Esx-1 ???

Rolo

Stamgast
Heb nu al bijna een jaar de Esx-1 staan. Heb in de tussen tijd ook de buizen vervangen met een paar JJ-ECC-83. De verbetering die ik toen ondervond was op dat moment voldoende maar nu begin ik me toch wat meer aan die ruis te irriteren.

Vraag 1:Iemand er van overtuigt of deze ruis zal afnemen met een stel Engl-ECC-83?

Heb namelijk geen gitaar ervaring of wat zo ever!!!

Gebruik hem puur en alleen voor in de studio. Ergens werken de softwarematische drumcom's niet voor mij. Ik mis de volle kicks.

Vraag 2: Is een Mpc, voor in het geval dat de ruis niet verdwijnt, een goeie vervanger? Zo nee waarom? Zo ja, waarom?

DankU!

Hij staat toch redelijk bekend om zijn ruis die je met de orginele buizen krijgt. Zie google. Er is door een andere lid een test gedaan met verschillende buizen. Uit deze test blijkt dat de Engl buizen het meest zuiver klinken. Ik ben toen opzoek gegaan bij de localdealer en die vertelde me dat vele buizen uit de zelfde fabriek komen maar een andere stempel hebben en dat" JJ" gelijk aan" groovetubes" zijn. Ben niet echt blij met deze dus vraag me af of deze ruis geheel weg te krijgen is. Voor dat ik weer 50 euro voor niets uit geef.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82425&highlight=esx+buizen

Volgens mij heb je bovenstaande al gelezen? Heb zelf EMX (en daarvoor esx) en geen last van ruis (althans ik draai de buizen ook nooit ver open).
Ik kan me best voorstellen dat Akai beter 'klinkt'. Ik heb een Akai sampler gehad en die klonk wel heel strak. Maar het zijn wel totaal verschillende apparaten om te bedienen. Dan verkies ik toch de esx/emx.

Nog leuker zou zijn om de buizen te bypassen met een schakelaartje...
Met buizen, welk type je ook kiest, blijft het een ruisbak vergeleken met een MPC. Ik heb beide dus ik kan makkelijk vergelijken.
De 2 extra outputs zijn zowiezo een stuk ruisarmer.

Ik heb een enorme verbetering verkregen door de samples te normaliseren en dan het play level op maximum te zetten. Dat kan makkelijk via de PC editor, maar ook via de ESX zelf.
Je ruisniveau daalt meteen met 12 dB, helemaal gratis. Enige mogelijk nadeel is dat je in drukke sequences je DA's kan oversturen, maar als je de samples netjes over de 4 outputs verdeelt heb je daar geen last van.

De 3+4 indiv. outs zijn inderdaad beter aangezien die niet langs de buizen passeren. Dus als je ze wit "bypassen" is dat de optie.

nadeel is dat je bij 3+4 ook geen FX hebt. ik moet wel zeggen, wat betreft
de kanalen/routering/uitgangen had korg er wel iets beter over na kunnen denken.

even terug naar de vraag:
Ruis is ook vaak te zoeken in de rest van je apparatuur, hoeft dus niet per se
aan je esx te liggen. De mijne ruist ook een beetje (met standaard buizen).
Vaak is de oorzaak van ruis in je speakers je (baggere) stroomnetwerk. Denk hierbij
aan niet-geaarde stopcontacten bijvoorbeeld. Resultaat is dan wel ruis dat
uit de esx komt, maar dat is dan niet de oorzaak. Google kan je hiermee helpen.

Back