Expert Sleepers Silent Way plugin en CV modular analog synths

Sjaak

Ouwe rot
Ik denk dat sommigen wel geinteresseerd zijn in deze plugin.

Bron: http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html

Silent Way is a suite of plug-ins designed for use as part of a modular analogue synthesiser system. The plug-ins produce no sound themselves, nor do they process sound - rather, they generate signals to be used as control voltages (CVs), which can be patched into the control inputs of oscillators, filters, VCAs, etc. of an analogue system. Also, with the addition of the CV Input plug-in, it is possible to bring CVs from the synth into the computer, for recording or processing.

Wil deze thread nogeens omhoog schoppen, alleen al voor de mensen die deze thread mss gemist hebben, zodat men weet dat Motu Volta niet de enige is (met z'n $200,- :kont: ) en dat er ook iets is voor Windows.

Wie weet er hoe lang het al mogelijk is, om met soundcards die DC-Coupled poorten heeft, CV signalen uit te sturen ??

Is volta hierin zo revolutionair of bestond het al??

Voel me nl. een beetje teleurgesteld door Motu, aangezien ik nooit geweten heb dat het kon terwijl ik al jaren met Motu werk.
Daarnaast vind ik het echt sick dat ze alleen voor de Mac dit programma hebben gemaakt, hebben ze dan echt dikke 'poep' aan alle Windows gebruikers, of hoe zit dat ?? Ik heb deze vragen ook aan Motu gesteld, met een link erbij naar "SilentWay" .. ben benieuwd wat ze zeggen.

zoals je ziet in mijn bericht hierboven is het mogelijk met alle soundcards.

volta is hierin revolutionair, maar het principe bestond al..

Weet dat een Audio Unit niet zo makkelijk port naar VST.. indien motu het geld had om meteen een windows versie te maken voor deze kleine niche markt deden ze dit ook.

Hij heeft ook al een trucje uitgevonden waardoor je niet zo'n dure MOTU kaart hoeft te hebben.

wat ik dus net zei.. lol

maar volgens mij werkt dit niet hetzelfde, vertragingen e.d...

DC coupled is nog steeds de beste oplossing denk ik

indien motu het geld had om meteen een windows versie te maken voor deze kleine niche markt deden ze dit ook.
Daar zou ik ook alle begrip voor hebben, en dat geloof ik ook allemaal wel.

Maar zet dat dan op je site, dat is wel zo vriendelijk.

Nu komt het op mij over van : waauw!! revolutionair, nog nooit eerder vertoond, een ieder die met modulair of vintage synths werken moet dit programma hebben.. en dan helemaal onderaan, op de laatste tab als je helemaal warm bent van het lezen met jubeltenen : Mac-only ..

Dat is toch een flinke domper imo, zet er dan op z'n minst bij dat je in ieder geval streeft naar een windows-versie in de toekomst.
Of waarom het Mac only is, desnoods met een sneer naar Bill of naar VST dat ze het te moeilijk maken o.i.d. dat maakt me nieteens uit.

Maar ga me niet lekker zitten maken met een software pakket die op mijn Motu kaart prima zou werken, maar alleen als ik aan de Mac ga.

Of waarom het Mac only is

Hoezo? Ze zijn niemand iets verplicht. Als ze geen Windows-versie willen maken is er geen enkele wet die ze voorschrijft dat ze dat wel moeten doen. Het zal denk ik met investeringen te maken hebben. De Windows-ontwikkelomgeving kost veel geld, die van Apple is gratis.

En hoe moet ik dat weten dan dat de ontwikkel-omgeving bij Apple gratis is?

Idd ze zijn niks verplicht, maar het zijn ook gewoon mensen en die mensen snappen dondersgoed dat er veel windows-gebruikers in hun klantenkring zitten.. en dat die ook graag een Volta zouden willen gebruiken, dat is m'n punt ; het voelt als achtergesteld worden.

En er gaat een vanzelfsprekendheid vanuit dat het op de Mac alleen draait ; 'heb je geen mac dan ?? pff jammer jongen'

Echter, eerlijk is eerlijk ik gok dat mac gebruikers dit ook weleens hebben gehad met tools die windows-only zijn (toch?)

Afijn, ik ga toch voor silentway.. alleen al voor de prijs.

Zie je, ik wist het .. waar bleef het zolang :P tuurlijk, ik koop een mac waar ik geen reet van snap, die ontzettend duur is en vervolgens zet ik een programma van 200,- erop, prima (yeah right)

Ik ben zelf ook al eventjes bezig silent way aan het testen...
Kwam erachter dat een esi esp1010 ook DC coupled is ( -2.84 V tot 2.84V)

Ik heb ook al uitgebreid de AC encoder getest, met voltage doubler kwam ik tot 4.60 V met voltage tripler tot 7V :)
Nadeel met de AC encoder is dat van 0 tot 1V de tracking onstabiel is maar dit is niet echt een probleem aangezien je het minimum en maximum voltage kunt instellen in de AC encoder plugin.

De DC versie werkt perfect kwa tracking...met de AC encoder kan ik men mfos & cgs vco's niet echt goed calibreren de paia vco wel weer tot 7 oktaven. Zowiezo werkt de AC encoder nog niet zo stabiel als de DC versie..

Ik denk dat een buffer idd zou helpen had dit ook voorgesteld in deze topic aan de hand van een schematje van mfos:
http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=14521

Ook inverted outputs zouden leuk zijn zodat je ook negatieve spanning kan gebruiken.

Nuja zowiezo staat het nog in zen kinderschoenen maar het is allesins een goed begin en nu voor iedereen toegankelijk zonder DC coupeld interface.

Ook inverted outputs zouden leuk zijn zodat je ook negatieve spanning kan gebruiken.
Dat kan wel schijnbaar, met een insert-kabel.. zie : http://www.expert-sleepers.co.uk/siwacompatibility.html

A Note On Cables
In general special cables are recommended when using a DC-coupled audio interface as a source of CVs. Most audio interfaces have balanced outputs (on TRS ('stereo') jacks or XLRs), while synth CV inputs are unbalanced (usually on TS ('mono') jacks or minijacks). If you use a regular stereo or mono jack lead, you'll be shorting out one of the balanced output signals (usually the R (ring) to the S (shield)). While this probably wouldn't be a problem for normal audio use, when outputting the sustained voltages that are useful as CVs you risk damaging the interface hardware.
The usual recommendation is to make up special cables with a TRS jack at one end and a TS at the other, connecting T->T (tip to tip) and S->S (shield to shield) while leaving the R (ring) floating i.e. unconnected.

An alternative is to wire a TRS jack to two TS jacks, connecting one T->T/S->S and the other R->T/S->S. This then gives you two copies of the output CV, one of them inverted, which is particularly useful from LFOs. Note that this cable configuration is identical to that of a regular "Y" audio insert lead.

:)

Zou MOTU nou zo stom zijn geweest om geen patent aan te vragen?

MOTU is niet de bedenker van deze techniek. Er zijn mensen op het MaxMSP forum die hier al jaren mee werken. Iemand bij MOTU was zo slim om dit in een plugin te stoppen. Eigenlijk hebben ze het gestolen.

Overigens is MOTU altijd al mac georienteerd geweest. Digital Performer is ook alleen voor de mac.

Back