Aparte electronisch japanse instrumenten

Pepertje

Ouwe rot
Via een thread op synthforum over de Yamaha ED10 gestuit op een eBay-verkoper met wel heel aparte japanse instrumenten (vind ik nu echt iets voor Wout Blommers):

Suzuki Waraku

waraku01.jpg

en nog een paar curiositeiten(?).

bron: http://shop.ebay.com/thuggin_way777/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p4340

Ik heb helaas nog niet 1-2-3 een geluidsfragment kunnen vinden van deze en/of de andere spullen die die eBay-seller aan biedt (zal nog eens zoeken op de site van de fabrikanten).

Viel mij nu pas op , er zitten snaren op !!!
Cool..en met een plectrum bespelen , lijkt mij gelijk een stuk expressiever.
Ik las ergens dat alles in het Japans beschreven was , dus moeilijk te doorgronden.
Manual voor deze was ook nergens te vinden [maarja, ik denk dat die ook in het japans is] :)
2196875322_4862e9b4f2.jpg

"WARAKU is extremely rare and one of the most strange japanese electronic musical instruments it was originally made for playing japanese traditinal music and made by SUZUKI(home of omnichord,NOBARA,tronichord..) but this is one of most strange & bizzare instrument SUZUKI ever made...

WARNING! WARAKU is looks like classic japanese taisho koto(japanese peacock harp) but WARAKU IS COMPLETE ELECTRONIC MUSICAL INSTRUMENT NOT ACOUSTIC INSTRUMENTS

WARAKU was very expensive and made very limited quantities those days it was made for the very small circle of the people who seriously studying japanese traditional music and never sold at ordinary musical instruments market so i'ts very hard to find even in Japan these days this is your first and last chance to get this bizzare exotic gem!

first of all it's very beautifull! built in classy exotic wood case in classic taisho koto(japanese peacock harp)shape with strange shape 27 key keyboard(same key as classic japanese peacock harp) with 5 string bridge and 4 assignable drum pads it has 16 sounds(all exotic japanese traditional instruments like koto, shamisen, shakuhachi, weird voice etc) and in percussion mode you can play many exotic percussions by keyboard or assignable drum pad there are pitch bend lever and vibrate switch, OUTPUT JACK and HEADPHONE OUT and surprisingly it has MIDI OUT!, so you can play external MIDI module by WARAKU's unique 5 strings or keyboard size is approx W89cm D17cm H10cm

you can play WARAKU by keyboards(polyphonic) or 5 string bridge and 4 assignable drum pads( this unique 5 string brdge can play by usual guitar pick hold one key of the keyboards and play each 5 string bridge by pick like guitar 5 string brdge is sumilate japanese traditinal instruments like taisho koto(japanese peacock harp) etc.. japanese harp musician often uses fast trill play so it has above 3 strings with same sounds 4th string is -1 octave from first 3 strings(in the case you choose taisho koto,other case same as above 3 strings) 5th strings is bass string (you can set it favorite tone) string is touch sensible with verocity and totally electronic device, it's not just simply electrical amplified like usual electric guitar, complete electronic!

WARAKU has MIDI OUT so you can play another MIDI synth by this unique 5 string brdge this 5 strings are very effective for guitar,bass kind of string instruments it's feeling like guitar synthesizer

4 drum pad is also touch sensitive and can easily playing by your fingers assign drum sounds to pad is very easy,just hold one key and hit the one pad in percussion mode drum sounds consists of many exotic japanese traditional percussions of course in drum mode you can play all of them on keybord

WARAKU's sounds are very hi quality,exotic and strange!,very unique original sounds and playing by 5 string bridge wiyh pick is very funny experience"

Bijzonder apparaat, ben erg benieuwd wat voor geluid eruit komt! De bediening lijkt me ook wel even wennen trouwens.. Maargoed, als je het dan eenmaal doorhebt, kan je via midi ook nog andere modules aansturen!

Ik denk trouwens dat het wel helemaal van hout is (wel goed gepoetst, dat wel ;)), op dit plaatje kan je het wel redelijk zien waar het 'paneel' is ingelegd.

2196875584_aa40660ef3_o.jpg

Lastig informatie vinden over dit instrument! Het lijkt wel iets harpachtigs te zijn.

Op ebay en matrixsynth wordt ernaar verwezen als zijnde een koto-synth.
Blijkbaar dus een synth die gemaakt is om koto-achtige geluiden voort te brengen en daarom ook een aantal snaren heeft, om op die manier ook de speelwijze / accenten goed te kunnen nabootsen?

Iets voor mij?
Echt?
Een cadeautje? ;)

Het is een harp, bekend uit India onder de naam bullbull tarang, waar ze veel voorkomen en de knoppen gemaakt zijn van die heerlijke oude type-machine vormen, je weet wel, rond met een zilverkleurige hoge rand...
In Japan heet deze Taisho en Suzuki maakt ze, vooral electrisch.
http://www.suzuki-music.co.jp/en/etsp.htm
De speeltechniek lijkt veel op de Europese Dulcimer, vooral gebruikt in de Keltische (Ierse) muziek. Zo'n beetje iedere regio had een eigen vorm, speeltechniek en stemming.
Waarchijnlijk door de Engelsen in India geĆÆntroduceerd net als het hand harmonium, echter goed onderzoek is er nooit naar gedaan, omdat het een volksmuziekinstrument is...

Een leuke site is door een Nederlander gemaakt, die op vele reizen zo“n beetje alle instrumenten die hij beschrijft ook daadwerkelijk in zijn handen heeft gehad en meestal ook bezit. Zie http://www.atlasofpluckedinstruments.com/india.htm

Wout

PS De Nits gebruiken het instrument soms op het podium.

Iets voor mij?
Echt?
Een cadeautje? ;)

Het is een harp, bekend uit India onder de naam bullbull tarang, waar ze veel voorkomen en de knoppen gemaakt zijn van die heerlijke oude type-machine vormen, je weet wel, rond met een zilverkleurige hoge rand...
In Japan heet deze Taisho en Suzuki maakt ze, vooral electrisch.
http://www.suzuki-music.co.jp/en/etsp.htm
De speeltechniek lijkt veel op de Europese Dulcimer, vooral gebruikt in de Keltische (Ierse) muziek. Zo'n beetje iedere regio had een eigen vorm, speeltechniek en stemming.
Waarchijnlijk door de Engelsen in India geĆÆntroduceerd net als het hand harmonium, echter goed onderzoek is er nooit naar gedaan, omdat het een volksmuziekinstrument is...

Een leuke site is door een Nederlander gemaakt, die op vele reizen zo“n beetje alle instrumenten die hij beschrijft ook daadwerkelijk in zijn handen heeft gehad en meestal ook bezit. Zie http://www.atlasofpluckedinstruments.com/india.htm

Wout

PS De Nits gebruiken het instrument soms op het podium.

De instrumenten op de website van de Suzuki zijn volledige (electrische) snaar-instrumenten, maar deze 'Waraku' lijkt toch meer een synthesizer met een controller die de taisho benaderd? Toch? :engel:

Moest nog even zoeken naar een YoeToebje dat niet door een overjarige hippie, maar door een echte ]indiƫr, wordt bespeeld...

Wout

Kijk naar dit fragment over de dulcimer

Maar is dat Suzuki ding nu een synth...?
Of is het een soort orgel?
Niets te vinden, tot dus ver...

Wout

Die laatste lijkt er verdacht veel op (ook omdat ze een aantal percussiegeluiden gebruikt, op de plek waar die 4 ronde 'pads' zitten)

Maar het lijkt erop alsof zij het snaar-gedeelte niet gebruikt hier..? Het geluid klinkt hier in ieder geval erg traditioneel (niet echt synthesizer-achtig), idd gesampled denk ik. Moet wel zeggen dat ik het geluid van het instrument uit het eerste filmpje mooier vindt, maargoed, wellicht kan die Waraku nog wel meer dan er in het laatste filmpje uitkomt..

Ben wel benieuwd of dat snaar-gedeelte nog een soort midi-controller achtige functie heeft.

... Ben wel benieuwd of dat snaar-gedeelte nog een soort midi-controller achtige functie heeft.
Volgens de beschrijving die Hilltree heeft geciteerd wel. Je kunt er zelfs een basgeluid mee aansturen.
Of het ooit gebruikt is voor traditionele Japanse muziek studies... Ik betwijfel het. Volgens de beschrijving kan het geluid ook verkregen worden alleen de toetsen te bespelen. Het is een instrument in de vorm van de Taisho of bullbull, maar dat is het dus niet. De snaren zijn onbelangrijk...

Wout

Het blijft me toch door de jaren kriebelen.
En eigenlijk zit ik nog steeds te zoeken naar iets wat er op lijkt , de originele is me een beetje te duur [ 1k] .
Ook lijkt me dat ding ontzettend moeilijk te bespelen , en is de leercurve ontzettend hoog.
Ik ken dat van mezelf , heb je zo iets , ligt die in de hoek stof te happen omdat het gewoon te moeilijk is om dat ding te bespelen :)
Toch nu wat toffe filmpjes gevonden .

https://www.youtube.com/watch?v=9i1ke8dYGyI

https://www.youtube.com/watch?v=vwEeLP8an00

Back