D50 patches in D20/10/5 in te laden

gijs

.
Nu ik weet dat Jarre's Revolutions voor een groot deel met een D50 is gemaakt, ben ik als Revolutions-fan sinds kort ook D50-fan :D

Maar voordat ik een D50 aanschaf, ben ik benieuwd hoe het nou zit met uitwisselbaarheid van patches met andere D-synths. Ik weet dat de D70 echt een ander verhaal is en de architectuur van de 5/10/20-familie niet hetzelfde is als die van de D50.

Maar op the internets kom ik wisselende verhalen tegen. Op sommige plekken wordt namelijk beweerd dat je in je 5/10/20 wel degelijk sommige D50-patches kunt inladen maar niet allemaal. Op andere plekken lees ik weer dat het totaal niet kan.

Heeft iemand van jullie er ervaring mee?

Volgens mij kun je ze sowieso niet direct inladen, als was het alleen maar omdat de D10/20 niks zal doen met de sysex van de D50.

Maar mogelijk kun je sommige patches wel nabouwen als die niks gebruikt dat specifiek D50 is (zoals bijvoorbeeld een wave die de D10/20 niet hebben). Dat zal echter wel een D50 vereisen om te zien hoe de patch in elkaar zit.

Ik zie zo 1-2-3 geen patch converters, waarschijnlijk omdat de basis samples/waves toch te verschillend zijn. Misschien een paar patches nabouwen met iets als Unisyn of Sounddiver? Zo verschrikkelijk veel parameter zijn het nou ook weer niet.
Ik vond de D10 maar een weinig inspirerend muf ding. De D50 schijnt een stuk beter te klinken.

Als ik mij niet vergis was er vroeger op de atari een converter programma. Wij hadden begin jaren 90 een d50 en d20 in de studio en hebben toen wat patches over gezet. Klonk vrijwel het zelfde alleen klonk de d50 wat voller. Niks negatiefs over de d20 want die heb ik namelijk nog steeds. ;)
Ik kan eens in mijn archief kijken of ik die software nog heb. Zal wel even duren want ik heb vrij snel een grote premiere. Als het te lang duurt stuur maar even een pbtje.

ok thanx, dan ga ik eens kijken of ik op een of andere manier een atari kan emuleren.

Ik heb vroegah met succes D50 patches in m'n D110 gezet. Werkte idd niet allemaal. Overigens ook met de Atari. De D110 heb ik ook nog steeds en met een beetje geduld en tweaken kan ie best wel vet klinken.

Er is/was een programma voor de atari st genaamd C-lab explorer 32. Hiermee kun je patches van de ene naar het andere model converteren. Gaat niet helemaal perfect, maar is wel een goed begin. Finetunen kun je dan met de hand. Er moet ergens een freeware versie op het net rondzweven, maar waar precies weet ik even niet zo snel.....Zoek ook even op het forum. Een tijd geleden was er ook een draadje over.

Back