Gekraak uit geluidskaart Emu1212

[fe]nix

Ingeburgerd
Hallo, ik weet niet zeker of het hier moet staan, maar gok van wel :)

Het gaat om het volgende:

Ik heb reeds een nieuwe pc gekocht. Ik heb een EMU 1212 geluidskaart, die uit mijn oude pc is overgezet naar de nieuwe (werkte allemaal perfect). Echter, nu hoor ik (constant) gekraak en getik door mijn monitors. Ik heb daarna een koptelefoon rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten, hierdoor hoor ik het getik ook. (het komt dus al niet uit de monitors)

Nu heb ik het volgende geprobeerd:

- Kabels vervangen, verwisseld
- Koptelefoon rechtstreeks
- Ingangen van de geluidskaart op Mute gezet
- Kaart eruit gehaald en opnieuw ingestoken

Het gekraak blijft constant en veranderd niet als ik bepaalde acties op de pc doe. Ik heb als bijlage een opname van het gekraak toegevoegd. Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt :)

Attachments

• noise.mp3
    351,8 KB · Bekeken: 99
Zit de geluidskaart zo ver mogelijk van de processor en geluidskaart af?

Het stopcontact is geaard, en met het plaatsen van de geluidskaart was eigenlijk weinig keus ivm de videokaart die in de weg zat. De geluidskaart zit nu in het bovenste slot, daaronder de videokaart (die met zijn ventilator de onderliggende PCI slot versperd) De 2e kaart zit onder de videokaart, met de IDE kabel tussen de 2 kaarten eromheen. Hier kan ik dus niet aan gaan verplaatsen...

Daarom zijn vrijwel alle goede geluidskaarten extern, om dit soort gezeik te voorkomen. De emu 1212 is geen slechte geluidskaart, maar ook geen hele goede kaart. Heb je misschien ook nog onboard video? Zou je daar mee kunnen testen? Als je een mega ventilator op je kaart hebt zitten is het waarschijnlijk ook je gaming rig natuurlijk, maar zo kun je iig testen.

Als ik ooit nog eens een nieuwe geluidskaart koop wordt het een externe op firewire of usb, die interne dingen daar ben ik gewoon niet blij mee. Je kunt geen pro audio kwijt op zo'n klein ding in een pc.

Daarom zijn vrijwel alle goede geluidskaarten extern, om dit soort gezeik te voorkomen. De emu 1212 is geen slechte geluidskaart, maar ook geen hele goede kaart. Heb je misschien ook nog onboard video? Zou je daar mee kunnen testen? Als je een mega ventilator op je kaart hebt zitten is het waarschijnlijk ook je gaming rig natuurlijk, maar zo kun je iig testen.

Als ik ooit nog eens een nieuwe geluidskaart koop wordt het een externe op firewire of usb, die interne dingen daar ben ik gewoon niet blij mee. Je kunt geen pro audio kwijt op zo'n klein ding in een pc.

Je bedoelt onboard audio? Dit zal ik even gaan proberen...

Nee onboard video. Sommige moederborden hebben een onboard videokaart. Onboard audio dat is niet zo boeiend. Ik wil weten of die graka stoort.

Nee onboard video niet, wel:

Line in/out/Mic/Sub/Side/Rear...ook een SPDIF aansluiting, en de rest USB

Die knettertjes klinken een beetje als ontladingen, lijkt het.
Vandaar mijn opmerking op de pc geaard was.

Ik ben van een emu 1212m naar een RME 9636 pci kaart met 2x adat gegaan, werkt prima.
Maar dan gebruik je de converters van de adatbak.

Heb je nog een pc om de kaart te testen ? Misschien is hij toch stuk gegaan in de tussentijd bij het overzetten.

heb jij ook een externe hd met adapter op de poeter aangesloten?
kan de adapter zijn van een extern geval,
was bij mij het geval,
adapter vervangen en gekraak was weg,
maar dat van die ventilator van de video kaart is ook
vaker genoemd als reden,
ik heb de audio kaart bijna onderin de kast geplaatst
zover mogelyk van de video kaart,
misschien helpt dit?????

Ben je verandert van besturingssysteem? Heb je nog de juiste Drivers?

Je onbaord geluidskaart is wel helemaal uitgeschakeld?

IK heb een externe HD aangesloten ja, zal dit morgen eens gaan testen. En mijn onboard geluidskaart is niet uitgeschakeld voor zover ik weet...moet dit in de BIOS? Heb hier al even naar gezocht maar kon het niet direct vinden.

Ik heb een gigabyte GA-EX58-UD4P moederbord, maar ik kan echt nergens iets vinden ivm met een onboard sound of Realtek of iets wat erop lijkt. Het enige wat ik zie is onboard LAN, je zou toch verwachten dat dat daar ergens bij zou moeten staan? In het boekje van het moederbord staat het ook niet uitgelegd...HELP!

ik ga even checken. Ik heb ook een Gigabyte bord en een 1212M (en dat werkt perfect samen).

[edit]
bij mij staat hij onder de Integrated Peripherals als "AC97 Audio".

Ik zou zelf ook de on board game port en midi uit zetten (ietsje doorscrollen bij de peripherals)

Ik heb bij Integrated Peripherals gekeken, daar staan volgende opties:

SATA RAID
SATA PORT-03
5X USB OPTIE
AZALIA CODEC
ONBOARD HW1394
ONBOARD HW LAN
GREEN LAN
SMART LAN
ONBOARD LAN BOOT ROM
ONBOARD SATE/IDE
ONBOARD SATE/IDE CTRL MODE

Ik weet dus niet waar ik het kan vinden van die Onboard geluidskaart?

manual van je MOBO erbij pakken ! :okdan:
daar staat datvast wel in vermeld,
BTW; zo moeilijk kan dat toch niet te vinden zijn in je bios ?

:mega:

Back