Service Roland Space Echo

VintageWorks

Ouwe rot
Ik heb vorige week een RE-201 gekocht, optisch mint, maar technisch niet helemaal. Wat vooral irritant is, zijn de inputs en output die kraken. Hoe kan ik dit makkelijk oplossen? Is dat een kwestie van schoonmaken of moet ik dingen laten vervangen? Ik ben benieuwd naar jullie tips!

In en outputs die kraken kan je vaak oplossen door er contact spray in te spuiten.
Of goed schoonmaken of vervangen van de gehele plug.

Ow en trouwens: gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf.
Een RE201 is een prachtig apparaat.

Ja, echt geweldig! Ik had er al een, maar wilde er nog een:)

Is contactspray erin spuiten wel zo'n goed idee? Heb wel eens gelezen dat dat even helpt, maar op de langere termijn meer beschadigd dan goed doet.

In potmeters en faders kan je beter geen contactspray spuiten omdat daarvan de koolbaantjes kapot gaan. Jackpluggen kan je naar hartlust volspuiten met contact spray. Maak je daar maar geen zorgen over.

Ik kan me goed voorstellen dat je een tweede RE201 wilde als je er al eentje had :)

Ik heb voor zulke gevallen ooit eens dit ding gemaakt

attachment.php

hier vandaan.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=92724&highlight=jackplug+ragger

Koolbaantjes gaan op zich niet stuk van contactspray, tenzij je wel heel slechte spray hebt. Je moet contactspray echter gebruiken zoals het bedoeld is. bv contact 60.

Wat moet je NIET doen:

-contact 60 in potmeter, wat heen en weer halen, klaar.

Wat moet je WEL doen:

1)contact 60 in potmeter.
2) heen en weer halen tot het contact weer goed is
3) met bv perslucht de contact 60 verwijderen
4) de potmeter opnieuw smeren met contact 61.

En zo geldt het voor alle contactsprays: gebruik het zoals het moet, niet anders. Algemeen komt het erop neer:
-niet teveel spray
-na toepassing spray weer verwijderen, bv met perslucht (zo trekt de spray geen stof aan en werkt hij niet in)
-potmeters en dergelijke na contactspray terug smeren

Wat je ook kan doen is ze lossolderen, ultrasoon reinigen, terug smeren, en terug monteren. Dat is op zich nog de beste oplossing.

Potmeters die je kan openen, kan je met een wattenstaafje met alcohol reinigen. Nadien terug smeren met geschikt potmetersmeermiddelunitdingesspul.

Integraal vervangen van de potmeters kan uiteraard ook, als je de juiste types nog vindt.

Ik heb zelf ook een RE-201. De veergalm deed het oa niet en er waren nog wat andere dingtjes mee. Ik heb hem via de muziekwinkel hier laten versturen naar Roland Benelux, want die hebben een prima technische dienst, is mijn ervaring door de jaren heen. Ze hebben alle klachten verholpen, alles schoongemaakt, en ook het peak-ledje vervangen. Om dat laatste had ik niet eens gevraagd. De kosten vielen mee, en ik heb een jaar garantie over de reparatie. Als je (zoals ik) niet zo'n ontzettende techneut bent, dan kan ik je dit zeker aanraden.

Wat je ook kan doen is ze lossolderen, ultrasoon reinigen, terug smeren, en terug monteren. Dat is op zich nog de beste oplossing.

Een kleine ultrasoon reiniger is nog wel te betalen, maar ik heb zelf een aantal (grote) mixer modules die voor zo'n behandeling in aanmerking komen. Die passen dus niet in zo'n commercieel bakje, bedoelt voor het reinigen van kleine voorwerpen.
Weet je toevallig ook of er adressen zijn waar je dat kunt laten doen? Bij voorkeur ergens waar dat minder kost dan een nieuwe mengtafel. :)

Senso

Ik ga hem zaterdag bij forumlid 'etaoin' voor service. Had het ook zelf kunnen proberen, maar heb er geen tijd voor, dus ik los het even zo op.

Ter update (nu ik hem gehoord heb): het heeft niks met de jacks te maken; hij klinkt alsof er een goedkope distortion in het circuit zit. Als een circuit dat te weinig stroom krijgt, zeg maar. De jacks zijn prima, want in bypass is er niks aan de hand.

Back