Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een audiouitgang?
Dit zijn de uitgangen van zijn grotere broer: De Trilogy.
Interface: 'Signal out' en 'TM Input' Twee vreemde aansluitingen waarschijnlijk voor
een of andere crumar sequencer.
Nee dus. "Signal Out" levert het onbewerkte zaagtand-signaal. Naast het signaal uit de normale
output, kun je deze dus gebruiken om de zaagtand als 2e stem door je eigen randapparatuur te
laten mishandelen. Leuk extraatje! Samen met synth, orgel en strings heb je dus nog een 4e
geluidsbron voor een kamerbrede, volvette sound.
De "TM Input" is voor het aansluiten van een extern CV signaal. Daarmee stuur je de modulatie
van de oscillator. Je kon hiervoor een externe LFO gebruiken (vibrato), maar ook de "TM" (Touch
Modulation" van de "Master Touch" (zie onder).
Outputs: Organ, Polysynth en String. Als je alleen polysynth aansluit heb je
een mix.. Elke bijgeprikt signaal valt weg uit die mix zoals bij veel andere synths.
Pedal Controls: Release, Sync en VCF. Release waarschijnlijk van de strings, sync hopelijk
een OSC sync en het filter.
De "Sync" is voor het aansluiten van een voetswitch. Hiermee wordt Osc.2 gesynchroniseerd
met Osc.1. Denk niet dat je hiermee scheurende "Sync" effekten kunt maken. Het was gewoon het
in- en uitschakelen van de ingestelde detune.
Zelden voorkomend, maar handig: de detune knop wordt vergezeld door een LED, de z.g. "Phase LED
Indicator", die vrolijk aan- en uitgaat in het tempo van de "beating" tussen de oscillatoren.
Leuke feature op de Trilogy.... Het wisselen van wavevorms (saw/sq)
Net als op de Stratus dus.
Wat de stratus allemaal kan en heeft durf ik niet te zeggen, maar waarschijnlijk wat
features van de Trilogy, vandaar dat ik deze gegevens hier post.
De Trilogy heeft alle features van de Stratus, plus de String-sektie en een preset-bank. Vreemd
genoeg wordt in alle dokumentatie die ik ken gesproken over "7 presets", terwijl ik toch steeds
acht knoppen blijf zien.... Waarschijnlijk een drukfoutje in de oorspronkelijke folder, die
iedereen daarna braaf van elkaar heeft overgenomen.
En dan nog interesssant om te vermelden: de "Master Touch"! Verkrijgbaar bij beide instrumenten
als accessoire. Dit was een breath-controller, ontwikkeld door Neil Steiner en gebaseerd op de
principes van de EVI. Het bestond uit een filterkastje met twee plastic slangetjes, die je samen
in je mond stak. Eén om te blazen (Filter CV) en één om te bijten (Trigger). In feite kon je dit
apparaat gebruiken op elk audio-signaal. Extra: een CV- en een Trigger-output voor het aansturen
van externe apparatuur. En als klap op de vuurpijl: de Touch modulatie. Midden-onder op de Master
Touch zie je een klein knopje, dat funktioneert als een soort mini-joystick. Net als bij het
touch-pad van de Syrinx kun je daarmee met één vinger het vibrato toevoegen.