BTW en nota uitschrijven particulier

boeklanoei

Ouwe rot
Ik vroeg mezelf het volgende af:

Kun je als particulier een nota uitschrijven, enkel en alleen voor dat een zakelijk koper (die jouw 2de hands item/product komt kopen) het product kan opgeven alszijnde onkosten of iets dergelijks in zijn BV?

Kan deze persoon via welke belastingtechnische constructie dan ook; een bepaald bedrag van de aankoop bij mij terug vragen?

Wat zijn de randvoorwaarde en voors en na's van dereglijk iets?

Dat kan en op zich geen probleem.
De koper mag kopen waar en van wie hij/zij wil en kan eventueel het bedrag van de belasting over zijn/haar zaak aftrekken, net zoals de aanschaf van een computer of zo. Is natuurlijk wel branche gebonden, dus geen modulaire Moog voor een bakkerij, natuurlijk.
De belastingsdienst weet ook dat jij iets verkocht hebt, echter, je bent niet BTW plichtig, dus aan BTW heeft je klant niets, want dat heeft hij niet betaald...
Is het bedrag groot, dan zal de belastingsdienst bij jou info kunnen opvragen ivm jouw belastingsaangifte. Met kleine bedragen (onder de € 1000) zal het wel loslopen. Hopelijk heb je je bon van de apperatuur nog en dan blijkt dat je geen winst gemaakt hebt op de verkoop :)
Mijns inziens kan je altijd een nota leveren met je naam er op, dat je aan die-en-die dat geleverd hebt voor die prijs.

Wout

Oei, vergeet ik nog wat...
Belastingstechnisch heeft natuurlijk alleen met de belastingsdienst te maken en niet met jou, althans niet via die koper. Hij vraagt belasting terug, niet jij. Hij mag zulke spullen, als er bijvoorbeeld een studio, muzikant of winkel in het spel is, als inventaris voor de bedrijfsvoering aftrekken van de omzetbelasting (heet geloof ik niet meer zo), maar dat gaat echt om zijn belasting. Hij kan dat niet op jou vorderen.

O ja, randvoorwaarden...
Als je zelf een bedrijf bent, dan ligt het wat anders, maar dan zou je die vraag hier niet stellen, maar aan je boekhouder, dus een bedrijf heb je niet :)
Nadelen... Geen
Voordelen... Doe het in tweevoud en teken beide de nota's. Dan heb je een bewijs dat alles gaat zoals afgesproken: komt'ie niet terug met een een-of-andere claim.

Laatst gewijzigd:

Kun je als particulier een nota uitschrijven, enkel en alleen voor dat een zakelijk koper (die jouw 2de hands item/product komt kopen) het product kan opgeven alszijnde onkosten of iets dergelijks in zijn BV?

Kan deze persoon via welke belastingtechnische constructie dan ook; een bepaald bedrag van de aankoop bij mij terug vragen?

De "zakelijke" klant heeft vrijwel niets aan jou nota, omdat jij geen BTW nr hebt, en dus geen BTW kan en mag vragen. Als hij graag zn onkosten wilt declareren zou hij eventueel het bonnetje van het benzinestation kunnen gebruiken ofzo, aan jou nota heeft hij weinig vrees ik.

De "zakelijke" klant heeft vrijwel niets aan jou nota, omdat jij geen BTW nr hebt, en dus geen BTW kan en mag vragen. Als hij graag zn onkosten wilt declareren zou hij eventueel het bonnetje van het benzinestation kunnen gebruiken ofzo, aan jou nota heeft hij weinig vrees ik.

Dat is complete onzin. Je begrijpt duidelijk zelf het btw verhaal niet.

Aan btw op een bon heeft een zakelijke klant namelijk ook niets. Btw betaal hij dan eerst aan een zakelijke verkoper en vraagt hij daarna terug bij de belastingdienst. Saldo: NUL. Van btw die ondernemers bij leveringen onder elkaar doorberekenen worden ze helemaal niets wijzer. Het kost alleen administratietijd, en enkel boekhouders verdienen daaraan. De btw die de belastingdienst over houdt is de btw die de zakelijke verkoper doorberekent aan de particulier, ofwel de niet-zakelijke eindgebruiker. De verkoper draagt die btw af aan de belastingdienst en dat komt dan in de staatskas.

En aan een verkoopbonnetje (zonder btw) van de particuliere verkoper kan de zakelijke koper natuurlijk wel iets hebben. Hij kan de aanschafprijs gewoon in zijn boekhouding opnemen, net zoals een bon voor een nieuw gekocht ding. Dus heeft -ie dan een aftrekpost en een verklaring waar het geld naartoe gegaan is. Zo gaat dat met alle relevant bonnen van een ondernemer. En een benzinebon kan -ie er dus gewoon bij doen.

Misschien handig voor de topic starter om het antwoord nog even kort en helder samen te vatten.

Jij mag een verkoopnota uitschrijven, zonder btw wanneer je geen ondernemer op dit gebied bent.
Op dat papier zet je: Particuliere verkoop. Datum, plaats, je naam en adres. Omschrijving artikel (bijv. Akai MPC1000 sampler.) Prijs van het verkochte artikel. Verkocht aan: (Naam en adresgegevens koper.) Betaald (contant, bank o.i.d.) op datum:... Handtekening.

De koper kan verder natuurlijk geen deel van dat geld terugvragen aan de belasting. Waarom zou de belastingdienst geld dat jij ontvangt gaan teruggeven aan de koper?

Aan btw die op de bon zou moeten staan wanneer jij ook ondernemer zou zijn zou de koper helemaal niets hebben.

De koper heeft wel iets aan jouw papiertje want het is voor hem een zakelijke investering en wordt zo een aftrekpost (net zoals wanneer hij het in een winkel zou kopen.)

:eureka:

Bericht door een moderator:
off-topic verwijderd. Betrokken leden hebben een bericht ontvangen. Nu graag weer over het onderwerp en niet over de persoon. Dank u.

Super, het is me vrijwel helemaal helder zo!
Hier heb ik toch zeker wel wat aan.
Vooral Conso super bedankt! :okdan:

Back