pitch control eproms

303zalig303

gebruikte oscillator
hej
ik vroeg me af of je gemakkelijk de pitchrate van een eprom kunt regelen ?
heeft het iets te maken met stroomtoevoer te onderbreken met een potmeter ? of is er zowiezo een pinnetje die voor pitch zorgt aan bvb een hihat-eprom ?

wil men technics drummachine al lang een pitch-control mogelijkheid geven en nu mijn verstand van solderen en vooral gecontroleerd ( :) ) te werk gaan is verbetert denk ik wel dat ik wat dieper in chip hacking wil duiken (of hoe noem je dat ?).

iemand een
8o)
idee ?

Ik heb er niet veel verstand van, maar moest gelijk hieraan denken:

Een e-prom is een digitaal opslag medium. De sample heeft een bepaalde bitdiepte en sample rate. Als je nu op de 1 of andere manier de sample rate weet te veranderen dan verandert de pitch mee. Net als op een bandrecorder die je sneller of langzamer laat draaien.

Maar HOE je de sample rate op een e-prom aanpast...dat weet ik niet:)

Yeuy, dan zijn we al met twee ontwetende !

moet toch gemakkelijk zijn als je bvb ziet : die 707s met die pitch mods

gaat de god van de eprommetjes hier passeren en zijn kunstjes delen ?!
ik hoop het !
een technics pcm sy dp 50 met pitch-knoppen : lekker.

Je regelt de pitch niet direct op de eprom.

Een sci drumtraks regelt de pitch door de uitlees snelheid van de eprom te veranderen.
Hier zitten gewoon chips in die binair tellen welk op de address bus van de eprom zijn aangesloten.

ja maar denk je dat een simpele pmc bak zoals men technics in staat is om zo'n modificatie op toe te passen ?

en hoe geavanceerd denk jij dat die drumtraks is?!

Voor die technics hangt het er vanaf hoe het aansturen van de eprom gedaan is.
Zonder schema ga je daar moeilijk achter komen

en hoe geavanceerd denk jij dat die drumtraks is?!

Voor die technics hangt het er vanaf hoe het aansturen van de eprom gedaan is.
Zonder schema ga je daar moeilijk achter komen

:) deze machines natuurlijk super geavenceerd, simpel was inderdaad niet echt het juiste woord.

heb zelfs geen manual van de technics. laat staan dat er op het internet schema's zijn te vinden :(

Omgerekend 14 euro... dat is toch nog wel te investeren in een project?

Verder hangt het er inderdaad helemaal van af hoe de aansturing van de EPROMs is gedaan. Wanneer de samples centraal in één of twee EPROMS zijn opgeslagen en deze direct worden uitgelezen door de CPU, dan maak je weinig kans hier (op een makkelijke manier) iets aan de pitch te kunnen veranderen.

ja 14 euro is geen fluit, maar toch..
oké ik zal het misschien overweg n :)

maar misschien wordt de pitch wel helemaal ergens anders geregeld en ligt het niet in de kern van een chip ? of is dat onmoglelijk ?

bijna alle van dit soort apparaten van technics en ook yamaha , wordt direct vanuit een processor gestuurd.
weinig kans dat je de pitch kan veranderen.
:koffie:

Back