De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Screenshot_20260628_162109_AliExpress.jpg

Daar heb ik deze 8 kanaal logic analyser voor. Sampled tot op 24 MHz en je kan de officiële app van Saleae gebruiken (ik weet niet of ze inmiddels hun app hebben aangepast, maar anders heb ik de software nog wel) met allerlei trigger mogelijkheden en ook heel mooi om I2C, SPI en CAN te analyseren.
Kost nog geen 10€ bij ALIE

Thx @Grumble ik heb gister weer een poging gedaan met smd, maar gaat hem niet worden.. Zit nu te denken om de twee filters die ik heb van dat merk gewoon voor een service beurt terug te sturen.

Even een noob vraagje wederom, ik heb een stereo EQ met een B50K potmeter voor volume. Maar deze staat altijd op max. Wat gebeurt er als ik deze potmeter weghaal en hardwire zonder weerstand?

Ah wist niet dat maximale weerstand bij max volume kon.. moet ik even checken thx

kan het zijn dat mijn volume pot de input stage regelt ipv output?

Edit, sorry ik zal even wat meer huiswerk doen

Laatst gewijzigd:
kan het zijn dat mijn volume pot de input stage regelt ipv output?

Edit, sorry ik zal even wat meer huiswerk doen
Op zich kan dat zeker en is dat zelfs waarschijnlijker dan een volumeregeling aan de output van een EQ. Dat noem je dan een input attenuator en die dient om al te enthousiaste inputsignalen te verlagen zodat je niet in vervorming of harde clipping komt. In dat kader is het ook wel een interessante functie om aanwezig te laten, zodat je controle blijft houden over je gain staging.

Maargoed, ik ben ook de flauwste niet natuurlijk, misschien doe je er goed aan om een 2de (en evt 3de, voor 5.1 als je zover wil gaan..) exemplaar van dezelfde schakeling aan je b50 potmeter te hangen/danwel iig te inventariseren in hoeverre je iets vergelijkbaars al dan niet bij vervanging van die potmeter doormiddel van je weerstandsloze verbinding juist wel, ook niet, of iets daartussen voor elkaar kan krijgen..

Een zeer relevant onderzoekje voor dit zeer irrelevante verschil tussen een potmeter en vaste weerstand/draadverbinding is of in dit circuit het signaal uberhaupt wel door de potmeter gaat.

Back