Experimentele track... Conversie van afbeelding naar geluid

Hilltree

Listen here, you little shit.
hallo.

Bij deze, een voorbeeld van een kort experiment project van mij.
Dit is namelijk ,geluidsopwekking doormiddel van een foto of afbeelding .
Dus een afbeelding word gedigitaliseerd...en de pixels kleuren worden 1 voor 1 omgezet in een hoorbare geluidswaarde.
Het hele idee van een afbeelding omzetten naar een geluidsfile, is het feit dat een kleur van een pixel een 24 bit nummer heeft.Dit is te om te rekenen /converteren naar een 24 audio bit [8 bit rood /8 bit groen/ 8 bit blauw = 24][dank aan acidfever]

Er is ook een andere mogelijkheid om een afbeelding "hoorbaar" te maken.
Dit is natuurlijk ook eenvoudig te realiseren door een grote foto of zelfs een ander bestand, te hernoemen naar .wav en in een editor te importeren. [dank aan matt]

Nu is deze track niet zozeer om te beoordelen, maar meer als voorbeeld en discussie punt met de vraag of andere forumleden ook al ooit eens wat in die richting geprobeert hebben.
En wat waren de resultaten...

Dit was verfrissend!

Ik heb hem helemaal geluisterd en verschillende beelden erbij gekregen:
-kapotte afsluiter op een gaslocatie
-mn buurvrouw die aan het stofzuigen is terwijl ik er naar luister met een meter grijze afvoerbuis op mn oor
-het geluid van een trein die met aanzienlijke snelheid door de wissels gaat

:)

Leuk experiment!

-C-

Gaaf idee! Ik heb al wel eens andere bestanden in een wave editor geopend, maar hoorde vooral gekraak en gepiep dan, maar moet zeggen dat ik er nog niet veel meegedaan heb. Maar dit inspireert wel.
Hoe heb je dat converteren gedaan?

Dit is een geometrische voorstelling die min of meer ruis oplevert. Dus een net plaatje levert niet echt iets muziekaals op. Ik ben wel benieuwd wat voor plaatje eruit komt als je een lekker loopje omzet naar beeld.

In ieder geval gaaf experiment.

Met m'n VJ programa zijn zulke dingen wel te maken. Met QuartzComposer van de mac is het ook te doen.

Maar wel vet Hill.. hou hier wel van. Niet zo zeer van de ruis, maar wel van het idee.

hallo.

Bij deze, een voorbeeld van een kort experiment project van mij.
Dit is namelijk ,geluidsopwekking doormiddel van een foto of afbeelding .

(...)

Nu is deze track niet zozeer om te beoordelen, maar meer als voorbeeld en discussie punt met de vraag of andere forumleden ook al ooit eens wat in die richting geprobeert hebben.
En wat waren de resultaten...

Ik vind dat Hilltree heel interessante geluiden maakt (zie bijv. ook Synthforum » Muziek algemeen » Tracks » Expirimentele wiskundig berekende track), maar er niet voldoende informatie over geeft om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik ontdek bijvoorbeeld in dit YouTube-bestand geen enkele relatie tussen beeld en geluid. Eerder krijg ik het vermoeden dat die er helemaal niet is, want ik ZIE een puur geometrische 3D-vorm die zich kenmerkt door scherpe overgangen tussen licht en donker, en ik HOOR een vorm van granulaire synthese waarbij eerder een afbeelding hoort die veel vagere contouren zou moeten hebben. Natuurlijk kan het heel goed zijn dat Hilltree hier een of andere transformatie toepast, maar die is dan juist de kern van de zaak en mogelijk muzikaal interessant.
Als je daar geen informatie over geeft, waar moeten we dan over praten?

Over precies datgene dat je zelf in rood zet misschien? D'n Hill vraagt alleen of er anderen zijn die ook al eens beeld in geluid hebben omgezet. Dus post je ervaringen zou ik zeggen!

Het lijkt alsof ik iemand heel diep grommend hoor praten "die, die, die" (op zijn engels).

Over precies datgene dat je zelf in rood zet misschien? D'n Hill vraagt alleen of er anderen zijn die ook al eens beeld in geluid hebben omgezet. Dus post je ervaringen zou ik zeggen!

Maar waarover dan??

Beeld kun je digitaliseren. Bekend. Geluid kun je digitaliseren. Wisten we ook al. Daarmee kun je beeld uitdrukken in geluid en omgekeerd. De hele discussie daarover is te herleiden tot de vraag: wat krijg je als je een bestand van type A in de brievenbus van bestand-type B doet? Antwoord: in principe krijg je een infromatie-stroom die niets meedeelt, tenzij.... ja, tenzij wat??

Totdat Hilltree er wat meer over vertelt, blijf ik me afvragen of hier het geluid uberhaupt wel op enige manier samenhangt met het gepresenteerde beeld, om de redenen die ik al heb genoemd.

En wat mijn eigen belangstelling betreft, die gaat op dit moment uit naar de transformatie van bijvoorbeeld radio-signalen van magnetische velden van planeten naar audio (dit n.a.v. de draad Klank, geluid en theorie -> Space, letterlijk dan). Ik denk na over een algo waarmee je de klanken uit die draad kunt modelleren en componeren.

Ook de sonificatie van de afbeeldingen van wiskundige functies kan muzikaal veel opleveren. Dat beschrijft bijvoorbeeld de Italiaanse componist Agostino di Scipio in zijn artikel "Composing with iterated nonlinear functions in interactive environments" Hij gaf daar een presentatie over op het twee-jaarlijkse Italiaanse congres Colloquio di Informatica Musicale (CIM 12, 1998.). Daarbij liet hij zien en horen hoe je, met de muis bewegend over een 2D-functie op beeldscherm fraaie, percussieve klanken en ritmische structuren kunt opwekken.

Zo klonk mijn PPG Wave 2 ook toen ik hem terug kreeg van Twiki!
Heel apart in ieder geval. Ik hoop dat er geen verborgen boodschappen inzitten van die enge aliens van Zeta Reticuli.

Ik hoor het ook: Those! Those!
<----slaat op mijn plaatje... zeker weten.

o.k
Ik heb in een animated gif kleurtjes toegevoegd in een video edit programma.
Uit dat filmpje wat er daarna gerenderd is, heb ik een stuk of 15 a 20 afbeeldingen gehaald met allemaal verschillende kleurtjes.
Omdat ik merkte dat een animated gif het conversie progje laat crashen [animated gif is oneindig tot je zelf er een eind aanmaakt]
Die kleuren afbeeldingen heb ik door het conversie progje gehaald en in een audio edit programma weer samengevoegd zo goed het kon , en wat redelijk dicht bij het huidige filmpje komt .
Het geluid wat opgerekt, anders werd het stukje wel erg kort....Klein beetje galm erop om het rauwe geluid wat zachter te maken.
Overgangen mooi in elkaar laten lopen , maar ook dat je het nog net kunt horen, en weer bijgevoegd samen in het video edit programma .
Tot het filmpje wat nu op youtube staat.

Voor de liefhebbers Klik hier

Maar waarover dan??

Beeld kun je digitaliseren. Bekend. Geluid kun je digitaliseren. Wisten we ook al. Daarmee kun je beeld uitdrukken in geluid en omgekeerd. De hele discussie daarover is te herleiden tot de vraag: wat krijg je als je een bestand van type A in de brievenbus van bestand-type B doet? Antwoord: in principe krijg je een infromatie-stroom die niets meedeelt, tenzij.... ja, tenzij wat??

Dit. http://photosounder.com/ . Demo's kijken en proberen niet gelijk een academisch verhaal af te steken :P. Kort gezegd: je gebruikt een afbeelding voor additieve synthese; x is tijd, y is frequentie, kleur-intensiteit is volume van de harmonische. Werkt prima; het probleem met additief is altijd geweest dat je als je 1024 harmonischen in kunt stellen je ook 1024 harmonischen moet instellen.

Dit. http://photosounder.com/ . Demo's kijken en proberen niet gelijk een academisch verhaal af te steken :P. Kort gezegd: je gebruikt een afbeelding voor additieve synthese; x is tijd, y is frequentie, kleur-intensiteit is volume van de harmonische. Werkt prima; het probleem met additief is altijd geweest dat je als je 1024 harmonischen in kunt stellen je ook 1024 harmonischen moet instellen.

Met alle respect, moderator, maar ik zie niet in wat er academisch is aan mijn vraag om een toelichting over deze klank. Waar is dit forum anders voor? Praten over synthese gaat nu eenmaal gepaard met een bepaald jargon, zoals jij dat zelf hier ook bezigt:"additieve synthese"; "volume van de harmonische" etc.
Ik hoor graag van je welke taal ik voortaan dan wel mag gebruiken.

o.k
Ik heb in een animated gif kleurtjes toegevoegd in een video edit programma.
Uit dat filmpje wat er daarna gerenderd is, heb ik een stuk of 15 a 20 afbeeldingen gehaald met allemaal verschillende kleurtjes.
Omdat ik merkte dat een animated gif het conversie progje laat crashen [animated gif is oneindig tot je zelf er een eind aanmaakt]
Die kleuren afbeeldingen heb ik door het conversie progje gehaald en in een audio edit programma weer samengevoegd zo goed het kon , en wat redelijk dicht bij het huidige filmpje komt .
Het geluid wat opgerekt, anders werd het stukje wel erg kort....Klein beetje galm erop om het rauwe geluid wat zachter te maken.
Overgangen mooi in elkaar laten lopen , maar ook dat je het nog net kunt horen, en weer bijgevoegd samen in het video edit programma .
Tot het filmpje wat nu op youtube staat.

Voor de liefhebbers Klik hier

Hallo Hilltree,
Bedankt. Het is duidelijk nu. Maar ik heb nog 1 vraag:

Het geluid wat opgerekt, anders werd het stukje wel erg kort...
Heb je dat met granulaire synthese gedaan?

Back