reverb unit voor over hele mix

Welke soort muziek maak je?
Reverb is leuk op bepaalde sporen en verder kun je de boel ook nog door een compressor halen. Wordt alles ook dikker van.

ik vraag me af hoe je dat doet bij stereo tracks? ik zie namelijk dat de meeste mixers 1 jack-output hebben voor aux-send en dan weer wel 2 voor aux return (kan je mono kanaal door stereo processor gooien voor bv pingpong delays etc) Zijn er dan ook mixers met stereo aux-send?

In principe is een kanaal op een mixer (meestal) mono. Dus als je een stereo signaal hebt, stuur je van beide de send, den ene naar In 1 (of L) en de ander naar In 2 (of R) van je processor. En die laat je dan terugkomen op een stereo return kanaal (het gemakkelijkst aan te sluiten met een insert kabel of Y-kabel van 2x mono jack naar 1x stereo jack).

heb een tijdelijke andere oplossing:

ik heb een Alesis Picoverb gekocht van een forumlid. En als ik de korg ESX daardoorheen naar m'n mixer gooi geeft dat al wat ik zocht: een plate die de drums wat ruimte geeft en bijna geen lage frequenties reflecteerd zodat de kick niet modderig wordt. Eventueel kan ik de kick via een aparte output zonder de verb naar m'n mixer routen.

PS verbazingwekkend goede reverb voor zo'n klein goedkoop bakkie! (in het geval zijn doel bereikt zonder dat er instellingen getweakt moeten worden: want dat kan niet)

Toch kan ik je een lexicon reverb aanraden. De nadelen van de goedkopere reverb is toch wel dat ze snel alles dicht gaan smeren. Zelfs het instapmodel van Lexicon klinken erg goed.

Toch kan ik je een lexicon reverb aanraden. De nadelen van de goedkopere reverb is toch wel dat ze snel alles dicht gaan smeren. Zelfs het instapmodel van Lexicon klinken erg goed.
die lexicon komt er wel een keertje, maar kan ik nu gewoon even wat spelen ipv zoeken;) Ik merk idd dat de boel snel dichtgemeerd wordt met de Picoverb. Maar als ik alleen maar een heeel klein beetje gebruik geeft het de boel juist ruimte en klinkt het minder droog. Dan moet ik ok wel voorzichtig te werk gaan haha.

Even geleden had ik een PCM 90 om eens uit te proberen, dus weet hoe ze klinken: mooi, maar te gewoon te uitgebreid omdat ik maar één verb nodig heb en snel weer doorverkocht.

reverb over de hele mix is juist cool! Soms is het gewoon nodig om alles uit een donkere hal of een diepe put te laten komen. Ik ben er helemaal voor!
en ook daarom komt die lexicon er wel ;) kan ik daarna per stijl muziek kijken wat het beste past.

een beetje onopvallende niet lange Reverb over de hele mix werkt juist heel erg goed om de instrumenten meer als een eenheid te laten klinken.

vooral ook als je bijvoorbeeld een akoestische band-situatie hebt. bijvoorbeeld jazzzz...dan kan je zelfs heel veel galm gebruiken. wel laag afkappen van de galm!

maar het kan ook heel goed werken op een dans-ding...mits subtiel gebruikt...maar dan niet met de functie de instrumenten in een ambient-oceaan te zetten!

(vind ik dan...)

Back