Oberheim Matrix 12 op Marktplaats.

Ik heb hem een jaar geleden voor 3800 zien staan, denk dat dat iets teveel was.
3200 is nog een hoop geld en het is een richtprijs, dan vermoed ik dat er wat speling op zit..

Wat voegt een M12 toe aan het expander concept behalve dan de keys?? een verdubbeling van de voices???

Niet veel maar je krijgt zo wel krankzinnig veel modulatiemogelijk:http://matrix-12.tripod.com/home.htm
The Matrix-12 is the last flagship by the original Oberheim company. It was produced from 1985 and a small number were made to order by the "new" Oberheim in 1991. Now the model has long been discontinued and can only be found in the used gear markets at around US$2,500 to US$3,500, depending on the electronic and cosmetic conditions, with or without aftertouch ( a number of the early ones are without the aftertouch...) and any modifications (e.g. individual audio outputs) added.

Basically it is the combination of 2 Xpanders with a 5-octave keyboard and 2 modulation levers. This means that it is a 12-voice 12-part multitimbral polyphonic analog synthesizer. With 2 oscillators per voice and 12 voices in monophonic mode, one can produce probably the thickest, warmest, fattest and craziest synth sound.

As in the Xpander, each voice consists of the unique Matrix Modulation System, with 27 modulation sources and 47 destinations with user-definable routings. The total of 5 envelope generators, 5 low frequency oscillators, 4 ramps and 3 tracking parameters per voice are among the modulation elements that can provide a user with flexibility and creativity only the sky can limit.

All in all, the Matrix 12 is the culmination of Oberheim's search for the 'perfect analog synthesizer'. It doubles all the extensive programming features, MIDI compatability and sound potential of the Xpander.

--------------------------------------------------------------------------------

SPECIFICATIONS

Audio Sources
12 Independent Velocity, Release Velocity and Pressure (After Touch) responsive analog Voices.
Voice Control Assignment can be per MIDI Input Channel (12 maximum) or per polyphonic grouping in up to six Zones.

On-Board ("Local") Controllers
61-Note (C0 to C5) five-Octave Velocity, Release Velocity and Pressure (After-Touch) sensitive Keyboard, non-weighted.
2 Non-dedicated Modulation Levers.
2 Non-dedicated Pedal Inputs.

Voice Architecture
2 Voltage Controlled Oscillators ("VCOs")
1 15-Mode Voltage Controlled Filter ("VCF")
15 Voltage Controlled Amplifiers ("VCA")
1 FM Modulation Generator
1 Lag Processor
3 Tracking Generators
5 Digital Envelopes
5 Digital Low Frequency Oscillators ("LFOs")
1 Noise Generator

Modulation
Matrix Modulation™ System utilizing 27 possible Sources routed to 47 possible Destinations in up to 20 "Modulation Pages" per Voice.
12 Permanent ("hardwired") modulation per Voice.

MIDI Implementation
MIDI IN, MIDI OUT and MIDI THRU Ports
Transmit and Receive Channel select independent per Voice (MIDI MONO Mode) or per polyphonic Zone.
Modes -
Mode 1: OMNI On, Poly
Mode 3: OMNI Off, Poly
Mode 4: OMNI Off, Mono
Controllers -
Indendent Controller Number select
Controllers ON/OFF select
Patch Change Commands ON/OFF select
Miscellaneous MIDI Features -
System Exclusive ON/OFF select
MIDI Echo ON/OFF select

Miscellaneous
Three 40-Character Fluorescent Displays
100 SINGLE Patch Memory Locations
100 MULTI Patch Memory Locations
"Chain" Programming Mode
Cassette Interface - FROM (input) and TO (output) ports
Trigger Input Requirements (selectable): +5V DC signal minimum, 1ms Pulse Width
Power Requirements (selectable):
North America and Japan: 95 - 120 V A.C., 50 - 60Hz
Europe: 200 - 230 V A.C., 50 - 60 Hz

Dimensions
Length: 38-7/16 in. (97.63 cm)
Width: 20-5/16 in. (51.59 cm)
Height (maximum, Including feet): 5-15/16 in. (15.08 cm)

Weight
Net: 33 lbs. (14.97 kg.)
Shipping: 40 lbs. (18.60 kg.)

Optional Accessories
FS-7 Sustain Footswitch
POB-X Volume Pedal
Individual Voice Outputs Update Kit

Nou ik heb het zelfde keyboard en die flippers bij mijn Matrix 6 en ik weet wel dat dat de enige echte manier is om een Matrix te bespelen. Vooral die linkse modulatielever is gaaf, die geeft naar boven een andere functie dan naar onderen.

Je moet wel een beetje hangen op de aftertouch, ik geef het toe, en hij is ook niet polyfoon wat dat betreft, maar verder kan ik me met een goed geprogrammeerde patch echt uren vermaken door gewoon één accoord aan te slaan en met de aftertouch en levers te blijven spelen. FM intensity, Resonance, cutoff of oscillator detune routen. Komt echt helemaal tot leven :luv:

Misschien zou ik er nog wel een setje voetpedalen bij willen hebben, dan kom ik waarschijnlijk helemaal nooit meer buiten 8D

Afijn. Behalve de specs dus is een Matrix 12 gewoon ook een geintegreerde oplossing, een instrument, een ding wat je aan zet en waar je gewoon meteen muziek mee kunt gaan maken zonder poespas. Alles hoort bij elkaar.

Afijn. Behalve de specs dus is een Matrix 12 gewoon ook een geintegreerde oplossing, een instrument, een ding wat je aan zet en waar je gewoon meteen muziek mee kunt gaan maken zonder poespas. Alles hoort bij elkaar.

Lijkt mij idd ook maar uiteindelijk denk ik dat je met een Xpander net zo goed af bent..Mischien mis je dan keyboard en mod/pitch wheels maar daar kan je ook een controller voor gebruiken.

Het blijft me overigens verbazen dat mensen voor een 3200 eu kostende synth niet de moeite nemen om een SCHERPE foto te plaatsen...dan zie je tenminste wat je koopt.

Ik heb mijn Synthex geruild voor een Xpander + nog wat. Geen moment spijt. De nieuwe eigenaar van de Synthex ook niet. Erg diepe bak (ook letterlijk), fantastisch geluid. Je hebt aan een Matrix12 volgens mij meer dan aan een Jupiter 8, die voor meer gaat!

Je hebt aan een Matrix12 volgens mij meer dan aan een Jupiter 8, die voor meer gaat!

Ho ho ho....effe niet uit de bocht vliegen want een JP8 is echt de master.
Om te beginnen heeft ie een beter knoppen paneel en de sound is bizar!

Ik denk dat de Matrix toch wel wat meer modulatiemogelijkheden heeft en daarom voor de creative synthetist interessanter is. Je moet idd wel tegen al die menus kunnen!

Ik denk dat de Matrix toch wel wat meer modulatiemogelijkheden heeft en daarom voor de creative synthetist interessanter is. Je moet idd wel tegen al die menus kunnen!

ok as die menus duidelijk zijn = ok !
zitten er geloof drie op van t niveau van de matrix 6 [2 lines ]

kheb de matrix 6 altyd een heerlijke easy 6 voice analoge synth gevonden ,..

voor zn geld zekers

denk dat bv een ensoniq esq iets makkelijk nog te proggen isdan bv matrix6
door grotere display
en rondom 8 insert knobbies die direct met de slider parameters kunne veranderen

matrix 12 / xpanderd zijn voor mij toch wel ultra synthies
:engel:

Dat was mijn breakpoint bij de Xpander...

idem voor de M12
Helemaal mee eens
Wat is dat nu??? een bak van 3 tot 4000 Euro waar nog geeneens een deftig setje schuiven en potjes op staat.
cheap...cheap....cheaap build....jammer.
....Een bcr2000 eropzetten....Arrggh...:stupid

De sound ken ik wel niet,, zal best wel goed zijn.
Volgens mij is m'n Polaris met dezelfde IC's gemaakt,,,en deze klinkt fantastisch.

Wat is dat nu??? een bak van 3 tot 4000 Euro waar nog geeneens een deftig setje schuiven en potjes op staat.
cheap...cheap....cheaap build....jammer.

Hij heeft een Alpha knop per pro schermpje dus valt best mee en ik vond het niet echt cheap aanvoelen (bij de Xpander)

Back