Electro(nische) muziek zelf masteren.

Ik ben nu toch wel al een tijdje bezig met electronische muziek. Sinds kindafaan bezig met muziekinstrumenten, dus spelen en maken daar vind ik mijn eigen(zinnige) weg in, maar het afmixen en vooral masteren is iets dat ik niet meester ben.
Meestal werk ik puur op't gehoor en werkt dat wel ok, maar ok is niet goed genoeg.

Ik ben persoonlijk niet zo super gek van preset toestanden vr masteren, maar bij gebrek aan echt kennis van multiband-compressie en dither en al van die zaken, is dat niet zo eenvoudig...

Hoe doen jullie dat? Ik probeer het zelf leren van die zaken niet over te slaan, maar hier en daar een nuttige, handige tip of link kan wel helpen natuurlijk.

Grtz,
ARD

Maak alles waar je aan begint af! Dus master zelf je plaat, ga m kritisch ten opzichte van andere platen beluisteren, luister m op verschillende geluidssystemen, val er de lokale muziekzaak mee lastig, omdat je het op verschillende speakers wilt beluisteren. Daardoor ontdek je steeds weer nieuwe dingen die je aanpast, en daardoor word het steeds beter.

Er gaat veel tijd in zitten, maar als je eenmaal je eigen sound hebt, weet je ook precies waarom ie zo is, en kun je dat keer op keer reproduceren.

Verder: Lees boeken over mastering, laat dingen aan anderen horen, luister naar kritische mening van anderen (tip om anderen te laten luisteren: Laat altijd mensen luisteren die of: GEEN VERSTAND VAN MUZIEK hebben, of: DIE DAGELIJKS ERMEE BEZIG ZIJN, EN ER VEEL VERSTAND VAN HEBBEN. Alle andere mensen die je muziek bekritiseren geven een mening waar je niets mee kunt (varierend van: "wat een herrie" tot "ik zou alles weggooien en opnieuw beginnen"). Mensen die geen verstand van muziek hebben, geven intuitief hun mening. Iets spreekt ze aan, of juist helemaal niet. Door deze mensen goed in hun mening te begeleiden, kom je er achter wat ze missen, of juist te gek vinden, en daar kun je echt iets mee doen! (ik laat soms dingen aan mn vriendin horen, die over het algemeen de muziek die ik maak vreselijk vind, maar als zij t goed vind, zit t vaak heel goed in mekaar, en reageren anderen t zelfde...))

Eerste deel van bovenstaande post volg ik in het licht van post van TS, maar 2e deel gaat toch meer over het creatieve/mix-gedeelte en niet de mastering?

Wel,

maar...

Voor je je mix kan gaan afluisteren op verschillende systemen moet je hem toch eerst masteren (al is het slecht) om zo tot een beter en beter resultaat te komen. Ik wil maar zeggen, je moet er toch op één of andere manier aan beginnen. Dat ik op 20 verschillende systemen moet gaan luisteren weet ik eigenlijk wel al.

Ik snap dat je dat zegt hoor, en ik apprecieer het, maar ik vraag mij af hoe jullie het doen, eens je het een beetje onder de knie hebt.

Is er iets wat je bv ALTIJD doet? Ik kan bv niet kiezen als ik een multiband compressor op de masterbus zet of ik mijn lage tonen wil compressen, of ik de hoge tonen gewoon meer volume geef. Of of ik een exciter gebruik ipv compressor, of is dat bv dat je nooit mag doen op je masterbus, enz. Om maar één voorbeeld te geven.

Wel,

Is er iets wat je bv ALTIJD doet? Ik kan bv niet kiezen als ik een multiband compressor op de masterbus zet of ik mijn lage tonen wil compressen, of ik de hoge tonen gewoon meer volume geef. Of of ik een exciter gebruik ipv compressor, of is dat bv dat je nooit mag doen op je masterbus, enz. Om maar één voorbeeld te geven.

het lijkt me dat een multiband compressor niet nodig is als je mix goed is.
je kan een compressor gebruiken om de pieken af te ronden. zo zou je mix weer net iets voller kunnen klinken en ook iets harder eventueel.

ik heb het geleerd door gewoon jarenlang te doen/oefenen en te kijken wat het effect op de (vinyl)releases was. Na 4 jaar was ik pas echt tevreden. Dit houdt ook in dat je kan inschatten hoe je met eq multibandcompressie etc een bepaalde klankkleur op de master kan zetten die de klant wil.

staar je niet blind op compressie. Mastering is slechts een kleine eindfase van je productie. In principe moet je plaat zonder mastering al minimaal 95% van het eindresultaat zijn.

Veel doen, en veel op je bek gaan, das de enige manier om t goed te leren. En luister naar de PROF's

Begin eens met in je productie altijd op je master bus een lichte simpele compressor te zetten (bijvoorbeeld L2 van waves ofzo). Laat deze heel lichtjes wat doen. en dan proberen wanneer de grens is van wat goed klinkt. Ik denk zelf niet dat je al toe bent aan multiband compressie. Ik gebruik het bijvoorbeeld zelf ook bijna nooit. Wat niet nodig is, gewoon niet doen!

Helemaal mee eens.

Maar als ik in Ableton een mastering preset op mijn tracks smijt (de enige presets die ik gebruik trouwens) klinkt hij toch vaak een stuk helderder en breder. En dat zou ik zelf willen kunnen. Pas op, het klinkt vaak niet perfect met die presets, dus moest ik al weten wat ik zit te doen dan zou ik gerust die presets wat kunnen tweaken naar smaak, nu... weet ik eigenlijk niet echt wat ik zit te doen.

ik heb net even je muziek geluisterd.

vind er niks aan mankeren. ben er al lang achter dat je niet persee moet willen klinken als die ene pro of de andere (bij mij ook een probleem) maar nadat ik totaal verschillende platen opzette kwam ik erachter dat de bepaalde sound van producers echt compleet anders is. het hoeft bijv niet allemaal heel schoon te klinken of juist oud. het is het belangrijkste dat niks elkaar botst en dat het niet lijkt of het naar lucht hapt

en dat laatste mis ik alleen een beetje in je nummers.. gebruik je veel compressie?

Je kan die masterbus voor vanalles gebruiken er is daar voor zover ik weet geen regel voor hoor. Zelf zet ik er wel eens een bescheiden reverb op of wat kleine EQ dingen. Ik zou alleen een compressor gebruiken op de master als het allemaal niet goed past.

En wat ook belangrijk is, luister je track zowel op hard volume als op zacht volume. Ook als het zacht afgespeeld word moet het nog steeds goed klinken.

@ melo...

Ik gebruik weinig compressie eigenlijk. Om me beter iut te drukken, ik gebruik compressie 'met mate'. Over de drumbus wat, op dingen als arps en zo ook wat om die attack er mooi te laten uitspringen. Op de bas ook een beetje. De ratio gaat nooit hoger dan 4 en altijd met soft knee van 3-4 db.

Dat soms dingen elkaar verdrukken heb ik idd last van, ik werk met nogal veel lage tonen in mijn muziek. Daarmee merk ik bij die presets vaak dat als ik het hoog wat omghoog schroef, en het stereobeeld iéts breder maakt, het vaak al een enorm pak beter klinkt. Maar ik krijg dit effect niet zonder die master-presets. Bv door eq en panning in mn gewone mix krijg ik niet dat effect... terwijl dat wel zou moeten kunnen.

@ major: ik werk bijna altijd zeer stil. Pas als ik begin echt af te luisteren ga ik eens even harder, dan weer hoofdtelefoon, enz... Ik probeer mijn oren te sparen.

Het blijft toch een beetje een lastig iets vind ik dat masteren. Gewoonweg omdat iedereen een andere manier heeft, en er (denk ik) niet echt EEN manier is. Ik ben van mening dat zodra alles in balans is met elkaar je een goeie job hebt gedaan qua masteren. En het maakt dan vrij weinig uit hoeveel compressors of reverbs of EQ's je hebt gebruikt.

Ik denk dat bij de probleemzones bij mij vaak opgelost kunnen worden door gewoon dit soort opéénstapelingen van veel gelijkende geluiden te vermijden. Vroeger werkte ik soms met 3 baslijnen door elkaar, muzikaal klonk dat goed (mss vreemd maar het was zo), maar dat was (voor mij) niet af te mixen dat het goed klonk. Op die manier denk ik ook 'less is more' nu, als het niet af te mixen is door mij, is't vaak gewoon iets structureel dat scheelt aan de verschillende lagen in het nummer...

Enfin. Ik ben hier toch alvast wel een klein beetje mee verder...

Grtz

nog een kleine afmix tip als je veel layert, zoals ik dat uit je verhaal begrijp:

zorg dat je elke layer zo eq't, dat de geluiden als het ware op mekaar aansluiten, dus bijvoorbeeld het brute laag uit een sound, en het mid of hoog uit een andere. Verder kun je met geluiden in je stereo beeld naar links of rechts halen, veel ruimte in je mix creeeren, waardoor je mix rustiger word, en makkelijker overzichtelijk blijft!

elke track heeft een andere bewerking nodig toch
je moet vooral goed luisteren denk ik zo
gebruik er ook eens een analyzer bij zodat je ook kan zien wat bv die presets daarin veranderen
er is niet 1 foefje

Merci.

Wa ik nog afvraag bij da eq-en. Nu snijd ik het laag en het hoog weg, maar niet extreem. Is het echt de bedoeling dat je de geluiden echt gaat isoleren. Daarmee bedoel ik echt extreem alles gaan wegsnijden zodat je echt maar een bepaald stuk in je frequentiegebied overhoudt... je hoort dan als je het geluid solo-t dat het toch echt wel dun en fijntjes klinkt... maar is dàt de bedoeling, dat het in de mix dan beter klinkt? Ik doe dit al, maar nooit erg extreem.

Ik gebruik nogal veel string-pad-achtige geluiden. Het probleem sirueert zich vaak dààr. Als ik teveel laag wegsnijdt klinkt het niet meer hetzelfde (niet te dun ofzo, maar geowon niet meer hetzelfde karakter... ik snijdt to bv 300 herts), hetzelfde met het hoog. Teveel weg, en het klinkt ànders. Vloekt vaak met mn bas.

nogmaals, er izjn geen vaste foefjes
als een pad zn ballen kwijt raakt als je t laag wegsnijdt moet je het niet doen
als je er daarnaast ook nog een midlage leadbass dikkerd hebt en die gaan wringen bv, dan heb je een probleem
je moet wel keuzes maken, ook in de bronsound dus al
het is natuurlijk ook zo dat op verschillende plekken in een track verschillende dingen aan staan
vaak helpt het om voor die verschillende stukken verschillende eq enzo te gebruiken

Back