Heel goedkope (analoge) synthjes voor weinig geld.

Status
Please reply by conversation.

Ollie94

BOING BOEM CHACK
Hey,
Ik ben op zoek naar kleine analoge (niet percé) synthesizertjes.
Ik heb nu in mijn opstelling mijn SH101 voor de bassen, drumcomputer en Modulaire (nog onderweg naar hier) synthesizer voor melodielijnen. Zou nog iets klein willen in de stijl van Yamaha CS 01/CS 5 of zo'n geinige oude presetsynths van Korg.
Het zou de bedoeling zijn om deze te gebruiken voor wat string achtige sounds, blips en effecten.

De prijs zou maximum 200 euro's zijn.

Dank!
Oliver

Hoi bijna-plaatsgenoot en bijna-naamgenoot,

Ik heb geen concrete linkjes naar aanbiedingen voor je, maar ik geef hier wat suggesties voor analoogjes (allen met keys, meeste synths, sommige eerder string machines...) waar je zelf naar kan zoeken (voor zover ik weet onder de 200 te koop, maar ik kan me soms vergissen)

MiniKorg 700 of 700s
Yamaha SK10
Roland SH-1000 (hoewel, die zal wel weeral duurder zijn...)
Roland JX-3P zonder programmer
Roland alpha juno's
Siel Mono, Orchestra, Cruise...
Crumar Performer
Crumar Bit reeks
Elka Solist
Akai AX-73

Minder analoog ;) maar ook héél leuk binnen dit budget heb je nog de klassiekers DX7 (echt niet moeilijk te programmeren hoor en mooie klank!), D50 (hoewel die in prijs gestegen zijn)

Sommigen waren ongetwijfeld al in je gedachten opgekomen, anderen bieden hopelijk een begin voor nieuwe zoektochten. Ze kunnen niet allemaal én bliepjes én strings (zeker niet ook nog polyfoon) tegelijk, maar sommigen wel en anders minstens één van beiden. :)

wil je ze ook triggeren via cv/ gate, of midi dan vallen er al enkele weg cs01, siel, ...

heb zelf een cso1, vindt het heel leuk om mee te spelen en te optreden, maar weet wel dat het heel beperkt is, de lfo can alleen tremelo of vibratie (dus heel beperkt (dus niet echt geschikt voor bleeps/efx en zo), maar klinkt wel krachtig en heeft een vrij musicale filter leuke filter and sliders geeft het zo meer fun, dan moest het knoppen hebben.

heb ook een siel mono, ook vrij beperkt, maar toffe multimode filter wel vrij zwaar en groot voor wat het is, een aparte warme sound, diepe bassen mogelijk, string achtige dingen ook wel beetje mogelijk, maar natuurlijk niet het zelfde als een echte string machine dat poly is.

meer klein zit je in de digitale hoek, zoals yamaha anx200 of een novation k station

waarom je modulaire niet gebruiken voor blips en effects? is waarschijnlijk het meest geschik hiervoor dan je andere synths

Er stond hier een Poly 800 met moogslayer mod te koop voor 100 euro. Die synth is qua prijs / geluid toch dik in orde.

En JX-3P's kun je ook lekker triggeren, die gaan ook voor minder dan 200 weg.

hey!
Heb ze allemaal eens bekeken uit het lijstje (dankje Nicolas).
Vind de Siel mono wel heel cool, op 2de hands staat er een Siel Orchestra 1.
De Elka is ook wel cool, jaah, eigenlijk alles wel.
Als ik er toch iets op moet zeggen, het zou leuk zijn als het een filter en LFO had.
Maar zelfs dat is niet helemaal nodig!

Ik sta nu open voor elk synthesizer aanbod :D
gegroet,
Oliver

Siel Mono is vrijwel niet extern te controleren. En met zulke beperkte mogelijkheden zou het juist fijn zijn als je met twee handen nog geluiden kunt tweaken.

kweet het!
Maar heeft de mono een lfo en filter?

de siel mono kan hem alleen met toetsen spelen of zelf oscillatie van de filter, maar decay en release in de hoogste stand blijft hij wel gaan tot in het oneindige! echt wel lekker voor drones, vind het een leuke bak, was mijn eerste synth voor 75euro, gaat ni weg tenzij ik er ene in bijna nieuw staat vindt.

kijk wat rond en betaal ni teveel

wat voor muziek maakje?

Hey,
Ja, het zal waarschijnlijk een Siel mono ofz worden, ga wat rondkijken (en hopen dat mensen er te koop hebben)

Ja, moeilijke vraag de raaf.
Euuhm, ik maak laten we zeggen een mengeling van Dubstep, aphex twin, moderat en krafterk.
Maar ik neem nog niet echt op...

Er staat op het forum ook een soundlab minisynth te koop. Ik vermoed dat die wel aan te sturen is met je SH101 + bruikbaar als soundgenerator (VCS3 gewijze) op zijn eentje.

soundlab minisynth echt heel tof, veel beter dan die beperkte noisesynths
als het all de mods en in en out heeft, zeker aanstuurbaarbaar met cv/gate
vind het een aanrader, heb er zelf ook een

de siel mono heeft filter en een berpekte lfo (allen sinus), zijn wel wat moeilijker te vinden, en zeker niet geschikt voor allerlei soorten muziek (klink best oubollig en zeker niet zoals oude korgjes of rolands, etc)

misschien voor jouw interesse heb je toch nog een meer uitgebreide sequencer nodig of wel via de computer die je via midi op een synth met midi op kan aanluiten , of een synthbakje met een goede seq (meer mogelijkheden dan sh101) ingebouwed heeft

veel lezen en spelen met wat je al hebt en dan zien wat je echt mist!

Status
Please reply by conversation.
Back