Hangende Roland XV-2020

C-Klein

(Edward)
Ik heb een Roland XV-2020 geluidsmodule. Deze is aangesloten op m'n MPC en wordt via MIDI aangestuurd. Dat werkt over het algemeen prima, maar soms vliegt hij in storing. (oorzaak onbekend) In dat geval blijven de geluiden die je speelt hangen. Of beter omschreven: het klinkt alsof ik m'n sustainpedaal voortdurend ingedrukt houd.

In de handleiding vind ik geen antwoord op de vraag hoe je deze module weer uit z'n storing krijgt. Dit heb ik geprobeerd:

• MPC Uitschakelen en opnieuw starten: geen verschil.
  • Roland XV-2020 uitschakelen en opnieuw starten: geen verschil.
  • Roland XV-2020 tijdelijk van modus wisselen: geen verschil (het probleem komt terug in andere modus)
  • Alle stroom een uur van het systeem af: geen verschil.
  • Factory reset: geen verschil.
Mijn vragen zijn dus:
1) Kan iemand een aanwijzing geven waarom dit apparaat in storing vliegt?
2) Hoe haal ik deze module weer uit zo'n storing?

Ik ken alleen de XV-2020 een beetje. Heb hem inmiddels niet meer, maar zal toch een poging wagen. Heb je al OS updates geprobeerd bij beide apparaten? Die van de XV is bij de site van Roland US te verkrijgen. Heeft bij een latency probleem opgelost.
Heb je zoveel mogelijk midi signalen die niet nodig zijn uitgeschakeld? Een overload aan midi data kan je apparaten soms ook laten hangen.

Misschien dat anderen nog meer tips hebben!?

Bedankt voor de tips Toetsenmannetje. Het OS van de Akai is geupdate tot versie 1.24 (laatste versie), maar omdat je de hangende noot stil kunt krijgen door een ander geluid te selecteren (zowel vanaf de sampler als met de XV-2020 als stand alone apparaat) en dan het nieuwe geluid blijft hangen, vermoed ik dat het probleem echt bij de laatste ligt. Welk OS de geluidsmodule heeft weet ik niet. Hij is tweedehands gekocht en ik had er eerlijk gezegd ook nog niet aan gedacht dat ik kon proberen dat OS te updaten. Goede tip! Overbodige MIDI-signalen werden al niet doorgegeven. De laatste keer viel hij in storing toen er slechts één MIDI-signaal binnenkwam. Hij kwam er weer uit toen ik een paar uur de stroom had uitgeschakeld en de stroom er weer opzette, terwijl ik daarna pas de geluidsmodule heb aangezet. (normaal laat ik de module aan staan en schakel alleen de stroom uit, omdat dit makkelijk is)

Ik werk ook met mpc (2000xl) en diverse midi modules.
Ik heb heel af en toe dat een pad op de mpc getriggerd blijft.
Dat hij ingedrukt/contact blijft maken zodat hij blijft hangen zeg maar.

Dat zou ook kunnen verklaren dat als je iets uitschakeld de pad alsnog getriggerd blijft.

Misschien je mpc openschroeven en kijken of er stof of iets dergelijks verwijderd kan worden.

Misschien is het wat.

Succes

Ik heb (denk ik) de oorzaak van het probleem gevonden. Ik heb mijn keyboard op mijn MPC aangesloten en die weer op de geluidsmodule. Als ik het geheugen van de sampler leeggooi, dan heb ik de neiging om de volume knop van mijn keyboard even open te zetten en gewoon even wat te gaan spelen om de tijd (een paar seconden) te doden die het kost om het geheugen vrij te maken. Daarna blijven alle geluiden die ik aansla hangen.
Een mogelijke oplossing heb ik nu ook. Even alles echt uitzetten - dus niet de stroom eraf gooien terwijl je module nog aan staat -, 10 seconden wachten en weer starten. Maar voorkomen is beter dan genezen. Ik dek m'n MPC (die nog geen half jaar oud is) overigens na gebruik steeds keurig af; al vraag ik me soms af of er geen mooie hoezen voor die apparaten gemaakt worden. Die zou ik wel willen in plaats van mijn stukje plastic.

Als ik het goed begrijp: je sampler staat zijn geheugen te wissen en ondertussen verstuur je noten data via je keyboard en ook naar de sampler.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn, omdat de sampler dan al in een ander proces zit en gewoon simpelweg even niet kan 'schakelen' tussen en wissen en weergeven.

M.a.w. niet meer spelen als de sampler aan het werk is. Hoop dat dit dan de truc is.

Back