Beginnen met het maken van dancemuziek..herintreder in de computermuziek

surfbuddie3

Steeds dover!
Met het risico dat er al een uitgebreide threat is...

Na jaren alleen maar als toetsenist te hebben gespeeld in coverbands zou ik me wel eens willen wagen op het terrein van de dancemuziek. Ik heb vroeger met de Atari ST heel veel gesequenced maar kom er nu achter dat er veel meer is dan MIDI, zoals DAW, VST/plugins etc. Mijn vraag: wat heb ik nodig om een start hiermee te kunnen maken? Ik zou graag mijn MIDI-synths (vele) hierin willen integreren en de drumsounds vooral uit de computer willen halen. IK heb een standaard i5 PC van de Dixons, met een geluidskaart die op de een of andere onverklaarbare wijze een vertraging heeft op de audio ingang, zo erg dat ik er niet normaal mee kan spelen. Het audiosignaal komt wel binnen maar er zit een vertraging van ongeveer 1/10 seconde op. Hier word ik helemaal gek van. Ik heb ooit eens Adobe Audition geinstalleerd en dat werkt ook wel allean mis ik daar de MIDItracks en de plugins. Daarnaast zou ik ook graag de zang er bij opnemen, alle hardware tot aan de ingang in de computer heb ik namelijk wel.
Wie kan mij vertellen wat ik in de basis nodig heb om muziek te gaan maken? Wat zijn goede plug-in pakketten? Ik ben van plan om alles echt van scrap aan op te bouwen, dus de drums niet als WAV-fils te importeren als loops maar daadwerkelijk zelfs te programmeren zoals ik vroeger in Cubase deed. De synths die ik graag wil integreren lopen van de AN1x, JD800, D50, CS6x en Motif XS7 (helaas tweedehands gekocht ZONDER de software) tot aan mijn Nord Stage 2 voor de piano's. Heb ik een externe geluidskaart nodig? Welke software is redelijk eenvoudig te doorgronden? Ik wil muziek maken en vooral niet te lang klooien met de techniek. Spelen kan ik wel, nu nog beginnen met opnemen. Wie helpt?

Laat ik voorop stellen dat één van de belangrijkste dingen die je moet hebben, geduld is. Geduld om in ider geval alles wat je gaat kopen te leren begrijpen en je eigen maken.
Wees voorbereid op vele frustrerende momenten omdat er weer eens iets is waardoor het niet werkt zoals je wilt, maar wat is het dan ?

Dat soort dingen.

Zo, nu je er geen zin meer in hebt dan wat nuttige ( hoop ik ) tips.

Een (externe) geluidskaart. Welke ? hangt van je budget af, maar tussen de 100 en de 1000 is er zat te vinden, ik ben zelf erg tevreden over de focusrite scarlet serie. Maar er zijn er veel meer.. en iemand anders zal je misschien uit kunnen leggen dat je juist geen focusrite moet kopen maar iets anders etc.... doe onderzoek. Ik heb de exteren kaart voor mijn laptop , en mijn pc heeft een interne kaart, een e-mu 1212m wat ik een geweldige kaart vind, maar is al wat ouder en hoeveel versies van windows het nog mee gaat is de vraag. Hoewel ze tot win 8 prima werken.
Voor je keuze is van belang dat je een geluidskaart met ASIO drivers neemt ivm de latency ( vertraging) die je nu ervaart. Dit verschilt per kaart, maar vanaf 100 euro zou dit geen punt meer moeten zijn. Aangezien je een dixons PC zegt te hebben, hangt het van je moederbord af of je wel een interne kaart kunt installeren. ( of je slots over hebt) Maar een externe kaart via USB werkt prima.

Dan heb je al die synths. Je kunt kiezen voor een duurdere geluidskaart met veel inputs, of je kiest voor een mixer ( mengpaneel) waarvan je de output dan naar je geluidskaart stuurt. Ook een audiopatchbay zou kunnen, maar daar heb ik nooit mee gewerkt.

En dan de software. Als je trackers gewend bent en er lekker mee werkt kun je niet om RENOISE heen. Chaeck dat iig uit.
Meer gangbare programma's zijn inderdaad cubase, FLstudio, reaper ( goedkoop maar een zeer tevreden achterban)
Ableton live en Bitwig.
Ik ken Bitwig zelf niet zo goed, maar de mensen die het gebruiken zijn er over het algemeen erg enthousiast over. Het lijkt erg op ableton maar schijnt makkelijker te werken en een aantal features te hebben die mensen prettig vinden.
Maar goed, iedereen is vrijwel standaard enthousiast over wat hij/zij gebruikt, want anders zouden ze wel iets anders gebruiken.

Hier kom ik wel op het punt van de leercurve. Ieder programma heeft er één. En hoe steil die curve is, dat verschilt per programma, maar ook per persoon, want iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken. download demos en neem de tijd om de basisworkflow van de DAW's te doorgronden om te zien wat het fijnst is voor jou.

Bitwig is trouwens wel veel goedkoper dan ableton live, en renoise kost bv maar iets van 50-60 euro.

Wbt plugin pakketten... Ik neem aan voor fx ? er zijn er zoveel.. ik heb zelf wat eventide plugins voor master/reverb, een aantal t-racks plugins ( EQ/compressors etc.) Ik ben zelf erg gek van de Waves bundels maar dan praat je al snel over 800 euro voor het goedkoopste pakket. Ook heb ik wat focusrite compressors en EQ's ook van de geluidskaart zelf trouwens. Valhalla reverb, voor filters gebruik ik mijn korg legacy ms-20 en ik gebruik NI Guitar rig ook veel voor FX.
Voor drums zou ik eens battery 4 van Native instruments uitproberen. Of toontrack EZDrummer bv.. er zijn er veel meer.

Als je bv NI komplete koopt heb je voor een paar honderd euro in één klap alles wat je nodig hebt zo'n beetje, maar goed ik kan wel uren door gaan.

Nogmaals, ga zeker ook kijken voor gratis plugins, KVR is een goede bron.

Kortom: Er bestaat geen kortom als het om audio soft- en hardware gaat :)

En welke daw je ook kiest, die leercurve moet je overwinnen, hoe dan ook. laat je er niet door afschrikken. De aanhouder wint.

Succes in ieder geval. Vraag gerust verder :)

Ga voor gratis vst's ( onderschat die niet !! er zitten echt parels tussen) eens kijken op KVR http://www.kvraudio.com/

Waarom geen maschine. De eerste versie controller, de nieuwe software erbij. Daw, vst en controller v'oor weinig. Enkel nog een audiointerface en go...

Waarom geen maschine. De eerste versie controller, de nieuwe software erbij. Daw, vst en controller v'oor weinig. Enkel nog een audiointerface en go...

Als je lange stukken wilt inspelen is maschine niet ideaal ( vind ik ) . Bijvoorbeeld een lange solo zul je in kunnen spelen, maar daarna moet je hem wel knippen anders krijg je echt belachelijk lange patterns.
Maschine is wel echt te gek trouwens voor het maken van beats. Maar ook hele producties kun je er mee doen.

Back