Analoge Compressie voor/nadat je in je daw gaat.

Alcje

Ouwe rot
Hey peeps, Ik heb een vraagje, eigenlijk denk ik zelf dat het wel hetzelfde moet zijn maartoch.

Mijn vraag, ik heb een analoge channelstrip. Normaliter neem ik op met een beetje compressie voordat ik in me interface ga.

De eq gebruikte ik niet want dat wilde ik achteraf doen.

Maar nu zat ik te denken. Als ik de compressie ook niet van te voren doe.

En dus gewoon puur van mijn buizen Pre naar me interface ga.

En dan later door me andere analoge channelstrip de compressor en eq gebruik, dan zou dat voor de kwaliteit toch niks uit mogen maken?

Oftewel het zou toch identiek hetzelfde moeten klinken als ik van me buizen pre -> (channelstrip) compressor -> interface ga, of dat als ik gewoon van me buizen pre -> naar me interface ga, en later gewoon de stem door de compressor jaag? via me in/outs?

:eureka:

Als je de compressor vóór je converters (en DAW) hebt, kun je harder opnemen. Dit omdat je de pieken compressed. Er is dus minder kans op oversturing van je AD converters, waardoor je gemiddeld iets harder kunt opnemen.

Verder maakt het mijns inziens ook niet veel uit.

Hoe zit je 'andere' analoge channelstrip in je chain aangesloten?

Ik gebruik een TC Electronic Konnekt 48 als interface. De AD conversie is naar mijn mening wel ok.

Ik ga dus van me Neumann tlm 49 of audio technica 4050 naar me uad solo 610 buizen pre naar me interface.

Die channelstrip sluit ik gewoon aan via me interface line out -> naar de in van de TOFT EC-1 channelstrip, en dan weer terug naar de IN van me Interface.

Dat moet toch gewoon kunnen?

Wat betreft bekabeling, gebruik ik alleen maar afgeschermde vovox kabels. Zowel van me mic naar me interface, en ook heen en weer naar de toft.

Natuurlijk kan dat. Sowieso zijn er geen vast omlijnde regels meer voor wat dat betreft. Hetgeen voor jouw werkt, is OK. Wie zou het je verbieden?

Het lijkt me een logische weg als jij van mening bent dat de TOFT beter is dan eventuele plugins. Mocht je eigenlijk geen verschil horen tussen de performance van de TOFT en je DAW, moet je je afvragen of je de TOFT moet blijven gebruiken. Maar dat is allemaal aan jezelf. Werk zoals jij het fijn en goed vindt!

Zelf zou ik "schoon" de DAW ingaan, zodat je een "schone" bron hebt. Dan kun je daarna naar harte lust experimenteren zonder destructief te zijn. Je basis blijft gewoon bestaan.

Door direct vanuit de pre-amp op te nemen en later (extern) te compressen en EQ toe te voegen voeg je een extra stap AD / DA toe. Theoretisch gezien zal je daarbij altijd iets aan kwaliteit verliezen en kan het je geluid dus negatief beïnvloeden (of kleuren).

Gezien je audio-interface zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken.

Het grote voordeel dat je hebt, is dat je in deze situatie (zoals VasC ook aangeeft) veel meer vrijheid hebt om later nog details aan te passen (zoals een beetje minder of meer compressie).

Ik vind zelf die flexibiliteit een stuk belangrijker dan het theoretische geluidsverlies van de extra AD/DA stap. Daarbij moet natuurlijk in het algemeen wel gezegd worden dat het heel wat uitmaakt welke geluidskaart (en daarmee AD/DA converters) je hebt.

Hey arno! Uit zevenaar zie ik haha! :D Daar hebben ze lekkere wok :P even offtopic.

Nee maar idd wat betreft de compressor en eq ben ik echt tevreden met die toft. De compressor heeft de echte sound als een 1176. En de eq is echt muzikaal. De enigste plugin die ik kwa EQ lekker vind is de API 560. Maar die haalt het ook niet bij dit stukkie hardware.

Flying Panther bedankt voor je bericht. Ik heb even geinformeerd bij TC. De TC series gebruiken dezelfde chip als bijv een RME Fireface 400/800. Dus denk dat het wel te verwaarlozen is!

Het gene waar ik een beetje mee zat, normaal nam ik altijd vocalen gewoon dus met een beetje compressie op. En vond het dan way beter klinken! Ik gebruikte daarna nog wel een Software matige compressor. Vcomp!

Dus was benieuwd als ik het zo doe, dus eerst opnemen zonder compressie, dan door de toft sturen, en dan weer vcomp of het lekker ging klinken.

Op 1 of andere manier vond ik het altijd lekkerder klinken met een beetje compressie van te voren. Dan als ik bijv alleen software matige plugins gebruikte.

Ik neem aan dat als schoon me daw in ga, dan een beetje compressie toevoeg, en dan een vcomp bijv eroverheen knal, dat het toch hetzelfde moet klinken dan als ik gelijk met de compressor me daw was in gegaan?

Ik heb is op gearslutz zo'n theorie gelezen dat als je compressor licht van te vore gebruikt, dat je niet van die hele grote pieken in je opname had, en dus ook je opnames beter/mooier werden dan zonder dat je met compressie je daw in gaat.

Dat was dus beetje waar ik mee zat. Probleem is ook, ik heb 1 in en 1 out op dat ding. Dus als ik met beetje compressie op neem, kan allemaal wel. Maar als ik dan later toch die eq wil gebruiken, moet ik al me kabels om gaangooien :-)

Vandaar dit hele verhaal :D

ik zou het zlef persoonlijk na het opnemen doen, als je zonder eq en compressie opneemt, behou je het hele geluid voordat je er iets mee doet,

de gespeelde pieken omt zo maar ff te noemen krijg je niet meer terug, als je ze voor het naar de interface te sturen, wegglaat door compressie.

lijkt me een beetje het zelfde verhaal als afmixen voor mastering. je probeert toch zolang mogelijk geen compressie toe te voegen zodat je alles houdt

Hangt van je werkwijze af.

Als je op het moment van de opname weet waar je mee bezig bent (of qua sound naartoe wilt) kan je gerust al effecten toepassen.

Er staat ook nergens dat je overal de pieken af moet scheren, het gaat over compressie bij het tracken, niet over brickwallen. Milde compressie lijkt mij dan (afhankelijk van welk genre je maakt) nooit slecht. Het fixeert een instrument.

Compressie moet trouwens het idee geven bij te dragen aan de dynamiek en niet ten koste van te gaan (you've got yourself a paradox). Anders gebruik je compressie verkeerd.

Compressie is ook beter voor sommige AD's, mijn MOTU 828 mkii heeft soms wel eens moeite met snelle transients van de Nord Stage piano.

Door direct vanuit de pre-amp op te nemen en later (extern) te compressen en EQ toe te voegen voeg je een extra stap AD / DA toe. Theoretisch gezien zal je daarbij altijd iets aan kwaliteit verliezen en kan het je geluid dus negatief beïnvloeden (of kleuren).

Is het dan een digitale channel strip?
Als de channel strip analoog is, heb je dit 'probleem' niet. En trouwens, volgens mij hoort echt niemand hoe vaak je signaal door converters gegaan is, als het geen absolute troep is.

Hey Alcje,

Ik werk ook min of meer op jouw manier, maar dan met een analoge mixer er tussen, en de compressor (met side-chain de-essing) op de insert. En het opgenomen digitale signaal kan ik desgewenst ook weer naar de mixer terugrouten (12 I/O geluidskaart). Dus alle flexibiliteit.

Met deze manier van werken (wat compressie en nodige de-essing) in het opnameproces is helemaal goed, als je goed weet het in te stellen.
Als je het niet goed in kunt stellen, en dan toch via een channel strip opnemen, en het was niet goed (instellingen), dan heb je een probleem. Maar als je weet wat je aan het doen bent, ga je nooit de mist in en heb je een prachtig signaal. 'Old school' zeg maar.

En het verhaal van Gearslutz ben ik het (dus) wel mee eens.

En je aansluitprobleem kun je oplossen met een patchbay, of misschien ook met de eerder besproken en als als 'geniaal' en 'onmisbaar in iedere studio' bestempelde Behringer MX882 Ultralink Pro. Dit is een flexibel in te zetten aktieve mixer/splitter. Zeer ruisarm o.a. trouwens, dus hij doet geen afbreuk aan je recording-chain. Slim aangesloten kan die ook wellicht je probleem oplossen. Als je wilt weten of je deze kunt gebruiken, kun je van internet de manual downloaden en doorlezen, dan weet je of je er iets aan hebt.

Hey Arno,

De channelstrip is een toft ec-1 (http://www.toftaudiodesigns.com/ec1.html) analoog dus.

Wat betreft behringer.. euhm niet om mensen af te zeiken ofzo. Ik heb ooit is een mengpaneel ervan gehad, en comp limiter, toen ik net begon. En zou nooit meer iets daarvan kopen!

Nee wat ze dus op gearslutz bedoelden was dat als je met een beetje compressie je daw in ging het altijd mooier klinkt dan dat je het achteraf zou doen.

Ik denk toch idd dat het gewoon hetzelfde moet zijn of je het nu vooraf of naderhand doet. Kijk misschien dat bepaalde interfaces moeite hebben met de opeens grote piek verschillen, maargoed denk dat dat hier wel goed zit :)

Hey Arno,

Wat betreft behringer.. euhm niet om mensen af te zeiken ofzo. Ik heb ooit is een mengpaneel ervan gehad, en comp limiter, toen ik net begon. En zou nooit meer iets daarvan kopen!

Dat is nou juist het punt. Niet alles van Behringer is slecht. Maar een eventuele reputatie is snel verprutst. En opbouwen lukt dan niet meer, zie jouw bericht/mening over ze.

Nee wat ze dus op gearslutz bedoelden was dat als je met een beetje compressie je daw in ging het altijd mooier klinkt dan dat je het achteraf zou doen.

Ik denk toch idd dat het gewoon hetzelfde moet zijn of je het nu vooraf of naderhand doet. Kijk misschien dat bepaalde interfaces moeite hebben met de opeens grote piek verschillen, maargoed denk dat dat hier wel goed zit :)

De logica hiervan ontgaat mij ook even.
Ik kan me wel voorstellen dat je als je het meteen doet, in ieder geval niet het gerommel achteraf hebt van eventuele latency compensation in moeten stellen oid. Maar dat het anders zou klinken.................misschien vroeger, in de tijd van de analoge taperecorders de combi van compressie en dan gebruik maken van headroom en bandverzadiging ofzo, maar anders weet ik het ook niet.

Ja idd.

Ik zie trouwens nu even wat anders.

Ik heb 2 konnekts besteld, een konnekt 48 en een konnekt 24d nu. Maaaaaaaar tc heeft een hele nieuwe interface joh

De Impact Twin

Met impact III preamps?! onboard channelstrip en komt rond 380 euro? :)

Vraag me af, de studio konnekt 48 heeft impact II preamps en de lagere in die serie hebben gewone impact preamps.

Deze heeft impact III preamps, dus die zouden nog beter zijn ook? :)

Wel leuk apparaatje als het werkt tenminste :D
http://www.tcelectronic.com/impacttwin.asp

Met

Back