Phontaq
+---O---+
Hoi allemaal,
Mijn MIDI interface raakt wat vol, dus ik was aan het overwegen om een aantal moderne synths direct via USB MIDI aan te gaan sluiten. Ik zag er wat threads over op het Internet, maar nog niet op dit forum dus voordat ik allemaal bekabeling ga verleggen wilde ik toch even jullie mening polsen over de voor- en/of nadelen van USB MIDI qua stabiliteit, snelheid en jitter op een moderne machine. Sommige mensen zweren bij DIN MIDI en andere mensen staan er iets opener in en zien ook wel voordelen van USB MIDI. Een paar zaken die ik al gevonden heb:
Mijn MIDI interface raakt wat vol, dus ik was aan het overwegen om een aantal moderne synths direct via USB MIDI aan te gaan sluiten. Ik zag er wat threads over op het Internet, maar nog niet op dit forum dus voordat ik allemaal bekabeling ga verleggen wilde ik toch even jullie mening polsen over de voor- en/of nadelen van USB MIDI qua stabiliteit, snelheid en jitter op een moderne machine. Sommige mensen zweren bij DIN MIDI en andere mensen staan er iets opener in en zien ook wel voordelen van USB MIDI. Een paar zaken die ik al gevonden heb:
- In theorie lijkt USB MIDI sneller te kunnen zijn dan DIN MIDI: In de manual van de Linnstrument wordt gesproken over maar liefst 3.7x sneller. Er staat wel weinig context bij (MPE? Jitter? Stabiliteit?), maar op zich is Roger Linn natuurlijk niet helemaal een n00b.
- Deze thread op Gearspace was zeer interessant, waarin o.a. de schrijver van de Universal Serial Bus Device Class Definition for MIDI Devices (USB-MIDI) wat context geeft.
- Sommige synths hebben last van USB noise als je de boel via USB gaat verbinden, o.a. omdat USB in tegenstelling tot DIN MIDI geen optocouplers gebruikt.
- MIDI blijft natuurlijk een serieel protocol, maar met een USB MIDI verbinding kun je in theorie wel de transportsnelheid flink opvoeren door o.a. een grote stapel MIDI messages te combineren in één USB-pakketje en deze vervolgens in de synth op hoge snelheid uit te pakken en rechtstreeks naar de synth engine te sturen. Hierdoor kan hoorbare vertraging geminimaliseerd worden.
- Uiteraard verschilt de implementatie per DAW/OS/Driver/Interface/Synth.
- Wanneer ga je het echt merken/horen? Bij veel noten/CCs/chaining/etc waarschijnlijk als eerste. Stabiele latency valt te compenseren in je DAW of een goeie hardware sequencer, maar jitter is funest voor een strakke voorspelbare timing.
- Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel invloed een USB/Thunderbolt-hub heeft op het geheel. Bij audio-interfaces wordt een hub meestal afgeraden, maar met één benodigde USB-aansluiting per synth kom je al snel niet onder een hub uit. Een Thunderbolt-hub lijkt mij dan veiliger dan een USB-hub, maar dat is een onderbuik-gevoel.
- De gebruikte versie van het USB-protocol lijkt ook nog van invloed. Op de website van mijn Midiface 16x16 staat: "The Midiface 16×16 is based on Ploytec’s GM5 technology, which means extremely good timing and perfect Sys-Ex stability. When USB3.0 is used for the connection, MIDI flow is further prioritized. This ensures stable and reliable real-time performance for your DAW."