Voorversterkers tussen synths en AD converter

Ensemble

Ouwe rot
Soms (ik de laatste tijd heel vaak) vraag je je zaken af waar je nooit over nadacht.

Ik heb verschillende synths met verschillende signaalsterktes als output. Die jas ik momenteel nog in mijn Motu 828 kaartje en straks in een nieuwe AD/DA.

Ik heb altijd gedacht dat de signalen voldoende sterk waren vanuit de synthoutputs om zonder voorversterking (pre-amps) naar de converter te gaan.

Nu lees ik her en der dat het he geluid in zijn algemeenheid zeer ten goede komt als je het toch zwakke signaal uit je synth eerst voorversterkt en dan naar je AD stuurt. Dit zou veel betere resultaten geven geluidskwaliteitwise.

Wat zijn de meningen en het liefst van mensen die al zo werken dus met een pre-amp tussen je synth en je AD-converter.

Groet,

ens

Ik ken iemand die een hele fancy pro studio voert en die al zijn synths bij opnames door een setje Avalon U5's stuurt.
Persoonlijk doe ik het niet. Ik me voorstellen dat sommige preamps wat extra (prettige) kleuring kunnen geven.

Soms (ik de laatste tijd heel vaak) vraag je je zaken af waar je nooit over nadacht.

Ik heb verschillende synths met verschillende signaalsterktes als output. Die jas ik momenteel nog in mijn Motu 828 kaartje en straks in een nieuwe AD/DA.

Ik heb altijd gedacht dat de signalen voldoende sterk waren vanuit de synthoutputs om zonder voorversterking (pre-amps) naar de converter te gaan.

Nu lees ik her en der dat het he geluid in zijn algemeenheid zeer ten goede komt als je het toch zwakke signaal uit je synth eerst voorversterkt en dan naar je AD stuurt. Dit zou veel betere resultaten geven geluidskwaliteitwise.

Wat zijn de meningen en het liefst van mensen die al zo werken dus met een pre-amp tussen je synth en je AD-converter.

Groet,

ens

Lijkt me geen slecht plan...mischien eens een proefondervindelijke vergelijking doen?

ik ga het effect ervan op mijn synthgeluiden binnenkort eens uitproberen bij iemand die respectabele pre-amps heeft. Eens zien hoe dat uitpakt. Verwacht er iig zelf wel veel van.

Wat mij persoonlijk leuker lijkt is een synth reampen dat door een gitaar versterker knallen, En dan de gitaar versterker met meerdere mics en preamps opnemen.
Dit in een zeer mooie akoestiek moet toch een interesant geluid opleveren.

Hi...ik doe dit eigenlijk met al mijn synths omdat de ingang op mijn AD converter permanent aan mijn preamps zitten gekoppeld. Ik prop dus de jack van mijn synth in de DI input op de preamp. Mijn ervaring is dat het niets toevoegd qua volume ofzo. Elke moderne synth van de laatste 50 jaar heeft voldoende output om direct naar de AD te gaan. Een synth heeft absoluut geen zwak signaal in vergelijking met een mic of een gitaar.
Maar een preamp kan wel een heel subtiele kleuring geven. Dit is echt HEEL subtiel...staar je er niet blind op want het voegt in 90% van de keren echt bijna niets toe.

Geloof mensen niet die zeggen dat je een geluid "vet" kan maken door het door een preamp te jetsen. Het geluid moet al vet zijn...een goeie preamp kan dit alleen licht accentueren, of tenminste niet in de weg zitten.

Of het iets toevoegd hangt natuurlijk van je preamp af. Ik neem ook al mijn synths op via een preamp, maar deze kan je van zeer extreem tot zeer subtiel laten kleuren .
Ik gebruik een hoge kwaliteit buizen preamp en maakt wel degelijk vet door de buizen kleuring (harmonische buizen oversturing) Dit bereik je natuurlijk niet met behringer preampje.

Of het iets toevoegd hangt natuurlijk van je preamp af. Ik neem ook al mijn synths op via een preamp, maar deze kan je van zeer extreem tot zeer subtiel laten kleuren .
Ik gebruik een hoge kwaliteit buizen preamp en maakt wel degelijk vet door de buizen kleuring (harmonische buizen oversturing) Dit bereik je natuurlijk niet met behringer preampje.

Tsja...ik gebruik API en Great River preamps direct gekoppeld aan een UA 2192 converter. Dit zijn zeker "gekleurde" preamps en zelfs de converter kleurt een beetje, maar op synths is het toch echt vrij minimaal. Ik raad echt sterk af aan mensen om 1000+ euro te investeren in zo'n preamp en dan allerlei wonderen te verwachten. Dat hun synths in een keer WEL vet klinken terwijl dat eerst niet zo was.

Op zaken die met een microfoon worden opgenomen is het een heel ander verhaal.

Zoals gezegd, hangt dus van de gebruikte preamp af, de preamps die jij noemt zijn waarschijnlijk hoge kwaliteit MICpreamps. Er zijn ook preamps die juist voor het doel kleuring gemaakt zijn. Zoals bijvoorbeeld de UA Solo610, of Avalon U5, Tla Ebony A1.
En die kunnen zeer extreem kleuren, maar zijn weer minder voor als micpreamp (vind ik). Het is idd niet zo9 dat een dun klinkende synth ineens een beest wordt. Maar je kan wel een bepaald karakter meegeven met zo'n preamp. Ik moet zeggen dat wanneer ik bijv een bassound van m'n korgms2000 door m'n preamp heen trek hij wel een stuk vetter wordt.

Zoals gezegd, hangt dus van de gebruikte preamp af, de preamps die jij noemt zijn waarschijnlijk hoge kwaliteit MICpreamps. Er zijn ook preamps die juist voor het doel kleuring gemaakt zijn. Zoals bijvoorbeeld de UA Solo610, of Avalon U5, Tla Ebony A1.

Welke preamps gebruikt jij dan? Welke ding maakt je MS2000 vetter?

Ik heb zowel de 610 als de Tla A1 en beide doen wat dat betreft hun werk. Maar ik prefereer de Tla. En ik gebruik de preamp van m'n mengtafel voor mic opnames omdat ik die weer fijner vind klinken dan de UA of Tla.

Ok, mooi dat dat voor je werkt. Heb nog nooit met TLA spullen gewerkt dus heb geen idee of dat wat voor mij is. UA is wel topshit natuurlijk. Ben erg blij met mijn 2192 van hun (en mijn UAD natuurlijk)

UA tov de Tla is erg tja, hoe zeg je dat...ehh.. amerikaans klinkend. Tla heeft de neiging wat definitie kwijt te raken. Er is voor beide wat te zeggen. Ik vind de UA weer mooier om na opname, vocals er doorheen te trekken of akoustisch gitaar. Tla weer voor bass, kicks, koperblazers en percussie.
Maar beide pre's hebben een zgn Tone knop. Oftewel hiermee kan je de kleuring doseren. Dat is iets wat normale Mic preamps niet hebben.

Back