Hoe een CD te branden vanuit Sonar Home Studio 7 ?

Jacquelien

Stamgast
Ik heb m.b.v. mijn Roland synthesizer muziek ingespeeld in Sonar. Nu wil ik het op CD branden. Hoe werkt dat? Als ik op "Burn CD" klik, kan ik de in Sonar gemaakte bestanden er niet inzetten. Moeten die bestanden omgezet worden in een bepaald formaat misschien? En hoe werkt dat in Sonar Home Studio 7 ? Ik ben erg benieuwd naar reacties. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Na zoveel dagen nog steeds niemand die het kan of wil uitleggen....?

Hi Jacquelien.
Ik ben niet bekend met sonar, maar de kans is idd ZEER groot dat je eerst een audiomixdown zal moeten maken van de ingespeelde partijen alvorens je het kan branden op een CD.

wss ergens iets in de geest van Click File > Export > Audio Mix Down.

maar goed dit zal ongetwijdeld in de manual staan

Op wat voor track heb je je muziek ingespeeld, midi-track of audio-track? Als je je synth muziek op een midi-track hebt ingespeeld, dan moet je deze eerst omzetten in een audio-track om te kunnen branden als audio cd, want dat laatste kan namelijk alleen met wave files.

Hazes, bedankt. Tja... 3 minuten... ik schaam me diep nu.

Dr. Ripsaw, bedankt voor je reactie ik heb de muziek ingespeeld op midi-tracks. Volgens mij moet ik dan in het menu "Tools" naar "Change audio format", daar heb ik al gekeken en ik geloof dat ik er nu wel uitkom.

Maar nu zit ik met een ander probleem. Ik heb een trial-versie van Sonar 8 Producer Edition gedownload. Nu heb ik geen geluid, maar wel een signaal van mijn hardware. Ik werk met de Edirol UA101. Ik heb de audiomogelijkheden exact hetzelfde ingesteld als bij Sonar Home Studio 7, maar nog steeds geen geluid. Als ik een toets indruk op mijn synthesizer zie ik wel signaal. Maar met geluid lijkt mij wat mooier klinken.... Ik weet het, ik ben soms een grote stakker op het gebied van de techniek. Ik vrees ook dat het probleem heel eenvoudig op te lossen is, maar momenteel loop ik dus weer vast.

Tip: beperk je voorlopig tot Sonar Home Studio 7, met de volledige versies van Sonar maak je het voor jezelf denk ik alleen maar ingewikkelder. Home Studio kan wat jij wilt.

Anyway, terug naar je probleem met het branden.
Ben je bekend met het verschil tussen midi en audio? Midi is grofweg gezegd alleen noot-informatie (noot-aan/uit, toonhoogte en nog veel meer), en is in feite een communicatie middel tussen verschillende apparaten, en bevat derhalve geen audio.
M.a.w. je zult je midi-track eerst moeten omzetten in een audio-track. De midi-track doet niks anders dan het laten afspelen van de eerder ingespeelde noten op je synthesizer; je moet dus eerst het geluid van de synth opnemen op je pc).

Hoe? Volgens mij vertelt de help-functie van Sonar HS7 hoe je dit precies moet doen, maar in het kort komt het hier op neer:
- sluit je synthesizer aan op de input van je UA101
- maak een audio-track aan onder je midi-track
- selecteer de UA101 input als input in de audio-track (heet soms ook wel 'source')
- 'arm' de audio-track (rode 'R' knop op de track), de audio-track is nu klaar om audio op te nemen van de input. Als je nu iets af zou spelen op de synth dan zie je dat terug in de audio meter van die track.
- Speel je volledige track af in 'record' modus (Transport > record). Als je alles goed hebt ingesteld dan speelt je midi-track de noten op je synth, en neemt de audio-track dit weer op via de audio-input van je UA101.
- De opgenomen audio-track kun je nog verder bewerken (knippen/plakken/effecten etc.). Mute de midi-track om alleen het resultaat van de audio-track te beluisteren.
- Brand de audio-track op cd.

Welkom in de wereld van hard-disk recording :)

Dank je, ik ga het vanavond meteen uitproberen. Ik heb laatst een praeludium en fuga van Bach ingespeeld met de klank van een piccolo. Daaronder een bed van strijkers + de fingered bass (met leuke effecten d.m.v. octaven en sprongen van 1e naar 4e en 5e trap enz.) en een drumpartij met na elke muzikale zin een halve break. Ik ga dit stuk gebruiken om jouw tip uit te proberen. Eigenlijk heb ik één probleem, ik kan beter spelen dan dat ik verstand heb van techniek, dat is soms erg lastig in de wereld van hard-disk recording haha...
Verder moet ik je één ding bekennen, sorry, het gaat dwars tegen jouw bovenste tip in: Ik heb de upgrade naar Sonar 8 Producer al besteld. Sorry..... kon het niet laten.... vrouwen he, die kunnen hun geld niet in de zak houden :o:

Oei, dan wens ik je veel succes, want de leercurve is vrij stijl, en het programma kent erg veel mogelijkheden. Maar het is een erg mooi en fijn pakket, ik werk er al jaren mee (heb nu Sonar 8 Studio).
Zorg er in ieder geval voor dat je de work-flow kwa midi en audio goed onder de knie krijgt, dan heb je er het meeste plezier van.

Wat is dan het verschil tussen S8 Studio en S8 Producer? (Adviseer me, ik kan nu nog switchen, bestelling wordt pas volgende week geleverd) Vergeet niet, ik ga het binnenkort nodig krijgen voor publieke doeleinden. Bestaan er trouwens nederlandstalige boeken over het gebruik van Sonar?

Niet een verschil technisch gezien, deze zijn toegevoegd aan de Producer editie:

• LP-64 EQ Linear Phae Mastering EQ
  • LP-64 Multiband Linear Phase Mastering Compressor
  • TS-64 Transient Shaper
  • TL-64 Tube Leveler
  • VC-64 Vintage Channel
  • LP-64 Master FX
  • Roland V-Vocal 1.5
  • Native Instruments Guitar Rig 3 LE
  • Sonitus Surround Compressor
  • Lexicon Pantheon Reverb (Avail in Studio SE)
  • Perfect space Convolution Reverb

• Dimension Pro 1.2 Virtual Synthesiser w/ Classic Keys
  • True Pianos Amber VSTi
  • Z3TA+ 1.5 Waveshaping Synthesiser

• Hollywood Edge Sound FX Library for the Dimension Pro VST
  • BeatScape

Ronaldoz heeft idd al de belangrijkste dingen opgenoemd; het zijn voornamelijk extra plugins en vsti's in S8-P. Daarnaast kun je in S8 Producer ook surround mixen, wat in S8 Studio niet kant (en wat ik overigens zelf helemaal niet mis).
Maar op een enkel audio dithering algoritme na verschillen de 2 edities nagenoeg niet, audio en midi functionaliteit zijn hetzelfde.

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/Sonar8-5-Producer-8-5-Studio.aspx?Prod=SR8.5

Back