Fireworx als te gekke echo

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo,

Nou moet ik van mijn boekhouder meer bonnen presenteren, oftewel investeren. Het wordt dus hoog tijd om een rackje samen te stellen voor onderweg (geluidstechneut live). Nu zit ik dus aan een Fireworx te denken omdat dat het enige hedendaagse multi-effect is wat me op het eerste gezicht interesseert. Galmen hebben ze overal wel dus ik ben in principe voornamelijk geinteresseerd in een goede echo (reggae is eigenlijk de enige muziek die ik op een podium zie die me boeit en waar ik iets van me zelf in kan gooien, oftewel echo). Afgezien van de D-two zijn er weinig echo's op de markt en de D-two vind ik eigenlijk bepaald niet prettig werken (extra feedback encoder GRAAG!) Echo pro is zo goed als niet aan te komen en bovendien wil ik ivm de bon iets nieuws aanschaffen.
Met de modulaire insteek van de Fireworx denk ik heel interessante echo's in elkaar te kunnen steken. Daarbij lijkt hij me ook leuk voor thuis.

Anyhoo, hoe zit het met de bouwkwaliteit van de Fireworx? Hij lijkt andere knoppen te hebben dan de D-two en de M-one, die ik her en der spontaan uit elkaar zie vallen. Het is toch de bedoeling dat ie in een rack gaat en af en toe wordt versleept.

O ja, zie ik nog andere hedendaags nieuw verkrijgbare te gekke rack-echo's over het hoofd?

Sony D7 is fantastisch. Maar lastig te vinden(niet nieuw).

Helemaal eens met Bodo, dat zijn dé kandidaten als het nieuw verkrijgbaar moet wezen.
Eclipse is 19", zit natuurlijk vol met (de vreemdere) multi-effecten, waardonder (in v4.0) de Timefactor algoritmes.
Maar de Timefactor heeft daarna ook weer een update gehad waardoor-ie nog beter klinkt, en je hebt natuurlijk de veel betere hands-on controle, maar is een stompbox en dus niet 19".

Laatst gewijzigd:
Heb sinds kort een Fireworx en ben zeer tevreden over de effecten ervan...ben helaas er nog niet zo ver in gedoken om er bv. ook van die dubbie echos eruit te verkrijgen...maar kan goed geloven dat dit zo eruit te toveren valt.

Enig kanttekening vind ik de wat flimsy knoppen die niet echt vast op een plek willen zitten en een halve centimeter naar links/rechts willen schuiven.

En daarbij legde mijn voeding van het apparaat het loodje (2e hands aanschaf...mischien ook zodoende) wat ook een bekend euvel schijnt te zijn.
Heb wel de voeding makkelijk kunnen repararen door wat elco's e.d. te vervangen.

Voor echt goed dubbie echos raad ik de Boss-RE20 Space Echo aan....tis wle een voetpedaal...dus niet echt rack vaardig.

Vind btw. de T-Resonator weinig dubbie maar meer een freaky noise apparaat...maar dat is meer mijn mening.

Heb die Boss ook, en dubby echo doet hij inderdaad goed, spring reverb wordt nogal snel overstuurd, maar heeft wel iets. Hier hangt hij achter een Evolver en dat daarmee kan ik wel prettige dubby skanky sounds maken. Heb 'm hier op het forum gescoord voor weinig centen, wel de moeite waard - desnoods 'voor erbij'.

Die Eventide Timefactor lijkt me zeker niet verkeerd, of een Eclipse maar die kost wel wat pegels!..De Timefactor gaat helemaal voor de delays en heeft heerlijk veel knoppies.....
Maarum..kan je tweedehands vintage gear niet declareren dan? Met factuur kan toch alles?

TC Electronic D-Two niks voor je ?

TC Electronic D-Two Multi-Tap Rhythm Delay - based on the legendary TC 2290. Up to 10 second delay (spatial, ping pong, reverse, dynamic delay), chorus and filter.

Clavia modular g2 kan je hele leuke delay fx mee maken.
En dan heb je er ook meteen een leuk synth bij voor thuis:okdan:

Eerlijk gezegd vind ik de Fireworx niet echt een live-apparaat...weliswaar kun je functies toewijzen aan de alpha-mod knop,maar het schermpje is vrij klein voor de hoeveelheid informatie die er op staat,plus dat je altijd eerst een functie moet selecteren met de ene knop,voordat je die kunt editten met de andere...

De bouwkwaliteit is wel prima (mag ook wel voor een bak die ooit meer dan 5000 guldens kostte) maar ik gebruik 'm alleen in de studio...hij heeft wel van die soort tiptoetsen die je vaak per ongeluk dubbel klikt...en alles zit wat dicht op elkaar gepropt...kortom : voor live misschien wat te priegelig allemaal...

Qua fx kun je het zo gek maken als je zelf wilt,maar je moet er wel ff de tijd voor nemen...de Fireworx is ontzettend veelzijdig...ik heb ook een D-two gehad en die vrij snel weer weggedaan omdat ik met een Fireworx alles kon doen wat een D-Two ook doet,maar dan nog een paar stappen verder...

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Kurzweil Mangler of Rumour,daar heb ik veel goede verhalen over gehoord...en inderdaad : Eventide Timefactor...

Zooo haha ik was deze draad even vergeten! Harstikke bedankt allemaal.

Naar om te horen van die knopjes. Dat heb ik nou al bij een paar D-2's en M-1's gezien en ik denk dat ik daar toch echt op af ga knappen.

Clavia modular g2 (engine) met een midi controller kan op zich wel, maar liever iets met controls op het paneel, zo is het net een blindplaat! maar blijft in mijn achterhoofd, moet ik me misschien even in verdiepen. Net als die Chameleon

Eventide Timefactor ziet er behoorlijk goed uit, pendaal op de mixer met allemaal kabels er overheen tsja. Da's eigenlijk hetzelfde probleem als met een midi controller op de mixer, dan liever een tap-pendaal uit een rack unit.

Tweedehands zie ik niet zo veel interessants. Echo pro zou leuk zijn maar zie ik niet. misschien een Prime-time, maar ja.

edit:

Nou heb ik overigens een EH Memoryman (with HAZARAI hehehe) dus zodoende dat ik een beetje in rack zat te denken.

Ik houd mijn ogen open, bedankt allemaal.

Laatst gewijzigd:
...anders eentje laten bouwen...

Back