drums op ch10 vertraagd (cubasis)

FuzzyStone

Stamgast
Mijne Dames/Heren vraagje van deze beginner:

Een aantal miditracks opgenomen in Cubasis 4.0 vanuit een Roland XP30 zonder latency-problemen.
Echter, bij het opnemen van een drumpartij op channel 10 (ook vanuit de xp-30, een van de standaar drumbanken)
treedt er wel een behoorlijke vertraging op. Quantizen helpt niet, dan maakt ie er iets compleet anders van.

Is er toevallig iemand die daar een tip c.q. trick voor heeft??

Ter info: Cubasis heeft niet de mogelijkheid om een echte drumtrack aan te maken. Moet dus op een gewone midi-track.

Help!!:confused:

Iedere track heeft ook een track-info o.i.d. Daarin kun je een delay instellen, ofwel: een vertraging toepassen op een track. Echter: je kan ook een min-waarde toekennen aan de delay van een track, waardoor deze juist wordt voorgetrokken. Daarmee kun je eventuel midi-vertragingen opheffen. Ik doe dat zelf vaak met de snaredrum, omdat ik merk hoe lkeer het klinkt die net ff wat voor te trekken.

Sowieso is het trouwens goed om bijvoorbeeld string-tracks o.i.d. een beetje voor te trekken. Midi is nou eenmaal een "ouderwets" 8bit systeem. Door geluiden niet allemaal op de 1ste tel, maar net ff 2ms daarvoor of daarna te laten beginnen, geef je midi de ruimte alles "in tempo" te laten klinken. Hou dus niet te veel vast aan de quantize. Zeker niet bij strings en pads.

Ik heb de manual er nog ff op nageslagen en daar staat het idd beschreven zoals jij zegt, alleen dan puur voor audio tracks en niet voor miditracks. Oke, daar kan ik mee leven. Ware het niet dat de optie niet daadwerkelijk aanwezig is.
Het zou dus in de "inspector" die dus aan de linkerkant van het arrangevenster zit te zien moeten zijn, maar niet dus.
Dan ontdekte ik toevallig ook dat in het pop-up menu-tje van de bank-selectie niet de manage funktie zit, zoals ook beschreven in de manual. Wordt ik nou gek, of hoe zit dat? Misschien maar eens ff bij Steinberg aankloppen voor nadere info (of is iemand al bekend met dit fenomeen??)
Bedankt trouwens voor je reaktie Shortwave, zowieso leerzaam!!

Ik ken de Cubasis-versie van Cubase niet heel goed, maar er moet zeker een functie (een zgn. track-delay) zijn om een miditrack of anders in ieder geval een track-part voor te trekken of juist te vertragen. Zoek even goed in het programma. Het moet er zijn namelijk.

Soms werkt het ook door de volgorde (van boven naar beneden) van de kanalen in cubase te veranderen.
Wat bovenaanstaat (dus je eerste midi track) wordt als eerst verstuurd naar je hardware toch?
Want miditriggers worden toch achter elkaar verstuurd of vergis ik me nu?
=) (als je alleen1 kanaal gebruikt kun je de (drum) geluiden verdelen in kanalen)

Tja, ik weet niet hoe dat werkt... precies. Ik heb zoiets ook weleens gehoord, maar ik denk toch dat de seqeuncer zoveel mogelijk alles tegelijk probeert te versturen, even los van welke track bovenaan staat. Het is zo dat via midi (per midikanaal) maar een beperkt aantal signalen tegelijk verstuurd kunnen worden, dus dat sommige signalen heel ff gebufferd worden en er achteraan gestuurd worden. Als je dat echt wilt oplossen zul je toch moeten proberen niet alles precies op de tel te laten spelen (ofwel vertragen/voortrekken)

Maar het is het proberen zeker waard!

Ik ga eerst nog maar ns heel goed kijken of ik die delay-optie niet alsnog kan vinden.
Mocht dat niet het geval zijn dan zal ik Grooveboy's idee eens uitproberen.

Thnx sofar!!

:D GEVONDEN!!:okdan:

Inderdaad is er (voor alleen audiotracks) een delay optie. Deze is echter alleen te zien als de geselecteerde track leeg is.
Ik had er steeds een part in staan, waardoor het niet zichtbaar was. Moet dus wel van tevoren uitvogelen hoeveel delay nodig is om het gewenste doel te bereiken, maar dat moet wel lukken.

Bedankt!! Nu kan ik weer lekker verder pielen.

Origineel geplaatst door FuzzyStone
:D GEVONDEN!!:okdan:

Inderdaad is er (voor alleen audiotracks) een delay optie.

Ik kan me niet voorstellen dat die delayfunctie niet ook voor midi-tracks beschikbaar zou zijn. Is er iemand die ook Cubasis gebruikt en daar antwoord op kan geven? Ik wordt nu ook wel nieuwsgierig.

Back