behringer ultramizer in een cafe?

schaapje

beeeeeeeeeeeeeeeeeh !
Ik was afgelopen weekend aan het babbelen met een dj van een skihut achtig cafe, en die was aan het klagen dat de gemeente de limiter opnieuw had afgesteld en dat ie nu veel te zacht stond. Na beluisteren was ik het met de man eens. Als ie op een flink volume wilde draaien dan stond alles in het rood, en klonk alles enorm zompig... Dus ik dacht, hoe kan je het volume harder krijgen zonder dat het gaat clippen... en het antwoord is natuurlijk een look-ahead-limiter als de L1. Maar die krengen zijn enorm duur in de aanschaf.

En toen kwam ik dus de behringer ultramizer tegen, en die claimt ook aan (rms) loudness maximizing te doen. Alleen heb ik nooit zo'n enorm veel vertrouwen in behringer apparatuur. Heeft hier iemand (ervaring met) zo'n ding, en kan die mij vertellen of dat inderdaad een beetje z'n naam waar maakt? Zou je hiermee nog een paar dB, al dan niet alleen psychologisch, erbij kunnen pompen, of kan ik het hele idee beter vergeten...?

psychologisch harder is niet mogelijk, het zal er altijd op neer komen dat je meer dB(A) muziekgeluid in het cafe probeert te krijgen . en meer dB(A) in het cafe betekent meer overlast (oftewel overschrijding van wettelijke grenswaarden, wat natuurlijk voor de verantwoordelijkhied van de exploitant is , die limiter zit er niet voor niks)

wat wel meetelt is dat de geluidisolatie tussen cafe en woningen vaak het zwakst is in de lagere frequenties. dus er kan wel winst gehaalds worden uit het laag eruit halen en alleen tweeters hard laten schellen , maar daar jaag je ook je klanten mee weg :)

Ga dan voor een buizenversie van een limiter. Wellicht toch een behringer vanwege de prijs/prestatie. Die vervormt qua limiting om een meer natuurlijke manier zodat je een mindere harsh geluid krijgt. En dan in samenwerking met een EQ om het laag en het ultrahoog wat weg te draaien. Het laag vanwege dat je dan meer vermogen overhoud en het ultra hoog zodat je minder last hebt van te schel geluid.

En zowieso dat ik mij al heel snel erger aan een te hard geluid want tegenwoordig is het echt niet meer normaal dat je nog geeneens ergens kunt gaat stappen en zonder overbelaste oren thuiskomt. Wat dat betreft mag het van mij wel wat zachter en zou je eigenlijk gewoon aan de limiter van de gemeente moeten houden. En dan met wat technische trukjes toch het maximale eruit halen en toch een fijn geluid overhouden.

Het valt me inderdaad op dat het geluid tegenwoordig bijna overal ronduit kut te noemen is, heel schel en gedistort zelfs soms lijkt het. De Effenaar heeft bij tijd en wijle wel heel erg goed geluid trouwens!

kom jij dere wel eens dan :| hehehe

Origineel geplaatst door bikkel
Het valt me inderdaad op dat het geluid tegenwoordig bijna overal ronduit kut te noemen is, heel schel en gedistort zelfs soms lijkt het. De Effenaar heeft bij tijd en wijle wel heel erg goed geluid trouwens!

Dat heeft er volgens mij voornamelijk mee te maken dat de gemiddelde cafe eigenaar
weinig kaas gegeten heeft van geluidstechniek. Bij de zalen als De Effenaar lopen echter
genoeg (beroepsmatige en vrijwilligers) geluidstechnici rond.

equate

Origineel geplaatst door equate
Dat heeft er volgens mij voornamelijk mee te maken dat de gemiddelde cafe eigenaar
weinig kaas gegeten heeft van geluidstechniek. Bij de zalen als De Effenaar lopen echter
genoeg (beroepsmatige en vrijwilligers) geluidstechnici rond.

equate

Ik heb het over wel wat grotere tenten dan de Effenaar.

Lijkt me een gat in de markt.
Gewoon een apparaat met een paar draaiknoppen alla harder/zachter bas/treble en wat d'r allemaal intern gebeurt maakt niet uit. Als het maar hard kan en prettig klinkt. ;)

maar er is natuurlijk een verschil tussen die piekwaarden die ze bij de gemeente meten, en de ervaring die je als bezoeker hebt.

Pak een stukje muziek met nog een beetje dynamiek.
Noteer hiervan de piekwaarde in dB.
Gooi datzelfde stukje muziek door de L1+.
Noteer weer de peikwaarde in dB.
Die is hetzelfde, maar de overall impressie van het geluid dat je zelf hebt is een stuk harder.
Toch?

Ik vroeg me af of dat truukje dus niet ook werkt in een cafe/kroeg/discotheek...

En ja, het geluid is kut, schel, gedistort etc, maar dat komt volgens mij dus voornamelijk omdat cafe-eigenaars ondanks die limiter alles toch zo hard mogelijk willen zetten, en dan krijg je dus dat soort gedoe...

wat je hier dan doet is het geluid als een dolle limiten..je haalt dus echt alle dynamiek uit een nummer........ik denk niet dat het erg prettig is om de hele avond muziek zonder ook maar enige dynamiek te horen...je kan dat vaak al merken bij het verschil tussen muziek die voor CD's en voor vinyl is gemasterd..bij vinyl zit de dynamiek er vaak nog veel meer in dan bij voor CD gemasterd spul....is na een tijdje erg vermoeiend voor je oren..........

Origineel geplaatst door olafmol
.......ik denk niet dat het erg prettig is om de hele avond muziek zonder ook maar enige dynamiek te horen

Tsja...maar als het toch al ski-hut meuk is...dat is zowiezo niet prettig om te horen :duivels:
Trouwens...veel van die nummers zijn vaak toch al plat gecompressed??

Ik denk dat de enige manier om het probleem op te lossen is: betere isolatie. Dan zal een dB meter
buiten ook minder aangeven (= dus minder geluids hinder), dus mag het binnen harder staan.

Op zich is die hele regelgeving ook een beetje krom he, er zijn eigenlijk geen regels te vinden die
aangeven hoe hard het geluid binnen mag staan. M.a.w. als je als kroeg/zaal/club prima isolatie hebt,
mag je binnen op 120dB draaien, zonder dat je daar wettelijke problemen mee krijgt... Je bezoekers
lopen er echter wel gehoorschade mee op (maar ja...dat boeit kennelijk ook niemand meer tegenwoordig)

equate

D'r zullen vast wel regels voor bestaan. (ik verwacht niet anders hier in die geregelde .nl)
Maar volgens mij geeft niemand hier ook maar iets om. Tenzij er weer een of andere geflipte wethouder niets te doen heeft en hier wat subsidie voor kan regelen.

Jammer dat je niet zoals in de us zeer forse claims kan maken als je gehoor vernaggeld is.

Origineel geplaatst door fuse
D'r zullen vast wel regels voor bestaan.

Nee hoor...die zijn er niet. In iedergeval niet voor bezoekers.
Er is wel een ARBO wet, maar die is in principe alleen van toepassing op het personeel.

equate

Back