Ruis ruis ruis

a5htar

datebest.net - visit website and win smartphone!
Hoi allen,

Ben al even bezig met muziek maken enzow maar merk dat ik nu zeker met wat outboard gear aardig wat ruis op mijn lijn heb, als ik mijn synths op wil nemen zit er zeker hoorbaar ruis in de opnames, dit zou echt niet moeten en ik moet hier van af, hebben jullie hier misschien wat goede tips en truuKskes om uit te halen.

Ik gebruik het volgende scenario :

Synth -> SMPro D18 -> Behringer Eurorack mixer -> Mackie Onyx interface

De SMPro zit er tussen omdat daar een collectie van gear op staat welke vervolgens via de master naar het mengpaneel gaan.

Hier een voorbeeld van een opname met stilte er achter,
Heb net als nog een keer lopen uitzoeken en na wat kabels te hebben gerepached etc nog geen resultaat., zou het aan de kabels liggen dat ze niet gebalanceerd zijn ofzow ?

alvast bedankt!

Attachments

• ruis.mp3
    63,7 KB · Bekeken: 87
In stapjes uitzoeken. Eerst alleen de Mackie, dan de Eurorack mixer erbij met alle faders en aux returns etc. dicht, faders etc openschuiven, SMPro er bij, dan een voor een je synths erbij. Sommige synths zijn echt ruisbakken, daar doe je niks aan behalve noisegate/EQ. On/gebalanceerd maakt niet zoveel uit, dat helpt vooral tegen brom en storingsvelden, niet tegen sissende ruis.

Niet lullig bedoeld maar die Behringer zal ook wel wat ruis opleveren...

Ik weet het even niet uit mijn hoofd maar volgens mij was het zo dat als je effecten gebruikt op je Behringer dat ze ok een bak ruis geven. Die moet je dus zeker uizetten.

ja . deductie, dwz in gewoon nederlands:
eerst alleen met synth en geluidskaart,
dan met alleen behringer
dan behringer tussen synth en geluidskaart. etc
langszaam elk apperaat uitproberen en de 1 na de andere erbij en het verschil beoordelen.
gok zelf ook op de behringer, die ruisen wel eens
geloof niet dat het wel niet balanceren zo'n groot verschil uitmaakt als de kabels niet extreem lang zijn.
wat ook nog kan :
kapotten kabel
kabel te dicht langs een voedingleggen.( brom )
etc

Psies,. stapsgewijs alles checken,..en ook,.. volumes goed afregelen! niet hard genoeg insturen bv veroorzaakt meer ruis uit je tafel.

Okay, thanks mannen, ik heb alles losgehaald, eerst mijn synth direct in de interface, nada ruis, dan de synth in de behringer mixer, klein beetje ruis (geen fx aan), dan de SM Pro Audio D18 er tussen, nog meer ruis.

Dit houd in dat ik de mixer en de D18 er tussen uit zou moeten halen, maar daarmee schop ik mijn hele workflow op zijn gat, wat ook geen optie is.

Ik begin het idee te krijgen dat ik van analoog naar digitaal moet om dit probleem op te lossen, hier heb ik immers helemaal geen ervaring mee, heb net eea opgezocht mbt AD/DA, maar ik leer er alleen van dat het me een boel geld gaat kosten :-)

ik heb nu de gains en de eq dusdanig aangepast dat ik zo weinig mogelijk ruis heb maar dit kost me ook headroom en frequenties die er niet bij zitten.

Al bij al is de behringer de grote boosdoener, op de 2de plaats de D18.
Ik zit te denken om de Behringer te vervangen door een Presonus StudioLive digitale mixer, en de D18 vervangen door de AB-8 ADAT Convertor, dit zou betekenen dat ik mijn setup kan behouden zoals hij is maar het voordeel zou zijn dat ik digitaal dignaal binnen krijg, en dan misschien een goede compressor/limiter/eq om de ruis die er dan nog in zit weg te filteren, anders zou ik het niet weten.

Iemand hier nog iets op toe te voegen, zovan nee man niet doen want...of misschien nog helemaal niet zon gek idee :-) ?

nogmaals bedankt voor de reacties

Truukje

Truukje

Wat je ook kan doen, en dan kost het je niks.
Je mute alles wat je kan, uitgenomen de synth die je gebruikt op dat moment, en:
Je neemt de melodie die je maakt met je hardware op in audio, en knipt er de ruis uit,of fade de ruis uit.
Is zeker niet de ideale oplossing, maar wel de goedkoopste.
Digitale tafel zal niks oplossen als je synths en andere apparaten ruis geven.

Of je zoekt 2 de hands naar een soundcraft mixer, dat zal ook al een groot verschil zijn.

Of je schakelt volledig over naar software en vst plug ins, en dan heb je alles in de box.

Hopelijk ben je hier iets mee.

groeten

Digitaal is wel leuk,. maar betekent niet per definitie betere sound,. misschien ruil je ruis in voor andere shiz.
Er zijn momenteel voor weinig heel goeie ruisvrije analoge mixers te koop op marktplaats.
Prijzen zijn legendarisch laag omdat iedereen digitaal gaat.
Zag een mackie 32-8 weg gaan voor 600 laatst.
Gewoon een goeie kaart en een vette analoge mixer zonder ruis,. da's lekkerrr.

oude tascam / teac mixer aanschaffen , kost weinig , levert veel

jah de zaak is geheel geaard aangesloten, ik heb zitten kijken naar 2dehands mixers, maar zat te denken als ik een nieuwe ga aanschaffen dan wil ik even doorsparen voor zoiezo een nieuwe, en toch een digitale denk ik.

En geheel over naar vst, nah denk het niet, heb veel te veel lol met mijn synth's en de knoppen :-)
En het muten van de andere kanalen is juist hetgeen waardoor ik hier achter kwam, dat deed ik maar is me gewoon teveel gesjoemel, iedere keer naar de ene kant en de andere van mijn tafel rollen opstaan dan weer zitten, wil nu wel eens gewoon muziek maken zonder me teveel te bewegen hahaha :D

misschien dat ik 2de hands een betere mixer kan vinden dan ik nu heb voor de tussentijd, ik ga daar nog eens even goed naar kijken in ieder geval hardstikke bedankt allen.

Back