ac/dc vraagje

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
wilde kijken of m'n reverbje op baterijen ( enkelen parallel 9voltblokjes ) zou kunnen lopen. ( dit voor de portabiliteit )
nu zag ik dat er een adapter bijzit die 9V, 830mA AC als specs geeft.
betekend dat dat ie 9 volt wisselspanning geeft ??
en zo ja is dat dan wel op te hoesten met 2 simpele batterijen, want die leveren toch 9voltdc.
misschien haal ik vanalles door elkaar dees middag van de heugelijke intocht van de sint, maar ik krijg het effen niet scherp.
gaarne enige tips.

dank je,dankje vraag me nog af waarom een reverb aan een 9volts wisselspanning hangt en hoe dat dan in die adapter werkt ?
intern zal die reverbschakeling toch ergens op gelijkspanning moeten overgaan, of begrijp ik het niet helemaal ( waarschijnlijk)
ik ben dus op zoek naar iets eenvoudigs om het draagbaar te maken/ onafhankelijk van het net, net zoals een gitaarpedaaltje zeg maar. is dat wel mogelijk en zo ja hoe dan?

soms staart er op een AC -> DC adapter de woorden "AC ADAPTER"

kan je een foto maken van de aanduiding?
heb je een multimeter

Het is uiteraard een 230 wisselspanning (AC=Alternating Current) --> 9Volt gelijkstroom (DC=Dual Current) adapter cq. omvormer. Ik weet echter niet of je met batterijen het amperage haalt.

howhowhow (hoor ik daar de Kerstman?), let op met het woordje "uiteraard"!

Bij bv Kurzweil heb je wel degelijk een adapter nodig die een 9V (of zoiets) AC output geeft! Dus AC-AC adapters bestaan zeker en worden in de audiowereld gebruikt.

Dus je moet goed op de adapteraansluiting van het apparaat zelf kijken wat daar vermeld staat.

Het handige van een AC adapter is dat je binnen het apparaat vrij eenvoudig naar een symmetrische DC voedingsspanning kunt gaan. Vanuit DC is dat wat lastiger, al wordt er tegenwoordig ook veel gebruik gemaakt van DC-DC converters.

Maar inderdaad, met 9 Volt batterijen kun je niet zomaar een AC ingang voeden. Verder leveren die 9 Volt blokken ook niet erg veel stroom, wat mogelijk dus te weinig is om je reverb te laten werken.

het gaat om een picoverb van alesis .
de bijbehorende adapter geeft aan: 9V, 830mA AC
qua stroomsterkte heb ik ook nog een 9volts accustarter( ca 1kg), daar draait vrij veel op, maar wel gelijkstroom.
nu moet die reverb , mee met m'n sonicsix, vandaar de klein en weinig stopkontakten.
maar goed de adapter is :
the picoverb works with the AC line voltage listed on the P3 adapter
( 9V, 830mA AC)
is het uberhaupt mogelijk om een portabel "AC- apparaat" te maken ?

Dat wordt inderdaad moeilijk. Wees ook zuinig op de adapter, want adapters die AC secundair geven zijn niet zo courant, zeker niet eentje die 1A kan leveren.

Die zijn best wel courant.
Maar niet bij de V&D enzo :)
Meestal zijn adapters van electrische schroefmachines of andere boor-achtigen 9v AC.
Deze adapters kan je dus in overvloed kopen bij de tweedehands winkels van de stad.

doe maar verder niet uitproberen,
de picoverb moet AC hebben, en dat gaat met batterijen zo even niet lukken.
maar dit soort reverbs en andere apparaten die AC snoepen kunnen stuk gaan door er DC ( zoals uit batterijen komt) op te zetten.
maar je kan bij gebrek aan topcontacten toch een stekkerblok meenemen?

:mega:

maar je kan bij gebrek aan topcontacten toch een stekkerblok meenemen?

dan is m'n linker jaszak ook alweer gevuld !
portabel is portabel: synth, 1 netsnoer , 2 patchkabeltjes, effectje.
en linkerjaszak voor beurs etc.
maar goed, hartelijk dank voor het meedenken. het is me meer duidelijk

yep, ik snap het prima.
soms zijn dingen wel kleiner te maken.
bijvorbeeld door ipv een stekkerblok, een soort adapterkabel te maken ( netsnoer van de sonic direct aan da adapter monteren ( wel veilg doen goed geisoleerd met goeie trekontlastingen)
dan heb je een netkabel met een klont eraan, is al een stuk kleiner.
en dan kan je op de fiets...........

Zo'n AC adapter kost iets van 15 euro. Een hoop amrukaanse apparaten draaien op AC adapters (trafos?). Die Alesis prutspedaaltjes ook. En m'n Moisturizer ook.Heeft dat te maken met die lullige 110V die daar uit die twee stripjes komen?

van 220/110V ac 9V ac maken is simpel, een paar spoelen en een ijzerkern en klaar is kees.

Nadeel, wordt warm en sterk magnetisch veld, 2 dingen die je niet in een audio-apparaat wil
Oplossing .......Muurwrat

Alle electronisch audio spul werkt echter op DC
Een gelijkricht schakeling moet van hoge kwaliteit zijn, dus beter zelf ontwikkelen en niet de standaard gelijkrichters gebruiken die in huis en tuin muurwratten zitten, ze kunnen nogal wat hummm en brommmm meegeven met de 9Vdc

Voor een fabrikant is een 9Vac adaptor + gelijkrichter in apparaat zelf een duurdere doch technisch betere oplossing.

dat betekend dat als ik in het apperaat, achter de gelijkrichterschakeling (? diodes) een aftapping maak , ik dan wel zonder gevaar er 9voltdc op kan aansluiten?

Als je weet wat je doet zou je toch best 6 grote 1,5 volt batterijen in serie aan kunnen sluiten op de gelijkspanningskant van de gelijkrichtbrug (bij de bijbehorende condensators). Alleen let wel even op of het alleen 0 en + 9 volt is of dat er ook een negatieve spanning hebt.

Back