synthesizers.com komt met quantizer

Het gebeurt niet vaak, maar Roger heeft ineens nieuwe modules op z'n website staan:

attachment.php
attachment.php

http://www.synthesizers.com/q171.html Quantizer Bank
http://www.synthesizers.com/q172.html Quantizer Aid

Een quantizer rond 'glijdende schaal' voltages af naar vaste voltages, meestal gebruikt in combinatie met een analoge sequencer om op halve noten terecht te komen die naar oscilators gaan. Maar hij kan natuurlijk vele leuke toepassingen hebben, waardoor allerlei maffe sequences ontstaan die in de gekozen key vallen.

Er zijn 3 paralelle quantizers beschikbaar. Roger heeft akkoordenkeuze standaard toegevoegd, waarbij je deze kunt laten gelden voor geen van de quantizers, voor alleen de eerste of voor alle 3.

De Quantizer Aid voegt een 4de kanaal toe en heeft een midi uitgang voor je gequantize'de noten. Ook heeft dit 4de kanaal, als ik het goed begrijp, een uitgebreidere keuze aan nootgroepen. Er is zelfs de mogelijkheid zelf 3 nootgroepen te programmeren. De implementatie hiervan is geniaal eenvoudig; plug een keyboard in op de midi-in, en stuur de noten die je in je groep wil hebben. Verder nog wel handig; een transpose input, die het inkomende voltage optelt bij het gequantize'de.

Tja. Ik was zelf van plan om voor de Quad Quantizer en Quantizer controllers te gaan van Moon Modular. Qua prijs vergelijkbaar. De opties zijn daar in ieder geval puur analoog gehouden, en dat is mooi voor iemand als ik die niet meer met midi werkt.
De oplossing voor de custom noten van Moon Modular vind ik ook niet slecht: op de controller staan gewoon de 12 noten en je kunt ze aan of uit zetten. Via een rotary kies je de key transpose. Bovendien kun je 2 controllers aansluiten op 1 Quad Quantizer, waarbij elke controller 2 quantizers onder z'n hoede krijgt.

In ieder geval mooi dat er wat uitgebreide quantizers voor het Moog formaat verschijnen! Ben benieuwd wat Roger nog meer uit de hoed gaat toveren. En vooral ook wat Moon Modular nog gaat verzinnen, die jongens zijn goed bezig.

Attachments

• q171s.jpg
    q171s.jpg
    11,1 KB · Bekeken: 149
  • q172s.jpg
    q172s.jpg
    10,3 KB · Bekeken: 149
Last edited by a moderator:
De Quantizer Aid voegt een 4de kanaal toe en heeft een midi uitgang voor je gequantize'de noten.

Heeft de module ook een gate-in? Op zich haast logisch om achter een quantizer een CV/gate->midi converter te maken, maar toch nooit gezien.

edit: Goh, wat even goed naar een foto kijken allemaal met je doet he? Hij blijkt gewoon een gate- in en -uit te hebben.

met enkel de quantizer module zelf te nemen lijkt me de .com module voor mezelf net iets interessanter dan de moon modular versie gezien daar al scaling opties opzitten.
wel jammer dat ik voorlopig geen plaats meer overheb in mijn .com cabinet, altijd gevaarlijk om aan een nieuw te beginnen .... ;-)

met enkel de quantizer module zelf te nemen lijkt me de .com module voor mezelf net iets interessanter dan de moon modular versie gezien daar al scaling opties opzitten.

Klopt! Zonder uitbreiding is de standaard versie van Dotcom inderdaad prettiger.

Wel jammer dat ik voorlopig geen plaats meer overheb in mijn .com cabinet, altijd gevaarlijk om aan een nieuw te beginnen .... ;-)

Ik heb 11 plaatsen over momenteel... ik ga voor de Quad LFO van MOTM, verder van Moon Modular de quantizer met 2 controllers, de divider switch en de CV envelope. En ik ga ook nog 'n 2e amplifier erbij halen. Heb toch vaak verschillende audio paden uiteindelijk door dezelfde amp (en dus dezelfde volumes envelope) gaan... beetje zonde. Het wordt binnenkort weer feest achter m'n modular :)

Back