Gekraak door patchbay

vinnieq

Lidl
De laatste tijd heb ik last van van storingen die volgens mij veroorzaakt worden door m'n patchbay. Ik heb al m'n synths/effecten/etc. aangesloten op neutrik gebalanceerde patchbays (met ongebalanceerde instrument kabels). Een van de patchbays is gekoppeld aan de inputs van m'n Mackie 16-8 via snakes (ook gebalanceerd). Als ik nu een instrument inprik en speel hoor ik een soort statisch gekraak, vooral bij pads en andere lang aangehouden geluiden. Hoe complexer het akkoord, hoe meer het geraak, lijkt het wel. Het klinkt alsof een input van de mixer overstuurd wordt. Als ik echter de synth direct in de tafel inprik hoor ik dat gekraak niet (met dezelfde instrumentkabel of een andere, maakt niet uit, zelfde signaalnivau, gebeurt bij alle kanalen), het lijkt dus niet te liggen aan de mixer. Ik heb alle connectors losgehaald en wat geragd, kabels omgewisseld, verschillende kanalen geprobeerd: ik kom er niet uit. Iemand een idee/suggestie?

heb je ook al patchbays gewisseld? Als je vermoedt dat er één of meerdere broodjes in een Neutrik defect zijn moet je het maar laten weten. Ik heb er nog 24 liggen. Mag je er wel wat van hebben als dat het probleem oplost.

Dank voor het aanbod maar het lijkt niet daar in te zitten, tenzij ze allemaal in een keer achteruit zijn gegaan. Als ik de send naar de mixer in een andere patchbay stop heb ik hetzelfde probleem, andere snake lijkt ook niet te helpen. Het is net alsof er iets is met het geheel, alsof er een storingsbron is die alles aantast. De hele studio zit via een sterconfiguratie op 1 stopcontact, ook als een beperkt aantal machines aan staat (eigenlijk altijd het geval) heb ik het probleem.
Het beste natuurlijk is alles lostrekken en dan een voor een terugplaatsen maar dat is bij mij zo'n enorme klus ( 5 patchbays bijna vol.....) dat ik daar een week me bezig ben en vrees daarbij een hernia op te lopen (en een acute aanval van razernij). Soms, ja heel soms overweeg ik toch soft te gaan.

gekraak

gekraak

Beste, jij hebt volgens mij last van een 'groundloop'!
Wanneer het probleem optreedt, schakel dan je apparaten die niet bijdragen tot de sound (bvb een andere synth die op je patchbay is aangesloten) één voor één uit, tot je de oorzaak gevonden hebt. Als je voor het bewuste apparaat (oorzaak) de 'instrument' kabels vervangt door gebalanceerde kabels, is er een grote kans dat het probleem is opgelost!

Back