Ableton met MPD18 en/of 24?

Tinskey

Letsgetstarted
Hey,

Ik zit eraan te denken om een sampler aan te schaffen. Ik was met een klein budget op zoek gegaan en kwam uit op een Akai MPD18 of een 24.

Nu is mijn vraag het volgende:

Kunnen deze samplers samenwerken met Ableton Live 7?

Misschien is dit wel een erg domme vraag, maargoed ;)
Ik wil er graag HipHop-achtige beats mee gaan maken.

Ja?
Kan je met Ableton gewoon samples in deze samplers zetten?

Gr. Tinskey

ik heb een mpd 24 gehad en heb nu een mpd 32, ideaal om samples mee aan te slaan die je in je software hebt gezet (zoals bijvoorbeeld ableton live).
In de mpd's zitten zelfs presets voor verschillende programma's zodat je direct aan de slag kan en niet zelf je kjnoppen hoeft in te stellen.
Één van die presets is speciaal voor ableton :)

Als je persé kiest voor een mpd 18 of 24, neem dan de 24 want met het schermpje erop is erg handig om dingen in te stellen.

De mpc serie van akai is iets anders, dat zijn losstaand samplers waar die pads ook opzitten. Maar aangzien je met ableton wilt werken (wat al een sample player is) heb je aan een mpd genoeg. Ik heb de mpd 32 genomen omdat ik ook drukknoppen wilde, meer schuiven wilde en zwart mooier vind dan dat plastic zilver :D

Akai doet goed samenwerken met Ableton. Maar ik zou ook voor de 24 gaan. Voor ietsje minder als het dubbele heb je veel meer dan alleen pads!

In de mpd's zitten zelfs presets voor verschillende programma's zodat je direct aan de slag kan en niet zelf je kjnoppen hoeft in te stellen.
Één van die presets is speciaal voor ableton :)

Dus al de knoppen zijn dan al met Ableton ingesteld?
Bijv. als ik op de Record knop druk op de 24, is dat hetzelfde al ik op de record knop druk op mijn computer in ableton? etc.

Je kan daarnaast ook met de Midi Mapping alle functies van de MPD24 toekennen dus dat is heel makkelijk.

Wat ook erg aardig is is dat je een drumloop oid in Ableton Live in kunt lezen, en deze met 'slice to new MIDI track' in stukken kunt hakken en automatisch over de MPD pads kunt verdelen, net zoals ze in veel van die MPC Beats videos doen op Youtube.

De APC40 is inderdaad een dedicated Ableton Live controller, maar minder geschikt om als drumpad controller/ "software MPC" te gebruiken. De APC40 is echt bedoeld om clips te launchen, parameters te tweaken en het programma zelf mee te bedienen.

Back