3 gaan wel.
Je ziet duidelijk dat ze gesoldeerd hebben en wat mis verbonden,als ik zo zie op jou foto
en vergelijk.
Kan je a.u.b. nog ietsje dichter een foto nemen,deze kom ik al ver,maar voor de zekerheid,vooral bovenaan,aan de eerste gate,waar jij dat witte ding hebt ingestopt ;-)
Alvast bedankt,tof dat je de moeite hebt gedaan deze even uit te bouwen en een foto van te nemen,vindt ik echt super :-)

Heb die foto van jou nog eens ingezoomed,het lijkt me handig om te bepalen waar die draad zit op elke printplaat om even alleen op dit stuk in te zoomen per printplaat,als dit natuurlijk mogelijk is,alvast bedankt om me verder te helpen,hopelijk ligt het aan het geknoei,anders scheelt er meer,en dan moet de unit terug in dezelfde staat zetten,want had zelf al een draadje doorgeknipt dat er duidelijk niet moest zijn,en op met die foto van jou kan ik dat bevestigen,maar waarom was die er dan bijgesoldeerd????

ADSR-1 is anders dan 2, 3, en 4.
Vanaf de frontplaat, tel je twee soldeerpunten van de
mini-jack, en dan nog 8 soldeerpunten op rij. ( totaal dus tien).
Op ADSR-1 zit de verbindende draad in het vierde gat, van de frontplaat af geteld, het derde gat is leeg.
Bij ADSR-2,3,4 is gat 4 leeg, en loopt de doorverbinding door het derde gaatje.

sterkte.

Laatst gewijzigd:
Hey,Falafelbiels,ja,dat mag nog altijd,dank je,
Guido heeft wel al een goede beschrijving geplaatst,die verbinding tussen de printplaatsjes
was dus eigenlijk wel juist,ik dacht dat die eerste verkeerd was gesoldeerd,maar blijkbaar
gaan de laatste 3 door gat 3 en de eerste dan toch door gat 4,damm had daar de verbnding verbroken,dacht dat dit de boel deed flippen,anderzijds is het duidelijk dat de module uit reparatie komt,want blijkbaar was de printbaan van gat 4 van de 1ste ADSR
dus beschadigd,zodat men een overbruging gemaakt had van de oorspronkelijke printbaan
en nu valt het me ook op,als ik er met een zaklamp opschijn,dat er nog een verbinding loopt en misschien dat deze omdat het zo niet onmiddelijk opvalt vergeten is geweest,
of dat daar toch door vervoer de printbaan of soldeersel gelost heeft.
Ik ga morgen ook eens naar ne maat die de nodige apparatuur heeft om alles terug te solderen,zien als er wat uit de bus komt.
Want bij thomann stond er dat deze module volledig getest was,dus wie weet ligt het aan transport in combi met slecht gesoldeerd,hopelijk,want heb geen zin om heel de boel weer op te sturen en dan weer een tijdje te moeten wachten.
Bedankt Falafelbiels en Guido voor de support,super gewoon :-)
Dus een foto mag nog altijd hé,visueel voorbeeld is altijd zekerder ;-)

@Falafelbiels : vandaag kon die maat niet,pas woensdag kan ie eraan werken,
kan je me a.u.b. dan nog even zo'n close-up maken van de printplaat van de 1ste ADSR
de rest is nu al duidelijk,maar een close-up als mogelijk van dat gedeelte achter de gate poort van de 1ste ADSR zou geweldig zijn,dus waar er op jou A-143-2 dat witte ding zit ;-)
Nogmaals bedankt hé

de mijne was ook beschadigd tijdens transport.
printbaan breuk, door een klap boven op een transistor,
deze duwde de printbaan aan de onderkant los.

vooral adsr-1 de bovenste is daar gevoelig voor.
met een grote lamp de printbanen langs lopen is een goed idee.

hehehehe....

Zoals je ziet heeft de mije ook de nodige butsen opgelopen tijdens transport, getuige de kromme transistor en elco. M'n MFB dingen en Plaguebearer kwamen mooi allemaal in een eigen doosje verpakt binnen ipv in een grote modulair-verzameldoos van Thomann.

Scherper dan dit wordt het niet met mijn camera.

Attachments

• DSCF5012.jpg
    DSCF5012.jpg
    155,5 KB · Bekeken: 84
Hallo,Guido en Falafelbiels,thanks voor jullie input,ja ziet ernaar uit,dat ik ongeveer hetzelfde probleem meemaakt,als toen jullie units toekwamen.
Ik vermoed zelf dat de customer waarvan deze eerst terugkwam dit probleem had en dan is ie hersteld geweest,misschien bij Thomann zelf en terug opgestuurd en weer kreeg ie een klap en soldeersel en printbaan los ;-)
Het geeft me hoop dat het woensdag wel in orde komt en ik zo op korte tijd weer verder kan,ook dankzij jullie input,nogmaals bedankt.

@ Falafelbiels : doet me eraan denken,dat ik nog een vraagje had voor jou ;-)
Jij hebt dus ook MFB meen ik te verstaan,wel ik heb er de OSC 1 van,diene triple DCO,
ik merkte op toen ik ermee werkte dat de kracht van de klank tegenover een standaard A-110 niet zo sterk was,ik wou hem wegdoen,maar toen deed ik nog één testje,
zelfde waveform en allebei naar dezelfde A-131 en inderdaad,de Doepfer had meer punch,
maar toen zette ik de Doepfer af en gaf door de A-131 meer gain aan de DCO en toen klonk ie wel vet en krachtig.
Hoe komt het dat nu het signaal uit de MFB zoveel zwakker is als van Doepfer VCO,
kijk ik iets over het hoofd,of is dit gekend????????

De A-143-2 is vanaf vandaag dus hersteld,was inderdaad een printbaan die terug los was gekomen door waarschijnlijk terug een tik te hebben gehad tijdens transport.
Had hem inderdaad terug kunnen opsturen,maar nu ben ik vlugger gesteld en had toch het vermoeden dat het maar iets klein kon zijn :-)

Hoe komt het dat nu het signaal uit de MFB zoveel zwakker is als van Doepfer VCO,
kijk ik iets over het hoofd,of is dit gekend????????

Geen idee man, ik heb die Doepfer VCO bijvoorbeeld al niet. Ik heb niet echt last van dat ik die OSC-01 zwakjes vind. Misschien is er iets mis met de jouwe, of misschien is het een stukje "karakter" van die module. Verschil moet er wezen...

Iig fijn dat je envelope module het weer helemaal doet!

Het geluid van de OSC-01 valt inderdaad mee,maar wat me opvalt is,dat je hem gewoon meer moet versterken om hetzelfde niveau volume te krijgen dat standaard uit de A-110 komt.Dus neem dat ik iedere osc naar een aparte A-131 stuur,dan moet ik de gain redelijk meer opendraaien van die,waar de OSC-01 opzit om dezelfde punch te krijgen dan een A-110 waar de gain misschien 1/3 open gedraaid is.

Ja,inderdaad fijn dat die A-143-2 nu gemaakt is,heb ik nu 4 ADSR 's bij,plus die extra functies om ze te linken,ben benieuwd :-)

Is de ene misschien 5Vpp output en de ander 10Vpp?

Het is in ieder geval niet ongebruikelijk dat modules van verschillende fabrikanten verschillende uitgangsniveau's hebben.

Hallo,Etaoin,ja het moet wel zoiets zijn,maar vindt nergens de informatie terug,
zou het toch graag willen weten wat de Vpp output is van Doepfer en MFB.
Iemand info hierover,staat misschien in die technische handleiding van Doepfer,heeft iemand deze en kan hierin misschien iets van de Vpp terugvinden?????
Alvast bedankt

Doepfer is volgens mij sowieso 10Vpp (-5 - +5V of 0-10V, afhankelijk van de golfvorm). Ik kan me alleen voorstellen dat de OSC-01 misschien 0-5V is omdat hij (dacht ik) microcontroller based is.

Back