Het dikke Electrofunk topic

bikkel

Everything is on the One
Er stond een tijdje geleden in het voorprogramma van Parliament in de De Effenaar een DJ te knallen die me deed realiseren dat ik niet meer dan het topje van de ijsberg ken qua electrofunk. Kletterende claps, zompende basslines, linndrums, analoge synths en slaggitaartjes. Dit soort werk:

En ZEKER:

Wat zijn de absolute aanraders & onbekende toppers uit dit genre?

Ja! Ik ben ook erg benieuwd, lekkere muziek...hier heb dr vast een:

of deze:

YouTube- Andre Cymone - Dance Electric 12"

Wat zijn de absolute aanraders & onbekende toppers uit dit genre?

'Dance Electric' is geschreven door Prince. Hij heeft in die periode heel veel muziek onder andere namen uitgebracht.
Vergelijkbaar met dit zijn voornamelijk de band The Time. Maar ook The Family, Jill Jones, Vanity 6 en Apolonia 6. Het meeste is door Prince zelf gespeeld (onder andere namen).
Er zijn ook een aantal verder niet uitgebrachte b-kanten die de moeite waar zijn, zoals, 'Erotic city' en 'Love or Money' die wel goed in deze categorie passen.

Persoonlijk vind ik Cabaret Voltaire in hun funkperiode (82-88) verreweg de beste electrofunkband ooit. Hoewel het beduidend duisterder, en zo u wil, blanker klinkt dan het hier geetaleerde werk.

Die Mico Wave, daar moet ik je voor bedanken! Die zat ooit in een Bond van Doorstarters, vond ik altijd erg dik maar wist natuurlijk nooit wat het nu was. Nu wel :) Dank.

Die Cabaret Voltaires zijn mij iets te Brits, neigt naar mijn smaak meer naar die hoek van Consalidated en Renegade Soundwave en zo, hoewel dat ook misschien wat kort door de bocht is. Vroeger noemde wij dat dankzij Luc Janssen (of was 't Edwin Brienen?) 'sample vuilnis' :)

Typisch is dat. Ik meen in jouw werk anders een sterke Cabaret Voltaire invloed op te merken. :D

reeds genoemd: morris day and the motherf#cking time.....owie owie o!

Back