exclusive checksum error

martin h

Stamgast
ik probeer dmv system exclusive data(soundbanks) te versturen naar mijn jd-990 maar elke keer krijg ik bovengenoemde melding
het lukt dan maar deels om geluiden te versturen
dwz de patchnamen zijn wel veranderd en soms ook 1 of meer geluiden maar je hoort het geluid van de vorige presets er doorheen
ik gebruik een usb midi interface en het programma MIDI-ox
de midikabel gaat van de interface out naar de jd-990 in
op de jd-990 heb ik de internal protect uit staan
midi kanaal is 1
de data die ik wil versturen zijn roland jd-990 sysex file's

kan iemand mij helpen daarmee?
mvg
martin h

Een checksum error geeft aan dat de data die ontvangen is niet exact overeenkomt met de data die verzonden is (wordt gecheckt aan de hand van de checksum). Dat verklaart dus dat de geluiden niet goed overkomen.

Ik weet niet zeker of het ook voor MIDI-Ox geldt (al weer een tijd geleden dat ik het gebruikt heb), maar bij midi-sequencers helpt het vaak om de BPM (en daarmee dus de verzend-snelheid van de data) lager te zetten. Als MIDI-Ox ook zo'n functie heeft, is dat misschien te proberen.

Hmmm,
die checksums goed krijgen is voor mij ook nog steeds niet gelukt voor al m'n synths..
Ik vind dat 't moeil'kste dat ik al heb moeten programmeren,
zo'n checksum berekenen, en laten werken voor al de types synths..

Ik kan wel zeggen dat een checksum error niet aan je midi interface, kabels, zelfs niet aan het bpm ligt !
(Wel moet het sysex channel overeen komen)

't beste is je Sysex data te importeren in Sounddiver of een editor!
of anders,
tja, mss met een soort van Midi editor programma?
(a la Cubase templates?? geen idee dat midi-ox dat kan)
maar dan moet je't wel zelf programmeren, zo'n checksum berekenen...
en da's ni simple...

Een checksum error geeft aan dat de data die ontvangen is niet exact overeenkomt met de data die verzonden is (wordt gecheckt aan de hand van de checksum). Dat verklaart dus dat de geluiden niet goed overkomen.

Ik weet niet zeker of het ook voor MIDI-Ox geldt (al weer een tijd geleden dat ik het gebruikt heb), maar bij midi-sequencers helpt het vaak om de BPM (en daarmee dus de verzend-snelheid van de data) lager te zetten. Als MIDI-Ox ook zo'n functie heeft, is dat misschien te proberen.

MidiOX heeft zo'n functie.....ga naar tab Sysex, dan wederom Sysex, dan Configure.....hier kan je de delay tijd in millisecondes aangeven. Het lijkt erop dat de JD sommige bits niet goed ontvangt en dan krijg je dus die checksum error. Maw de informatie gaat nu te snel om door de JD te worden begrepen en te worden gelezen.

Uit de help file van MidiOX:

3) When sending Sysex, some gear needs a break after the end of a SysEx message (signaled by F7) to process that message before it can handle another message. Since some messages, like loading an entire bank, frequently are composed of smaller messages, your gear might not be able to handle a composite message at full speed. By checking the Delay After F7 box and specifying a time in milliseconds, any composite messages will wait the specified delay before sending the next message. Or, if you just want to break a large composite SysEx message into individual chunks and don't need the delay, you can check the box but specify a delay of 0.

ja, okey...
In mijn geval, moet ik note on message doorsturen na een sysex message (ipv een delay)

Back