schoonmaken printplaten (mks7)(?)

CptCRxCK

Ouwe rot
mijn mks 7 deed altijd al raar ik vrees dat het een van de stemmen is die kapot is.... nou heb ik hem open gemaakt en eigenlijk ziet dat gedeelte van de synth er nog heel goed en netjes uit (valt daar iets van te zeggen met blote oog bekeken?) maar de voeding en het board waar de outputs op zitten zaten serieus wolken stof op chips zijn grijs ipv zwart etc hoe maak ik dit het beste schoon???????

remco

Een stofzuiger doet wonderen!
Eventueel tegelijk met een bus perslucht de ic's schoonspuiten en het stof opzuigen.

Zorg wel dat ie uit staat als je aan de gang gaat!

Stof kan rare dingen doen. Ooit bij een klant een pc die niets meer deed schoongemaakt en toen deed ie het weer :)

haha ok natuurlijk staat hij uit ;) wat een beetje het probleem is is dat de stof volgens mij zoon 20 jaar oud is en ik hem er met stofzuiger dus niet af krijg (dit heb ik algeprobeerd) de bovenste laag wel maar de onderste laag zit redelijk vast

ok thanks voor de tip ga een poging doen.
waneer stemmen (ics) in de mks/juno naar zijn donder zijn valt dat dan te zien? of zegt het helemaal niets dat ze er nog heel goed uit zien?

het lijkt eerder de stemmen hij pakt om en om (op mijn midikeyboard) een noot wel of niet en bij de bass gedeelte lijkt het inderdaad de filter die resoneert af en toe :( word denk ik nog een prijzige bedoeling

Zijn dat niet dezelfde beruchte voice ic's als de juno106 / hs60

De kans is groot dat deze het zijn.
Gelukkig kan je klonon kopen die 100% hetzelfde klinken +- €40 / stuk

Er is ook een low budged herstel trukje die werkt in meer dan 50% van de gevallen.

Als ze heel heet worden moet je dit niet proberen, ze zijn dan echt overleden.
Als ze af en toe kraken lukt het wel...voor een poosje althans ;)

ben bang dat ze heel heet worden op de behuizing boven de chips zit aanslag :S

Mag ik aanraden om een beetje op te letten vooraleer je met stofzuigers en perslucht sterke luchtstromen over elektronica gaat genereren... Luchtstromen kunnen enorme statische elektriciteit opwekken.

Kwastje. Oude tandenborstel. Nadien zachtjes blazen. Niet spugen. ;)

Luchtstromen kunnen enorme statische elektriciteit opwekken

Volgens mij alleen op goed geïsoleerde objecten. Lading bouwt niet op op objecten die niet geïsoleerd zijn van hun omgeving. Misschien met de synth op een rubberen mat in een droge ruimte en direct daarna in een geaard stopcontact. Heel misschien. Maar zo repareer je natuurlijk geen synths.

btw er zitten testpinnen op het bord

daarmee kun je controleren welke er kapot is ...

hoe controller je dat dan? ik heb weinig soldeer ervaring dit lijkt me nogal een gewaagd project of zie ik dat vrkeerd? en gaat me dus meer als 250 euriz kosten?

Meestal door met een multimeter spanningen te meten of met een oscilloscoop

Mijn landgenoot uit Gent maakt niet alleen klonen hij bakt ze er ook in voor een zacht prijsje.

6 nieuwe 80017A € 200
In juno106 bakken + afregelen € 20
Dat was anderhalf jaar terug.

Je kan Natuurlijk ook 1 of 2 laten herstellen bij hem

heej dat klinkt als een strak plan
wie is die landgenoot van je? zit hij hier op synthforum?
of hebt je mischien een email adress?

mks 7 heeft op het bovenste bord 6 stemmen zitten (melo en Chord) op dit bord zitten 6 pinnen om een scope op te zetten. Nr 7 (Bass) zit op de print eronder dit is een enkelspoors print ( breken sneller ) Als je ze allemaal vervangt hoef je de kapotte niet te zoeken maar goed uitsolderen nieuwe erin en klaar. Afregelen heb ik gemerkt, is meestal nauwelijks nodig.

http://www.analoguerenaissance.com/D80017A/

staat ook mailadres

heej dat klinkt als een strak plan
wie is die landgenoot van je? zit hij hier op synthforum?
of hebt je mischien een email adress?

Zie hierboven bij KAOSKAOS

Back