Fostex FR-2 field recorder - ervaringen?

Zoidsity

Go with the flow..
FR-2.jpg

Heeft (of had) iemand deze recorder?
En eventueel wat commentaar/gebruikers-info/tips? Ziet er wel handig uit!

(prijs is wel wat hoger.. rond de 1300,-.. :frons: )

Gegevens:

Algemeen:
De FR-2 is de eerste Fostex field recorder welke gebruik maakt van solid state geheugen als opname-medium en bezit vele kwaliteiten zoals men mag verwachten van de marktleider in portable tijdcode DAT en DVD-RAM machines. Door zijn hoge opnamekwaliteit (24-bit/192 KHz) is de FR-2 bij uitstek geschikt voor het registreren van geluidseffecten of het maken van natuuropnamen. Tevens kan de FR-2 uitstekend worden ingezet als recorder bij interview of ENG toepassingen. Door middel van de optionele tijdcode kaart kan de FR-2 ook worden ingezet als locatie recorder.

Specificaties:

- Standaard, PC compatible BWF (stereo/mono) bestandsformaat op FAT 32 media
- Tot 24-bit/192KHz opname resolutie zonder data compressie
- 22.05KHz samplingfrequentie mogelijkheid voor extra lange opnamen
- Gebruikt Type II CompactFlash™ cards en PCMCIA 1.8 hard disk drives als opname medium
- Fostex's File per Take systeem met automatische scene en take benaming/nummering
- Twee gebalanceerde XLR microfooningangen met schakelbare fantoomvoeding.
- 132 x 65 dot matrix LCD display
- Gebruikt AA formaat oplaadbare NiMH accu's. (8 AA accu's voor meer dan twee uur opnametijd op CF card)
- Eenvoudige file transfer naar PC/Mac via PCMCIA, CF adaptor of via de ingebouwde USB poort. (voor editing en/of backup)
- Mogelijkheid tot aansluiten van een extern toetsenbord via USB
- 10 seconden pre-record buffer
- Software is eenvoudig te updatenvia CF of PCMCIA card en is vanaf het internet te downloaden
- 8347 optionele tijdcode kaart
- Optionele draagtal
- Voeding: 8 x AA type NiMH accu
- AC adaptor (model AD12-1300, optioneel)
- DC12V
- Afmetingen: 240 x 100 x 210 mm
- Gewicht: 2 kg (zonder accu's)

Niemand?

'k Heb sowieso geen ervaring met 't merk, dus of 't goed is of betere alternatieven zijn in die prijsklasse..
Is voornamelijk voor geluidsopnames in 't "veld" voor films, etc.

Ik heb vorig jaar een field recording workshop in Berlijn gedaan met Chris Watson (voorheen van Cabaret Voltaire en een paar jaar geleden uitgeroepen tot world's no. 1 field recordist.) Ik had daarvoor een Zoom H2 aangeschaft maar heb die daar meteen verwisseld voor een Fostex FR-2 LE, een iets eenvoudiger, en flink goedkoper versie van de FR-2. De organisatie had er een handvol gehuurd, zonder dat tegen de deelnemers te vertellen, ja, handig... Ik vond het een ontzettend fijne machine, zelf prettig in de bediening, en met volgens Watson voor die prijs verbazingwekkend goede mic pre-amps. Hij gebruikte trouwens zelf vooral de duurste Nagra's i.c.m. met een hele trits aan verschillende vaak peperdure miniatuurmicrofoontjes (vaak ter grootte van een luciferkop.) Houd er rekening mee dat je vooral met goede externe mic(je)s het resultaat zeer vergaand kunt verbeteren, en dat je daar een flink deel van je budget voor reserveert. Watson heeft me later nog de weblink gestuurd van een Amerikaans familiebedrijfje dat die hoge kwaliteits miniatuurmics zelf bouwt, en tegen relatief zeer goede prijzen. Als je wilt zoek ik dat adres nog even op, moet op een andere computer in mijn werkruimte staan.

Qua prijs is de FR-2 LE amper te verslaan, zeker niet door de kleine recorders waar er nu zoveel van zijn. Maar de grote FR-2 heeft wel wat concurrenten geloof ik, die wel duurder zijn, maar dan blijkbaar ook veel beter gespecificeerd.

http://www.sounddevices.com is zo'n hi-end producent. Model 702 review: http://www.f7sound.com/702.htm Die kost zo'n € 1.250 excl. btw wanneer je'm in de US koopt. Wordt in NL (voor bijna het dubbele!) geleverd door http://www.aem.nl

Laatst gewijzigd:
Back