Kali Audio komt met iets duurdere Monitor range

Schermafbeelding 2025-10-17 om 18.11.59.png
Het leken mij altijd mooie home studio monitors.
Wie weet komt het er ooit nog van maar met deze serie gaan ze behoorlijk de hoogte in!

Net gespot en meteen even een draadje waard: Kali Audio heeft een nieuwe monitorlijn gelanceerd, de Santa Monicaserie SM‑5 en SM‑8 en dit lijkt serieus een next-gen stap te zijn qua studiomonitoring voor thuisgebruik én professioneel werk.
https://www.kaliaudio.com/santamonica

Het bijzondere aan deze monitors is niet alleen het geluid (daar kom ik zo op terug), maar vooral de ingebouwde DSP-functionaliteit. Geen software-kalibratie via plugins, geen extra latency via externe oplossingen — alles gebeurt in de speaker zelf. Denk aan:

• 8-band parametric EQ per speaker (!)
  • Delay compensation (tot 12 ms)
  • Input trim van –12 tot +6 dB
  • Presets voor plaatsing (standaard/console/wall)
  • Realtime aanpassing via ethernet of USB stick
  • AES/EBU, XLR, TRS én front-ported ontwerp
  • Capacitieve logo-button met LED feedback (yep, nerdpunten ✨)
De SM‑5 (5 inch) gaat omlaag tot ~39 Hz (!), de SM‑8 (8 inch) tot ~37 Hz, met respectievelijk 225 W en 300 W vermogen. Beide zijn 3-weg systemen met een midrange waveguide die ook dienstdoet als tweeter-horn.

Papieren woofers, aluminium dome tweeter, en een kast die geschikt is voor wand/plafondmontage met Triad‑Orbit compatible beugels.

Wat mij betreft is dit een interessante hybride tussen high-end actieve monitoring (denk Genelec, Neumann) en de modulaire flexibiliteit van bijvoorbeeld een Trinnov-systeem, maar dan zonder dat je een rack vol gear nodig hebt.

Persoonlijke indruk:
Nog niet geluisterd, maar ik vind de specs indrukwekkend — vooral dat je direct in de speaker kunt EQ’en en tijdlijnen zonder dat je de DAW hoeft aan te passen. Het feit dat je met een USB-stick je presets kunt uploaden is handig voor wie speakers aan het plafond of op een vaste beugel heeft hangen (denk Dolby Atmos setups etc).

Ze gaan plus minus 1700, kosten per stuk — niet goedkoop (effe checken)

Benieuwd of iemand hier ze al gehoord heeft?

Laatst gewijzigd:
Sinds ik een aardige sub heb wil ik niet meer terug. Ik zou zelf voor de sm-5 gaan + sub.

Ze hebben ook een passieve versie maar die is wat moeilijker te krijgen helaas.

Persoonlijk hoop ik ooit een kali zonder bass reflex te zien.

Hiermee zit je qua prijs in een range met behoorlijk wat competitie van merken die al wat langer top monitoren maken. Wie neemt nou het risico met een experiment van een merk dat vooral bekend staat om relatief goed presterende lowbudget monitoren. Beetje alsof je een Kia van een ton koopt.

Hiermee zit je qua prijs in een range met behoorlijk wat competitie van merken die al wat langer top monitoren maken. Wie neemt nou het risico met een experiment van een merk dat vooral bekend staat om relatief goed presterende lowbudget monitoren. Beetje alsof je een Kia van een ton koopt.
Ja fair punt..

Vond deze bij sweetwater zijn de passieve versie:

Screenshot 2025-10-18 at 17.52.42.png

De 3 weg in a box modellen gaan al snel omhoog in prijs...
Deze dude lijkt mij wel integer.

Beetje alsof je een Kia van een ton koopt.
Het gaat een beetje beside het gesprek maar dit klinkt alsof Kia geen goede auto's kan bouwen, het klinkt een beetje neerbuigend over Kia en sterker nog; hat klopt niet wat je vertelt maar zegt alles over hoe jij naar het merk kijkt.

Ik hou sowiso niet van marketing.. vr omgeving weet je het zeker?

Wat betreft het design.. 1 van de desingers durft te zeggen dat ondanks de prijs deze speakers kunnen opboxen tegen misschien wel 10x duurdere.. Maargoed dit gaat mij wel te boven eigenlijk om er gas van te krijgen.. ik hou het wel analoog..

Laatst gewijzigd:
Ja das een betere video..

Zelf zit ik weleens te denken om deze te kopen puur voor de grap en als reference check..

Het gaat een beetje beside het gesprek maar dit klinkt alsof Kia geen goede auto's kan bouwen, het klinkt een beetje neerbuigend over Kia en sterker nog; hat klopt niet wat je vertelt maar zegt alles over hoe jij naar het merk kijkt.
Kali maakt volgens mij beste goede speakers en Kia best goede auto's maar ze zitten beiden qua merk niet in het top segment van hun tak van sport. Voor 1700 per monitor koop je Genelec, ADAM, Neumann, HEDD, PSI etc. etc. Voor een ton koop je een dikke audi of bmw geen Kia. Zo goed toegelicht? Ik rij zelf overigens in een 7 jaar oude soort van Kia en dat bevalt me prima. Heb jij een Kia?

Een merk zegt niet zo heel veel als je zelf beetje huiswerk doet. Als je Audi z’n versnellingensbak kapot gaat wat dus echt gebeurd mag je 5-8k lappen.

Er zijn ook diy synth en speaker bouwers die misschien nog wel beter zijn dan bekende merken

Voor een ton koop je een dikke audi of bmw geen Kia. Zo goed toegelicht? Ik rij zelf overigens in een 7 jaar oude soort van Kia en dat bevalt me prima. Heb jij een Kia?
Een Kia kost ook geen ton maar ze maken wel goede auto's, zoals je het zei klonk het wat denigrerend.
Ik rij geen Kia maar ik heb m'n leven veelal in de wereld van auto's doorgebracht en ben goed op de hoogte van auto's, BMW's rijden prima maar je moet niet kijken naar de rekeningen die er bij horen.
Hierboven wordt door @MstrFX de versnellingsbak genoemd maar twee vrienden van me hebben beiden idd een nieuwe versnellingsbak moeten kopen indertijd, de een reed BMW 330d en de ander een A8.
Ik heb ooit rijles in een Audi 100 gegeven maar Audi's zijn veel te duur voor wat je er voor krijgt en ik heb jaren Mercedes C klasse gereden maar ik ben itt veel anderen niet zo'n Duitse autofanaat.
Het lijkt me beter om dit gesprek af te sluiten of in een pb als er behoefte mocht zijn nog wat over auto's te praten want de kans is aanwezig dat een moderator zich gaat melden.

Ik zou wel interesse hebben in het passieve betaalbare model, iemand meer info? Zie geen plaatjes van achterkant..

Kali5c.jpeg

• Frequency Range: (+/-3 dB): | 47 Hz – 21kHz
  • Recommended Listening Distance: | 4 Meters
  • Max SPL: (Peak at 1 meter) | 117 dB
  • Loudspeaker THD, Single Wire: (85dB SPL at 1M) | <1% from 100-700 Hz, <0.5% above 700 Hz
  • Loudspeaker THD, Bi-Amped: (85dB SPL at 1M) | <0.75% from 100-450 Hz, <0.5% above 450 Hz
  • Inputs: | Single Wire Phoenix Connector
€1100,- p/s

Laatst gewijzigd:
Back