De onthullende modular-tips-en-tricks-thread

djrazor

Cortex Driller
Nu er een mooi hoekje op dit forum beschikbaar is gesteld voor de modulaire-synthesizerliefhebbers onder ons kan natuurlijk een 'onthullende modular-tips-en-tricks'-thread niet ontbreken. Laat ik het voortouw eens nemen, met daarbij echter genoeg zelfbeeld om in te zien dat ik waarschijnlijk meer zou leren van anderen dan vice versa, gezien mijn relatief korte ervaring met modulars. Maar goed, ben uiteraard niet te beroerd om desondanks te delen wat ik zelf al heb uitgeprobeerd/ uitgezocht of ooit eens heb gelezen.

Modulatie: met een adsr- of lfo-out door een waveshaper kun je bizarre envelopes en lfo-waveforms creëren die soms verassend bruikbaar zijn.

Triggering: stuur de step outs van een gate sequencer in bijvoorbeeld een A138 mixer. Met de 4 inputs van de A138 kun je nu van de 4 steps individueel de voltages instellen. Het resultaat is een soort van 4step-cv sequencer; kan handig zijn voor de pitch van simpele baslijntjes ofzo.

Noise: gebruik eens een verkeerd afgestelde fm-radio als noise source. Tip van forumlid Terra Pee :okdan:

Percussiesounds maken: zorg voor een oscillator met sync input die gereset wordt bij elke trigger zodat de attack strak blijft en niet te veel fluctueert. Kan best relevant zijn bij kickdrums enzo.

S&H- stuur een audiosignaal door een S&H-module, bijvoorbeeld de A148, om hem als sample rate converter toe te passen. De snelheid van een lfo door de trigger in bepaalt dan de sampling frequentie.

Modden- experimenteer met de waardes van de condensators van een A162 trigger delay (C2 >delay time , C5 >length) om een oscillator doorheen te jassen voor brute waveforms. Geleerd c.q. overgenomen van Patat Met :okdan:
Uiteraard is omtrent het modden van Doepfermodules deze site ook onontbeerlijk.

Wellicht zal het meeste zal al wel bekend zijn, maar vooruit. Laat uw eigen tips&tricks maar komen!

Heel banale trick, maar toch vaak overgeslaan: probeer je filter eens te gebruiken zonder CV/keyboard tracking, dus fixed zoals op vele oudere monosynthjes (bv minikorg). Klinkt toch weer anders. Bruter zels soms.

Voor degenen die (zoals ik) een (stokoude) modular hebben met tig basismodules en denken dat ze geacanceerd spul missen: even dieper nadenken. Delayed LFO maak je door een envelope met lange attack een VCA aan te laten sturen waar je je LFO doorheen jaagt. (werkt enkel als je control en audio signalen ongeveer even luid zijn, of als je VCA voldoende bereik heeft voor control signalen.)

Laatst gewijzigd:
Delayed VCO maak je door een envelope met lange attack een VCA aan te laten sturen waar je je LFO doorheen jaagt. (werkt enkel als je control en audio signalen ongeveer even luid zijn, of als je VCA voldoende bereik heeft voor control signalen.)

Handige tip inderdaad! Doet me realiseren dat je zo ook een multistage-envelope moet kunnen bouwen door 2 adsr's te mixen :eureka:

bij een multi-mode filter (12db) LP out gebruiken en de HP output feedbacken in een cv input, filter vrij dicht houden en res opendraaien

bij een multi-mode filter (12db) LP out gebruiken en de HP output feedbacken in een cv input, filter vrij dicht houden en res opendraaien

Hier wil ik wel eens audio voorbeelden van horen :D

Even kijken hoor. Hoe meer hoog de klank heeft, hoe meer de (niet hoorbare) HP output de LP dichtdraait. Met anderer woorden: hoe helderder het brongeluid, hoe doffer het wordt. Om het even wat je erin stopt, er komt dus steeds hetzelfde uit. ;) :D

Ik wil dus ook wel eens audiovoorbeelden horen, want het resultaat zal ongetwijfeld veel boeiender zijn dan mijn analyse.

Als we toch maar even verder analyseren: een hogere klank zal een duidelijker resonantie laten horen. Dus je krijgt dan bij een schellere bronklank een dichtgedrukt LPF met een meer benadrukte resonantie. Dat kan wel leuk zijn icm een step sequencer lijkt me. Je ruilt met deze patch (volgens mijn analyse) min of meer schelheid in voor resonantie. Ik ruik TB.

Je moet trouwens nog wel aardig creatief zijn om de tips uit dit draadje op je eigen modular toe te passen. Ik heb bv geen aparte HPF out op mijn multimode filters. Dan zou ik dus een bronsignaal moeten splitsen en naar een HPF en LPF sturen. In serie lukt dit niet.

Ik heb hier een plaatje van een pulse die door een lowpass filter gaat. De cutoff word gemoduleerd door dezelfde pulse.
Klinkt zo:
http://soundcloud.com/patat-met/wave

Wat er gebeurd is dat als de pulse omhoog gaat de cutoff ook omhoog gaat.

Als je de highpass output neemt om te moduleren gebeurt er iets gelijkslachtig maar het princiepe is hetzelfde.

Probeer ook suboscillatoren zoals de A-160 voor dit.

(P.s. @ mods: Ik kan nog steeds geen geluid uploaden)

Attachments

• Wave.png
    Wave.png
    8,4 KB · Bekeken: 180
Als je de highpass output neemt om te moduleren gebeurt er iets gelijkslachtig maar het princiepe is hetzelfde.

even rechtzetten,met de hp als output is het een oneindige feedback loop ,het kleinste in tweaken kan (zal) veel verschil maken

de bron opsplitsen als bron en modullatie is alles behalve feedback

het is dus helemaal niet hetzelfde,en het resultaat is ook helemaal verschillend

Even opnieuw redeneren.

Aha! Jouw HPF staat achter jouw LPF in je multimode filter. Dan moet je dat met 2 losse modules natuurlijk ook doen, en is splitsen onnodig en inderdaad zelfs fout.

je was er dicht bij met je eerste analyse

hp out komt uit zelfde filter waar je lp out van gebruikt

een beetje subtiliteit en feeling is nodig,bij het tweaken van cutoff,res en de hp feedback levels

het resultaat kan zijn,organish klinkend ,squelchy of dirty

je kqn een moogsound omtoveren in arp,of oberheim in arp,name it

is ook handig om toe te passen bij steriel klinkende filters.

als je werkt met heel lage of hoge bronfrequenties gaat overdrijven met de sttings en dan nog de trick van patat-met toepast bekom je de wildste sounds en dus met weinig modulles!!

het is een gouden trick

kom je een VCA te kort?
Gebruik je ringmodulator....1 kanaal cv andere audio.....voila VCA

Kom je een env te kort, maar je hebt wel een slew limiter?
Stuur een trigger/gate door de slew......basic AD envelope.

Sommige filters kan je pingen.
Zet hem op de rand van zelfoscilatie en stuur een trigger door de audio ingang.....PING

FM gaat zoveel lekkerder door de modulator eerst door een VCA te sturen.

Heb je een sequencer met single run?
Deze kan je als 8(of16) stappen envelope gebruiken.

FM gaat zoveel lekkerder door de modulator eerst door een VCA te sturen.

Even toelichten? Omdat je dan een CV voor de hoeveelheid FM-modulatie kan gebruiken? Dit draadje begint aardig wat VCA's te kosten. :D

@Egres: duidelijk! Mogelijk is dit ook een interessant nut voor de Formant 24dB filters (die anders vaak ongebruikt blijven omdat de 12dB multimode filters de bom zijn)

Back