Installatieprobleem EMU 1820

KlankOntwerp

Nieuwkomer
beste forumers,

vroeger had ik een Windows(2k) DAW met deze geluidskaart, nu heb ik slechts een laptop en heb ik de 1820 aan een kennis gegeven met een WinXP-installatie. Bij het installeren gaat het echter fout:

Met de recentste drivers van de EMU website krijg ik de volgende foutmeldingen:

fout_Emu_1.jpg

fout_Emu_2.jpg

Dit is het systeem:

systeem.jpg

Kent iemand deze problemen en weet iemand hier een oplossing voor?

nope,

alhoewel ik wel moet zeggen;
in een ver verleden had ik ook een gel. krt van Emu,

ik weet nie psies welke,
edit; ff gegoogled; dit was ie; EMU APS

E-MU%20APS.jpg

het was in ieder geval voordat win XP uitkwam,
je raad het al;

er werden toendertijd geen drivers meer gemaakt voor xp!
ofwel; ik moest aan de slag met zelfgeschreven drivers, eigenlijk voor een andere krt, maar goed, ik heb mijn krt toen aan de gang gekregen, de voornaamste functies dan, niet alles,

kort maar krachtig,
krt aangeschaft voor € 1200.- ouderwetse guldens,
(bij de voorloper van i4, toen men nog in de 8ste barrier zat :))
overgestapt op XP; nieuwe krt gekocht,
vervolgens ooit iemand blij gemaakt met de krt voor 10,- ouderwetse guldens,

moraal;

NOOIT geen EMU producten meer voor Joostum.

suc6!

Laatst gewijzigd:
Bovenstaande is hier in ieder geval zeker niet het geval. E-MU levert gewoon drivers voor XP en Vista (zowel 32-bit als 64-bit) voor deze kaart. De mijne zit ook gewoon in een XP SP3 doos en werkt al jaren probleemloos.

Is de installer wel helemaal gedownload?

Ja, de installers waren helemaal gedownload (via FireFox - die valideert de download en zolang die nog niet klaar is is het slechts een *.prt-file).

Ik heb ook nog ergens de originele driver-CD maar kon die niet vinden en normaliter installeer ik altijd nieuwe apparaten met de meest up to date drivers van de site zelf.

Ok dan,

dan kan ik je helaas niet helpen TS,

ik d8, misschien heb je een soortgelijk probleem met een "antieke" krt!

suc6 in iedere geval ennuh;

WELKOM! :okdan:

die valideert de download

Nee, FF weet alleen maar hoeveel bytes er binnen moeten komen, maar niet wat er in die bytes moet staan. HTTP download kent geen checksum, dus ook als het hele bestand binnen is kan het nog steeds corrupt zijn.

Ik zal wel even een checksum draaien op mijn goeie versie, dan kun je die vergelijken met de jouwe...

Oja, en de originele driver doet het niet op XP SP3, dus die hoef je niet te zoeken.

@ Joostum:

Toch bedankt voor je reactie en bedankt voor je welkom :)

De kaart is niet nieuw meer (jaartje of 4 ofzo denk ik) maar kan, als hij werkt, nog prima mee. Ik heb ook nog wel echt antieke kaarten in een opslag liggen (Maya 44, Terratec EWS64XL) maar die laat ik dan ook lekker liggen tot ze cult zijn ofzo (of als ISA zijn comeback maakt) :P

Zelf gebruik ik overigens een Edirol FA-101, da's ideaal met de laptop, ook al vond ik de mixing- en routingsoftware voor de EMU vaak wel erg handig en plezierig. Ik mis dan soms ook nog wel eens de mogelijkheden tot interne routing.

@ etaoin:

Je hebt gelijk, FF doet uiteraard geen MD5 checksum. Bedankt voor jouw hash, ik zal vanavond langs bij de kennis om te kijken of de file wel écht goed is :)

De 1820M is hier probleemloos in gebruik op XP sp3. Hele fijne kaart overigens. Misschien idd een keer in een andere pc proberen...

ik heb hem draaien op windows7 64bit zelfs. (de m versie dan). Totaal geen problemen. De installatie van de nieuw(st)e drivers kan wel wat problemen geven.

Ik zou je aanraden alle drivers te deinstalleren, de pci kaart eruit te halen, een registry clean draaien en dan de kaart in een andere slot erin te steken.
Als de drivers maar gedeeltelijk zijn geinstalleerd kan dat echt enorme problemen opgeleveren en zeker als je verschillende driver versies achter elkaar hebt gebruikt

Als dat allemaal niet werkt (wat ik ook gehad heb) dan je OS opnieuw installeren.

Het is me zelf in de afgelopen jaren dat ik de 1820m heb al echt talloze malen overkomen. Maargoed alssie eenmaal draait ist zeker wel waard :)

Het klinkt misschien heel stom, maar gelijksoortige problemen heb ik wel eens gehad door powerDVD. Ook al was at bij de installatie van een game, het probleem is precies indentiek.
Maar het probleem is dus dat er ergens een troepie op die computer staat die het de installatie tegen werkt.
Heeft de gebruiker wel beheerders rechten?

Ik heb overigens met mijn 1212m nog nooit problemen gehad met de drivers, vanaf 1.0 niet. Altijd netjes de updates kunnen draaien, samen met de XP updates en SP's. Wel altijd uninstall voor een nieuwe install (totdat EMU zelf zei dat dat juist niet meer moest). Reg clean etc heb ik nog nooit gedaan en OS opnieuw installeren al helemaal niet. En deze machine is al vijf jaar oud. Hangt dus denk ik ook af van wat je er verder allemaal nog meer met die machine doet...

Het is mij uiteindelijk gelukt door het volgende rijtje:

- de temp folder legen
- WINDOWS\PreFetch\ legen (tenminste, de driver install van EMU die er in stond)
- Opstarten in Veilige Modus
- De nieuwe gedownloade gechecksumde drivers installeren

Ik heb nu alleen nog één probleem: ook de DSP software moest ik installeren in veilige modus maar als ik in de gebruikersmodus zit (die ook admin is) staat er een rood uitroepteken over het icoon in de werkbalk en ook bovenaan elk spoor staat een rood uitroeptekentje. Ik kan ook geen effecten e.d. invoegen. Het testen van de geluidskaart kon ik helaas niet (dus of er al geluid in of uit kwam), nou ja, ik heb wel wat geluid proberen af te spelen via youtube enzo, maar er waren geen speakers aangesloten. Ik kon echter ook niks zien uitslaan in de DSP software.

Kent iemand het rode uitroepteken want in de gebruiksaanwijzing vond ik er niks over.

Ik krijg hier wel eens een rood uitroepteken als de kabel niet goed achterin de dock zit. Het heeft dus volgens mij met de verbinding tussen de kaart en de audiodock te maken...

Ik vrees zelf dat het toch te maken heeft met de software, als ik weer bij de kennis langs kan dan zal ik eens kijken of de software wel werkt in veilige modus... De dock zat namelijk goed aangesloten, de fantoom en LOCK en 44.1 (overzetten van 48 naar 44.1 werkte goed en direct)-lampjes brandden allemaal iig.

Back