MPC met Roland's multi-layer SRX samples?

Speeddemon

Gear-sloerie
Ik heb een vraag:

momenteel bezit ik 2 'klassieke' Roland drumcomputers (de R-8MKII en de R-70) en een Boss DR-880. Deze hebben ieder een aantal zeer fijne samples, welke ook 2 of soms zelfs 3 voudig 'multi-layered' zijn tbv aanslaggevoeligheid.

Nou vroeg ik me af wanneer je dergelijke samples (bijv. van de KB6.de site) zou uploaden in een Akai MPC-***(*), of die "multi-layered-heid" bewaard blijft en je dus nog steeds je aanslaggevoeligheid behoudt?
Of moet je per velocity range een sample toewijzen?

De reden dat ik dit vraag, is omdat ik van enkele drumcomputers samen enkele mix-kits zou willen maken met voornamelijk realistische samples. Het hele TR-808/TR-909 gedoe ben ik niet zo mee bezig.
Ik heb nu ook een Korg PadKontrol (nu tijdelijk absent ivm reparatie), waarvan de pads veel fijner te bespelen zijn dan die van mijn drumcomputers en ik verwacht eigenlijk dat een MPC dat speelgemak met de samplefunctie combineert tot een ultieme drumcomputer. Of niet?

Ik weet dat je in de MPC 1000 (mbv. JJOS...weet even niet of dit ook onder de Akai OS kan) 4 samples kunt layeren...dus dit is wel degelijk mogelijk :

11t3fpz.jpg

Ben alleen bang dat de data niet behouden blijft mocht je zo een file willen loaden op een MPC...denk dat je dit dan weer opnieuw moet gaan toewijzen.

Aha, je layert dus idd zoals ik al dacht, dmv velocity ranges per sample/layer te specificeren.

Nou wil ik de MPC slechts als veredelde drumcomputer gebruiken...is een MPC1000 dan afdoende? Ik heb het idee dat een 2000(XL) of een 4000/5000 echt overkill is voor me.

Het idee is overigens dat ik alles hardware-matig wil houden; dus MPC met 4 outs naar sporenrecorder (Akai DPS24 of Korg D1200); als ik op de PC zou werken, zou ik alles dmv sample-banks doen met de PadKontrol als controller...

Een MPC1000 is meer dan voldoende....heb zelf jaren gewerkt met een 2000XL en is op meerdere vlakken beperkter dan een MPC1000 (denk aan RAM grootte, HD niet kunnen inbouwen, Standaard met ZIP geleverd...etc.).

Niet dat ik een 2000XL een fijne MPC vond....maar het formaat, de portability en OS upgrade dmv. JJOS is ruim in vergelijking met een 2000XL.

Volgende vraag:

Weet iemand hoe de multi-layeredheid van de samples op http://samples.kb6.de/downloads_en.php

te 'destilleren' is? Want in m'n Boss DR-880 is "Wet snare 1" een multi-layered sample, maar op het moment dat daar een *.wav bestand van wordt gemaakt, wordt ie volgens mij maar op 1 velocity-range gesampled, of niet?
Is er een manier om de samples zo uit de DR-880 te halen, dat het enkele bestanden zijn (ipv 3 losse wavs voor die "wet snare 1") en die wel goed ingelezen worden door de MPC met behoudt van de multi-layers?

Back