Reparateur gezocht vintage studio spul & mods & racking

hier is het schema of de 230 V netspanning naaar 220 om te zetten.

230-240 2 220.JPG

dit even goed lezen.

te eerste , alles hangt aan de netspanning, dodelijk dus.
dus als je niet zeker weet hoe dit soort dingen af te handelen, NIET DOEN.

de trafo moet er een zijn die onbelast een spanning van 1 x 10 Volt ( omzetting alleen van 230 naar 220V) of 2 x 10 volt ( keuze tussen omzetting 230 of 240 naar 220 volt)

dit alles nameten of de spanningen enigzins kloppen.

dan aansluiten volgens het schema, zonder de V72 aan te sluiten dus!!

en weer nameten, als de spanning ongeveer 220V is, dan is het goed, als de spannig richting 240 of 250 volt gaat, dan de sec tafowikkeling omdraaien, en weer meten of het nu wel goed is.
zo ja, dan pas de V72 aansluiten.

:koffie:

Laatst gewijzigd:
Als het zo precies komt zou ik wel eerst even checken wat er precies op je net staat. Op ons kantoor in Hoofddorp staat een UPS met logging op de netstroom, en die heeft het afgelopen jaar tussen de 230.1 en 234.0 volt gemeten. Als je ook richting de 235 zit kom je op 225 uit. Weet niet of dat misschien ook teveel is?

het komt er niet heel precies op aan, maar die siemens en telefunken modules zijn voor 220V gemaakt, bij 230 komt vooral de gloeispanning buiten de spec´s, en de hoogspannig loopt dan ook al aardig naar een onacceptabele hoogte.
een paar volt teveel of te weinig mag, maar 10 volt of meer is net over het randje.

hier (Castricum ) is de netspanning globaal 228 Volt.

neem voor de trafo anders gewoon een 1 of 2x 15 volt type, dan zit je voor de komende jaren gebeitelt.

Wat vvor buizen zitten er in dan?
Heb hier een Philips docu die aangeeft dat 10% variatie in gloeispanning geen probleem is, als je maar niet boven de 15% komt, de hoogspanning zal idd ook stijgen maar 10% is voor een preamp buizencircuit geen probleem.
Kijk maar is op blz 20 van het document..., dus niet krijg het niet opgeload maar is waarschijnelijk wel op het net te vinden Philips 1972 part4 heet het.

Volgens mij kan je V72 zo op de 230, het lijkt me een goed design en die zal daar echt geen probleem mee hebben.

Er zitten EF804s buizen in.
Of V72's zo op 230 kunnen ga ik niet bestrijden, maar ook niet bevestigen.
De berichtgeving hierover is wat mij betreft te inconsequent.
En deze buizen zijn te duur om zomaar versneld te laten slijten.
Dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.

dat is precies het hele punt.
de V72 werkt ook prima op 230V, maar alles is gemaakt voor 220V dus zal extra hard slijten.
vooral de buizen krijgen (gloeispanning ) meer op hun lazer waardoor ze behoorlijk harder slijten.
daar zijn ze te duur voor.

de voedingselco´s hebben ook wat weinig ruimte voor extra spanning.
zullen niet direrct stukgaan, maar dit is dus al met al de reden dat er gezegd wordt, doe maar 220V ( vooral in de landen waar ze al op 240V zitten.)
groeten,
jeroen

de trafo is krap en heeft ook weinig ruimte voor dit soort experimenten.
en idd, de gloeispanning mag hoger, maar de buizen slijten evenredig harder, en die zijn erg duur( als je een knappe buis erinzet , tenminste)
:mega:

trouwens, nu we het er toch over hebben................

ik kom regematig in studio´s waar standaard het hele circus altijd aanstaat.

en dan na een jaar vragen waarom die dure telefunkenbuizen nu al versleten zijn...

het is dus geen feestverlichting, een buis die staat te gloeien slijt, of er nou signaal doorheengaat of niet.

dus zet de dure vintage buizenzooi pas aan als je het gebruikt, scheelt nogal wat geld.

Er zitten EF804s buizen in.
Of V72's zo op 230 kunnen ga ik niet bestrijden, maar ook niet bevestigen.
De berichtgeving hierover is wat mij betreft te inconsequent.
En deze buizen zijn te duur om zomaar versneld te laten slijten.
Dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Al eens aan een multirange Trafo gedacht? Meerdere ingangspanningen en meerdere uitgansspanningen zijn mogelijk (IN: 230 VAC UIT: 220 VAC). Hieronder een voorbeeldje:

http://www.block-trafo.de/en_IN/products/transformers/product/393249/

Ik heb alleen geen idee wat je aan vermogen nodig hebt. Let wel op deze trafo's zijn behoorlijk groot en zwaar vaak.

@MatthewLeBlom; is het nog gelukt met je V72s?

Ik ben in ieder geval van plan de mijne naar Jeroen te brengen, hiernaast ook een Ampex 601. Ik kijk er erg naar uit!

Kai

Ik heb alleen geen idee wat je aan vermogen nodig hebt. Let wel op deze trafo's zijn behoorlijk groot en zwaar vaak.

Ik heb ergens rond de 60 watt nodig.

@MatthewLeBlom; is het nog gelukt met je V72s?
Ik ben in ieder geval van plan de mijne naar Jeroen te brengen, hiernaast ook een Ampex 601. Ik kijk er erg naar uit!Kai

De v72's zijn nog niet klaar.
Het duurt lang, maar er zit vordering in.
Ze zijn bijna klaar.
Ik zal een plaatje schieten als het af is.

Die Ampex 601 ...
Ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt.

Back