reverb unit voor over hele mix

SlaveoftheWave

Ouwe rot
voor mijn hardware setup wil ik een reverb unit kopen en zit ik te denken aan een MPX1 (tweedehands, dus mijn budget is max 300). Nu gebruik ik m dan alleen voor over de gehele mix heen, is dit dat de beste optie, of heeft iemand een ander voorstel voor dit gebruik. ik ben even de draad kwijt:p

Smeer je dan niet je hele geluid dicht?
Vaak is het beter om over enkele tracks te gebruiken. Dan word je muziek breder.
Wat je ook kan doen is op sommige tracks reverb, op somige delay en somige tracks dry laten

mr Onrust zegt juist dat als je op enkele/individuele tracks reverb gebruikt, dat je "de boel" ook wat meer ruimte geeft.

reverb op je hele mix is in feite niet echt nodig, tenzij je niet anders kan ; bijv je krijgt 1 master-track in plaats van alle losse tracks en je wilt reverb, dan heb je geen keus.

Probeer het maar eens door 1 of meerdere losse tracks een galm te geven, en wat er dan gebeurd met de hele mix.

Ik zou zo gaan werken als al wordt aangegeven. Dus de boel apart nemen en per kanaal reeverb toepassen.
Het mooiste is, vind ik, als het lijkt alsof de boel los wordt afgespeeld en niet als mengsel.
Dat betekend dat ieder geluid op dat moment niet weggedrukt wordt en net zo klinkt, als wanneer je deze individueel zou afspelen.
Met reeverb over de hele track kan dit nooit goedkomen lijkt me.

Ik zet zelf, wanneer reeverb nodig is als toevoeging (en niet binnen plugins geregeld kan worden) op de mixer. Een apart effecten kanaal.
Zo kun je per kanaal, reeverb toevoegen met een knob en dat alles geregeld door 1 enkele reeverb, wat overzichtelijk is en een stuk minder cpu lasten meedraagt.

Laatst gewijzigd:
ehm ik zie hier het antwoord al:)
Zo kun je per kanaal, reeverb toevoegen met een knob en dat alles geregeld door 1 enkele reeverb, wat overzichtelijk is en een stuk minder cpu lasten meedraagt.
goeie tips hier!

dan dus een reverb zoeken en ook een nieuw mixertje die ook 4 stereo kanalen heeft:p

is de MPX1 nog steeds de geschikte keus op deze manier?

Oja, disortion kan ook goed helpen. Daarmee kun je klanken scherper / snijdend maken, voor zover dit een nieuwe term is. Denk het niet hoor, maar wie weet.. Top voor drums vind ik en kan goede dingen doen met synths. Maar ik laat het verder over aan de pro's hier. ;)

MPX1 is een prima galm, zou ik in ieder geval blij mee zijn.. dus ja geschikte keus zou ik zeggen. (ook nog nooit slechte verhalen over gehoord, ook over het merk Lexicon niet).

Korg ESX
Nord Rack 2
Waldorf MicroQ
Yamaha AN-200 (moet die nog aansluiten, maar midisport is onderweg:) )

verder zie ik dat de meeste mixers een aux-send hebben (die je naar je fx apparaat kan sturen lijkt me..) en dat deze mono is. ik gebruik ook stereo kanalen, dus vraag me af of dat dan uitmaakt. veel reverbs zijn namelijk wél true stereo en dat is niet voor niets lijkt me.

Laatst gewijzigd:
mr Onrust zegt juist dat als je op enkele/individuele tracks reverb gebruikt, dat je "de boel" ook wat meer ruimte geeft.

reverb op je hele mix is in feite niet echt nodig, tenzij je niet anders kan ; bijv je krijgt 1 master-track in plaats van alle losse tracks en je wilt reverb, dan heb je geen keus.

Probeer het maar eens door 1 of meerdere losse tracks een galm te geven, en wat er dan gebeurd met de hele mix.

Helemaal goed, bedankt :okdan:

Heb laatst impulse responses van de Bricasti m7 reverb in de space designer van logic geladen (true stereo dus 2 X stereo files) en er zaten wel wat Ambiance presets bij die over je hele mix toch nog goed bleven klinken zonder het dicht te smeren.
Ook veel goede reverbs voor over b.v. bass of kick drum.

Ik heb dit ook wel met de mxp1, pcm80/90 en geprobeerd maar dat smeert wel dicht.

Dacht eerst ook dat het een no-go was, reverb over je hele mix.....maar als ik een Bricasti zou hebben zou ik hem toch voornamelijk daar voor gebruiken.
Het trekt de mix als het ware open, echt heel wonderbaarlijk om te horen.

Bij de Izotope Ozone plug-ins vind je een mastering reverb die exact doet wat jij wil:

"Ozone includes a professional 64-bit reverb module that can add a consistent sense of depth and space to a mix. It is designed to put a final gloss or sheen on the entire mix while still preserving the sense of space that may have been created by using reverbs on individual tracks."

Is geen hardware effect uiteraard.

Mixen en masteren zijn twee verschillende dingen. Het gebruik van reverb in de mix is dan ook totaal anders dan het evt. gebruiken van reverb op je masterbus.

Heb je die impulse responses van de Bricasti, gebruik ze dan voor beide. Vooral in de mix zou ik zeggen. En als het werkt, kun je inderdaad nog wat ambience toevoegen aan een masterbus. Maar om je mix open te trekken heb je niet persé een reverb nodig hoor. Daar zijn ook andere manieren voor.

een beetje reverb vind ik gewoon mooi klinken, maar zoals ik hier net heb geleerd kan het op een andere manier dan ik in gedachten had die volgens forumleden hierboven beter van toepassing is. namelijk niet over de hele mix evenveel, maar over bepaalde componenten uit de mix meer dan over andere (of sommige geen).

'N kwestie van testen en uitproberen. Het kan heel leuk zijn om stereo tracks met verschillende effecten uit te rusten, Geeft veel diepte in je mix en kan voor een heel breed en ruimtelijk geluid zorgen. Wij nemen op 8 track op en dan moet je zeker van dit soort trucs gebruik maken. Maar ook panning van je tracks kan voor meer ruimte in je geluid zorgen. En goed de frequenties in de gaten houden, dat het elkaar niet in de weg gaat zitten. Track volume is daar ook belangrijk, want als je alles open gooit verdwijnt ook een groot deel van je compositie. Dus dat zijn een hoop zaken die je in de gaten moet houden. Maar het loont zeker.

Back