Midi vertraging EMU0404/EMU404

Tony Tak

Nieuwkomer
IK heb sinds kort een EMU 0404 en gebruik cubase VST op windows XP 2003 SP3.
Als ik iets speel (en opneem) met m'n keyboard (Korg triton) hoor ik het zonder vertraging direct uit m'n soundmodule (door cubase met midi true), terwijl het in cubase niet klopt. Bij het afspelen is deze partij dan (afhankelijk van het tempo) een stuk naar achteren geschoven.
Weet iemand hoe ik dat op kan lossen, want op deze manier is het niet echt handig om real time partijen in te spelen.

gr Tony

PS: Hiervoor gebruikte ik een Guillemot ISIS op windows 98 op hetzelfde systeem en dit werkte superstabiel en nauwkeurig zonder vertragingen.

Cubase VST is wel heel erg oud Tony. Bij de E-MU 0404 zit Cubase LE en dat is nieuwer.

Ik begrijp je set up niet helemaal. Je keyboard gaat met midi naar een soundmodule en het geluid wat eruit komt Stereo L en R gaat de E-MU 0404 in en via USB naar de computer of is het een interne E-MU kaart?

groeten

wim

Wim,

Bedankt voor je reaktie.
Mijn manier van werken:
Heb een Triton classic wat ik gebruik als masterboard en soundmodule.
Heb nog een Triton Rack welke ik vooral gebruik voor drum- en piano geluiden.
Als ik dus op m'n Triton iets speel (drumpartij real time bijv) en opneem in cubase, hoor ik het via de midi thru van cubase zonder vertraging uit de Triton rack. Als ik de partij hierna afspeel staat hij te laat in de tijd.
Heb vandaag nog even een andere USB interface (voor m'n laptop) aangesloten op de pc en dan lijkt het wel te werken zonder vertraging.
Heb inderdaad ook cubase le geinstalleerd en dat lijkt met de Emu wel te werken, alleen de vertrouwde midifunctionaliteiten zijn volgens mij verdwenen. Bijv. in de tracks de events zien, opslaan van .arr files.
Ben heel erg gewend en tevreden over VST dus als het even kan zou ik dat willen blijven gebruiken.

gr Tony

Hi Tony

Ik denk dat ik weet hoe het komt maar omdat ik VST niet heb kan ik de oplossing niet checken.
Ik heb LE wel maar daar is het ook niet helemaal duidelijk hoe het te doen.

In sommige Cubase versies kan je Use Windows Time Stamp aanzetten en dan is het probleem over.

Cubase LE kan je niet als midi klok gebruiken dus je moet je externe apperatuur hier voor gebruiken.

Zie vanaf pag 461 in de handleiding van LE.

Ga bovenaan naar Transport/Synchronisation Setup hier moet je het instellen

Verder vind je in LE in de Preferances/transport Always use midi Clock start.

Verder kan je in het E-MU Control panel ook aangeven wat de synch source is.
Pas dit eens aan want dat is de grootste kans dat dit het oplost.

Dus de oplossing heb ik niet maar hopelijk wijst dit je wel in de juiste richting om het probleem te vinden.

Groeten
wim

Back