Vreemd formaat studio akoestisch behandelen

Coady

^^
Beste leden,

Ik ga een home studio bouwen in een kamer die ik over heb en deze wil ik voorzien van absorbtie/diffusie panelen. Het probleem is dat de kamer een hele vreemde vorm heeft dat alles behalve rechthoekig is. Ter verduidelijking heb ik de ruimte (in perspectief en op schaal) nagemaakt en als bijlage toegevoegd aan deze post. Je snapt al dat dit, onbehandeld, een verschrikkelijke ruimte is om muziek te maken/af te mixen.

De twee lange wanden zijn van beton en zijn afgewerkt met structuurverf. De twee deuren zijn van kunststof (en reflecteren zo ongeveer alles :(). De ruimte van boven is een (bijna lege) berging waarvan de buitenkant uit gipsplaten bestaat. Tot slot is de vloer van laminaat maar ik ben al opzoek naar een vloerkleed om hier op te leggen.
Het is de bedoeling dat m'n bureau over de gehele breedte van de ruimte wordt geplaatst met de achterkant richting het raam.

Nu heb ik al aantal documenten gelezen over akoustiek in home-studio's maar de theorien verschillen nogal. Ik heb geen idee hoe ik de panelen op moet gaan hangen. Kunnen jullie mij misschien opweg helpen?
Het liefst zou ik panelen van AixFOAM of Auralex willen gebruiken daar deze de beste reviews lijken te krijgen. Het budget ligt rond de €600.

Alvast bedankt voor de moeite!

Attachments

• studio01.jpg
    studio01.jpg
    41,9 KB · Bekeken: 188
  • studio02.jpg
    studio02.jpg
    45,9 KB · Bekeken: 170
Laatst gewijzigd:
Jammer dat niemand reacties heeft geplaatst op m'n post maar desalniettemin heb ik toch de ruimte ingericht. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de aixFoam SH-015 panelen (niet brandwerend, morgen komen de nieuwe rookmelders :)).
Hierbij een paar foto's van het (bijna) eindresultaat, dat ik met jullie wilde delen :).

Tegen beide deuren en het stukje muur erboven heb ik ook panelen geplakt en ook tegen de radiator heb ik een groot paneel geplakt.

PS. Die dingen stinken enorm, als ze nieuw zijn :(

Attachments

• IMG_1664.jpg
    IMG_1664.jpg
    826,3 KB · Bekeken: 164
  • IMG_1667.jpg
    IMG_1667.jpg
    759,5 KB · Bekeken: 167
das toch niet zo'n r'dams cubus huisje of wel? :P

ziet er inderdaad gezellie uit dat kamertje.

hoezo reflecties op het plafond?

wat ik me afvroeg, je zegt je hebt het spul geplakt
op de radiateur? op de verwarming? dan verbaasd
me niet dat de plaat gaat stinken :)

even serieus, toch niet op de verwarming of wel?

wat voor platen heb je gebruikt? waar gekocht en voor welke prijs?

hoezo reflecties op het plafond?

Geluidsgolven stralen niet alleen naar links en rechts. Tevens kunnen ze op een object afketsen en op het plafond terecht komen. TS heeft zoals ik op de foto's zie alleen rechts en links absorbers/diffusors, en dus ws alleen de eerste reflectiepunten behandeld. Echter zijn er meer. Dus 2 van de 6 harde vlakken in de kamer zijn behandeld, blijft over: kozijngedeelte met ruiten, achterwand vloer en plafond.

Geluidsgolven stralen niet alleen naar links en rechts. Tevens kunnen ze op een object afketsen en op het plafond terecht komen. TS heeft zoals ik op de foto's zie alleen rechts en links absorbers/diffusors, en dus ws alleen de eerste reflectiepunten behandeld. Echter zijn er meer. Dus 2 van de 6 harde vlakken in de kamer zijn behandeld, blijft over: kozijngedeelte met ruiten, achterwand vloer en plafond.

Mijn vraag was meer bedoeld in de zin:

Heb je al naar de 2de foto gekeken? :)

Ik zou sowieso gordijnen ophangen. :-)

Maargoed de vraag is wat doe je daar allemaal? :)

Zie nu pas jullie reacties :P
Heb nu zo-goed-als geen last meer van reflecties. Alles behalve de vloer en de ramen zijn behandeld. Er komt nog een vloerkleed en iets van een gordijn, maar dat heeft geen haast :).

De verwarming wordt niet gebruikt (heb 's winters zelf het raam op een kier staan). Had zoveel platen over, dus heb ze gewoon overal geplakt :)

Het zijn AixFoam platen. Geen idee hoeveel ze gekost hebben, heb ze van m'n werk gekregen.

(En nee, geen R'dam's kubushuisje, een Vlissings buitenwijk split-level woning :P)

Back