En vraagje over afmixen

DJJANDEJONG

Ingeburgerd
hey ik produceer house en trance in ableton live en heb en motu mk II als geluids kaart. Nou de laatste tijd ben ik echt veel bezig met masteren en kwaliteite mixdowns. Me vraag is als ik aan het mixen ben kan ik alles goed EQen en kan ik en goede balance krijgen tussen al me tracks maar ik probeer af te mixen tot ongeveer -3 db zo dat ik mooi wat headroom heb voor de mastering. Maar het probleem is ik moet de faders van mijn tracks in de ableton mixer heel erg laag zetten want anders gaat de master over de 0db en wordt het rood. Nou is dit normaal om alle tracks echt heel zacht te zetten of doe ik iets verkeerds of zijn me settings in ableton of op me motu verkeerd?

Heb je toevallig een compressor of limiter op je masterbus zitten? Die kan namelijk het volume oppompen. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je kick te hard staat, dat komt namelijk nogal vaak voor. Het in het rood slaan van je meter kan dus ook zijn dat één kanaal te hard staat. Daarnaast is het ook mogelijk dat je op je EQ een make-up gain omhoog hebt gezet, waardoor het signaal harder je EQ uit gaat. Controleer die dingen eventjes.
Je Motu heeft er weinig mee te maken, het audiosignaal gaat namelijk via ableton naar je Motu.

hey ik produceer house en trance in ableton live en heb en motu mk II als geluids kaart. Nou de laatste tijd ben ik echt veel bezig met masteren en kwaliteite mixdowns. Me vraag is als ik aan het mixen ben kan ik alles goed EQen en kan ik en goede balance krijgen tussen al me tracks maar ik probeer af te mixen tot ongeveer -3 db zo dat ik mooi wat headroom heb voor de mastering. Maar het probleem is ik moet de faders van mijn tracks in de ableton mixer heel erg laag zetten want anders gaat de master over de 0db en wordt het rood. Nou is dit normaal om alle tracks echt heel zacht te zetten of doe ik iets verkeerds of zijn me settings in ableton of op me motu verkeerd?

Maar hoe klinkt het eigenlijk als de faders zo laag staan? Misschien is er wel helemaal niets mis mee. Als ik in ableton mix dan staan mijn faders ook zo rond de -20 en de master gewoon op 0. Ik kom dan uit op de -3 dB, omdat ik met compressie en overige effecten de geluiden opkrik. Voor de mastering is dit prima.

Ja het klinkt prima ik moet wel me motu wat harder zetten maar alles klinkt wel goed ik vondt het alleen vreemd dat alles zo laag gezet moest worden ik wist niet of dit de norm was.

Ik heb het vaak dat ze -25db of soms wel tot -35db ligt erg aan het geluid. Moet wel zeggen dat die van -35db opnames zijn van m`n HW synth. Deze neem ik altijd zo hard mogelijk op.

Dat moet je eigenlijk altijd probere, zo hard mogelijk opnemen zonder vervorming. Dan houd je je S/N ratio laag en heb je dus zuiverder geluid.

Dus je neemt harder op, zodra je de channels, pluginmeters qua volume in het groene houdt -wat resulteert in zacht geluid en veel ruimte over op de master - en compressie het werk laat afmaken (oppompen)?
Heb dit nu voor een paar projectjes geprobeerd en moet zeggen dat het perfect werkt en het idee hebt dat dit de bedoeling is?
Dat heb ik bv. gedaan bij test5 op me Soundcloud.

Back