GEZ: dokter voor EMX-1

newby

Nieuwkomer
hoi,
afgelopen winter heb ik in amerika een emx1 gekocht met een us-adapter. na links en rechts navraag gedaan te hebben heb ik een omvormer van 220v naar 110v gekocht....pats!!! alleen de backlighting van het schermpje doet het nog en voor de rest niks. na nog meer navraag,te laat dus:stupid, vertelde iemand mij over blokgolven en sinusgolven met betrekking tot de omvormer...ik denk nu dat ik de voeding van mn korgje gesloopt heb en vroeg me af hoe ik dit nu het beste kan oplossen zonder heel veel geld te besteden en m naar korg op te laten sturen.

alvast bedankt, joost

nou ja ik misschien.....
volgens specificatie van deze EMX-1 krijgt deze de voeding uit een adapter van 9 V AC.
Nou hoop ik niet dat je 110 V AC op deze ingang heb gezet, maar zal wel niet gezien je verhaal over een US adapter.
Dus het zou zo moeten zijn: trafo 220V naar 110 V AC, naar adapter 110 V AC naar 9 V AC.
Mijn Kurzweil PC88 haalt ook alle inwendige benodigde spanningen uit 9 V AC en neemt 18 W op dus 2 Ampere.

Hopelijk alleen maar een inwendige zekering stuk.
Advies, openmaken en kijken bij de adapteringang of er idd zekeringen zitten, en/of uitgefikte componenten.
Dat verhaal over blokgolven ed gaat imo alleen maar op bij omvormers van 12V DC naar 220V AC, die doen dit idd met blokgolven. Van 220V AC naar 110V AC is alleen maar een simpele stepdown trafo, meestal gescheiden wikkelingen, en uit het lichtnet komen alleen maar sinussen.

Gr. Frans

EMX-1 consumeert 24W uit 9 V is ongeveer 2,7 Ampere.
Dus een adapter van 220V AC naar 9V AC 3 Ampere moet voldoende zijn voor de EMX-1.

Als je niet de originele adapter erbij heb kan het ook zijn dat het vermogen van de adapter niet genoeg is om de EMX te laten werken

GR

nee hoor,.. als je een 110 v adapter in 220 steekt doet dat r niet toe voor de voeding,..
wat er dan gebeurt is dat je uitgangsspanning te hoog is,.. je backlit doet t nog wel,..
dus,.. waarschijnlijk...ik wil je niet ontmoedigen,.. maar als een andere 9 volt adapter t niet verhelpt is je korg wijlen,.. en zal ie echt naar korg moeten!

Mijn emx had dat ook eens....ik ze m aan...poef niks...ook alleen backlit.....t was net buiten de garantie periode, maar de mensen van korg waren zo aardig om hem gratis voor me te repareren...al mijn loops stonden gewoon nog in het geheugen.

Dus ja...ik ben bang dat je toch even contact moet opnemen met korg.

iedereen bedankt voor de reacties, zal dus naar korg moeten stappen...maargoed, zolang ik maar aan de slag kan;)

dank je wel
joost

Vergelijkbare discussies

Back