Nieuwe MFB synth: MFB Synth II

olafmol

[EXPANSIONS]
door onze oosterbuur Moogulator op de messe gespot: de nieuwe MFB synth 2:

mfb_synth_II.jpg

got/hat noise generator, osc sync,2 lfos,
50 ROM, 49 RAM speicher (!!)
pwm
one shot minihüllkurve des lfo 2
and more/und mehr..

http://www.sequencer.de/messe.html

Last edited by a moderator:
Beter!

Hopelijk dezelfde VCOs als de MFB-synth en zo te zien 4..... Lekker, lekker, lekker!

Als ze de sequencer iets verbeterd hebben (al lopend van pattern veranderen) dan komt ie mijn kant op.

Ben benieuwd!

Ben benieuwd!

Hebben ze ook gezegd wanneer deze verwacht wordt? Ik kon op de MFB site nog niets over dit apparaat vinden.
[edit]Ik heb ondertussen gezien dat 'ie midden April al verwacht wordt voor rond de 500 euro[/edit]

Voor de puristen onder ons (..daar reken ik mezelf niet toe overigens..) is het natuurlijk ook de vraag of analoog ook analoog is, gezien recente MFB Synth Lite berichtgeving. Ben wel heel benieuwd weer naar deze synth, ik hou echt van die kleine bedrijfjes als MFB en MAM (daar heb ik nog vraagje over, zie mijn volgende post) enzo.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Beter!

Hopelijk dezelfde VCOs als de MFB-synth en zo te zien 4..... Lekker, lekker, lekker!

Als ze de sequencer iets verbeterd hebben (al lopend van pattern veranderen) dan komt ie mijn kant op.
Helaas, toch maar 3 VCOs..

http://www.sequencer.de/moogulatorium/mfb-synth.html

1204.jpg

Hoe meer ik erover lees, hoe interessanter ie wordt. Twee dedicated knoppen voor de LFOs, Ringmodulators, VCO syncs, CV/gate-in, verder lijkt het dat je nu wel kunt wisselen van pattern tijdens het lopen. Ze moeten zo'n Mobieus (of FR-777) sequencer erin proppen. Die is echt goed!

Hopelijk kunnen we deze bak binnenkort in het echt beleven.

http://www1.keyboards.de/news/03/03/19/1204.html

1204.jpg

Hoe meer ik erover lees, hoe interessanter ie wordt. Twee dedicated knoppen voor de LFOs, Ringmodulators, VCO syncs, CV/gate-in, verder lijkt het dat je nu wel kunt wisselen van pattern tijdens het lopen. Ze moeten zo'n Mobieus (of FR-777) sequencer erin proppen. Die is echt goed!

Hopelijk kunnen we deze bak binnenkort in het echt beleven.

http://www1.keyboards.de/news/03/03/19/1204.html

480euro....midden april de eerste uitlevering....... mmm..erg interessant...

Ziet er op zich leuk uit, maar dan toch maar even commentaar.
Waarom moeten ze er altijd zo'n sequencer inproppen. Iedereen heeft er toch al eentje (PC of anders).
Anders zou zo'n synth weer een stukje goedkoper worden.

En er is info op de MFB site te vinden en Johnny is blij!

syn2d.jpg

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_II/mfb-synth_ii.html

Man kann im Play-Modus durch gleichzeitiges Drücken von Sequence und C1/1...C3/25 eine andere Sequenz wählen.

In play mode kun je dus van Sequence wisselen. :) Ik ben benieuwd of dit Instant wisselen is, dus als je op step 10 wisselt dat ie dan meteen step 11 van de volgende sequence pakt of dat ie netjes bij step 1 pas de nieuwe pakt.

Ik hebt dit trouwens nog nooit bij mijn MFB synth I geprobeerd... Zou het werken?

p.s. Zoals normaal vind je bij de duitstalig site veel meer info (een manual bijvoorbeeld) dan op de engelse..

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ziet er op zich leuk uit, maar dan toch maar even commentaar.
Waarom moeten ze er altijd zo'n sequencer inproppen. Iedereen heeft er toch al eentje (PC of anders).
Anders zou zo'n synth weer een stukje goedkoper worden.

een onboard sequencer zou verplicht moeten zijn :D

Of het oud nieuws is weet ik niet, maar er zijn MP3's inmiddels geplaatst op de MFB site van deze synth.

URL: http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_II/MFB-SYNTH_II/Demo/demo.html

Ben zelf niet zo heel erg onder de indruk, want hij is stuk duurder volgens mij dan de 1e versie toch? Maar goed, ben van zo veel synths niet onder de indruk van eerste mp3's die ik hoor, tot ik apparaat zelf in real life kan bespelen en horen

Voor mensen die twijfelen aan de kwaliteit van de behuizing:

Theo zegt het volgende hierover op AH:
It seems to worry some pp, however despite the humble looks the build
quality of the MFB synth is not bad.
For those who want them some hard facts...
The plastic housing is a standard housing used for industrial control
applications.
Maybe the housing doesn't look flashy but it is made to survive a factory
workfloor.

The pots in the MFB are Alps "RK9" pots (or equivalent from other brand).
The same model is used in a truck-load other equipment for example the Korg
Electribes.
A big plus for the MFB is the front panel acting as a extra support for the
pot shaft.
This improves the durability of the pots quite a bit.

The buttons are ITT D6 switches, silver contacts, >2,5 million operations @
max power.
This is a quality component, not the el'cheapo dome or rubber thingies found
in almost every other box.

The knobs are a widely used Sifam brand model, indeed Sherman uses the same.
Sifam part number 3/03/DR110 006, your local electronics store may have
them.

Still I agree with those who argue that Manfred might care a bit more about
the looks of his stuff.
There is more expensive equipment out there with less build quality than the
MFB synth.
But hey, those look better, so nobody questions the build quality.

Cheers,
Theo
(MFB distributor for the Netherlands)

Er is nu ook een MFB Synth Lite II.

Met sequencer(!).. Verder weer dezelfde concessie gedaan. De VCOs zijn digitaal geworden, maar het filter niet.

De MFB synth lite is de lite versie van de MFB synth, met als belangrijk verschil: MFB synth --> analoge VCOs en MFB synth lite --> digitale VCOs.

De MFB synth II lite is de lite versie van de MFB synth II, met als belangrijk verschil: MFB synth II --> analoge VCOs en MFB synth II lite --> digitale VCOs.

Het formaat is wel echt super. Eens zo klein.. :)

ach oscilatoren kan je maar beter digitaal hebben, als het filter maar analoog is !!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ach oscilatoren kan je maar beter digitaal hebben, als het filter maar analoog is !!!!!!!!!!!!!
Deze discussie heb ik gisteren ook met CraZ gevoerd naar aanleiding van de spectralis.

Ik twijfel of ik het een bezwaar vind dat oscs digitaal uitgevoerd zijn. Ik vind dat digitale oscs niet erg zijn, als ze maar niet digitaal gemixed worden. Dus 4 digitale oscs gewoon via een mixer bij elkaar voegen en niet de som van oscs berekenen..

Deze discussie heb ik gisteren ook met CraZ gevoerd naar aanleiding van de spectralis.

Ik twijfel of ik het een bezwaar vind dat oscs digitaal uitgevoerd zijn. Ik vind dat digitale oscs niet erg zijn, als ze maar niet digitaal gemixed worden. Dus 4 digitale oscs gewoon via een mixer bij elkaar voegen en niet de som van oscs berekenen..

ja precies net als de Korg DW8000

Origineel geplaatst door Chinetti
Bedoel je 'zijn weer digitaal geworden'? Want dat waren toch al digitale oscillators op de Synth lite? Daar was ooit nog een kleine rel om in de gear freakscene, omdat MFB ze als VCO's verkocht.

http://www.retrosynth.com/gear/synthlite/

Ja gelezen ja, is wel suf ja, maar ze hebben het wel veranderd.

Iemand overigens ervaring met MFB synth II?

Groenten.

ps. chinetti, weer een keer afspreken, ik bel wel ffkes :)

Back