renderen

meloyoungster

Ouwe rot
is tussendoor renderen vanwege cpu problemen schadelijk voor de kwailteit van je geluid ikzelf hoor het namelijk niet. in zowel mixen als masteren.

ligt eraan. als je als wav rendert niet.
is een heel normale procedure om bepaalde tracks al te bouncen om cpu vrij te maken voor nieuwe sporen. al hoop ik er binnenkort met mijn i7 vanaf te zijn :)

oh yes.. i7 :P nog 2 weken en ik heb 'm binnen, m'n gloednieuwe PC-tje.. wat een zaligheid zal dat zijn om mee te werken.. i7 + 8gb ram + win7 .. als ik dan nog problemen heb weet ik het ook niet meer.

is tussendoor renderen vanwege cpu problemen schadelijk voor de kwailteit van je geluid ikzelf hoor het namelijk niet. in zowel mixen als masteren.
Zoek eens op "summing" of "summen" (sommeren).. dat is namelijk wat je doet als je meerdere waves gaat renderen.

De een zegt dat je beter analoog kan summen t.o.v. digitaal, waarom? zoek op "summing" her en der en beoordeel het zelf.

Je hebt tegenwoordig speciaal voor dit doeleinde "summing units" te koop, is gewoon een mixer zonder schuifjes in je 19" rack die niks anders doet dan.. waves sommeren.. :) http://www.orbit-proaudio.com/nl/categorieen/121/studio-:-analoge-summing.html

Ik zeg je eerlijk, ik zou het ook niet weten wat nu goed is of niet. Als je telkens analoog gaat renderen zullen er wel weer mensen zijn die zeggen dat je alleen maar extra ruis creeert.. dusja, 'k zou zeggen als het niet teveel tracks zijn, en 't klinkt goed, gewoon doen.

Laatst gewijzigd:
Las dit erover, maar weet niet of het zo klopt:
In the Box (Bouncing):
+ you can do in all on the computer
+ you can load your mix, change it a little, make backup copies, etc.
+ you can do it faster than realtime
- sounds "just ok"

Out the Box(Summing):
+ Sounds incredibly transparent if done right
+ It's fun to do (real knobs and faders)
- You need lots of digital to analog converters, one for every mono channel in your mix.
- You need good converters, you don't want the sound to degrade on the way out and on the way back into the computer.
- You can't save and recall your mixes when using an analog mixing console. There are so-called summing mixers that are made just for that though.
- You can't do it on the go on your laptop or make small changes quickly.
- It's expensive (don't do it with Behringer converters and mixers) and your channel count is limited by your gear.
- It needs to happen in realtime. If you have complex things with busses going on, you may need to do multiple passes.

Ow....nu ik het lees zie ik het al...ik dacht al kerst is net voorbij opent er iemand een thread over rendieren...

Ik render vanalles, omdat je soms met audio dingen kunt doen die met MIDI niet mogelijk zijn..Ik render meestal op 24 Bit en hoor geen verschil.

Soms ontkom je er niet aan om dingen te renderen, om sporen te reduceren. Dat kan natuurlijk altijd, alleen moet je wel wat dingen in de gaten houden. Als je bijvoorbeeld sporen gaat renderen die naar een groep gaan, en dan het gerenderde spoor weer aan die groep hangt, en de groep heeft een hoop plugins dan process je je sound dubbel, wat soms vet kan zijn, maar meestal ellende met zich meebrengt. Als je dus renderd, kun je het beste een kale render (zonder groep of master eq's ed) maken.

Ow, en zo'n i7 core is inderdaad heel vet hoor, er zijn alleen sommige plugins/vst's die er (nog) niet op werken. Ik werk nu sinds 1 januari 2009 met een i7 core, en aan capaciteit geen tekort!

dan word het toch maar renderen

ik heb echt geen zin om krap te gaan zitten doen met effecten
die tascam kan maar weinig trekken helaas.

wat doet zo'n summing nou.. begrijp er nog niet veel van

ja je kunt je richten op een geluidskaart met een dikke DSP-chip, maar ik heb een geluidskaart voor de converters. rekenkracht haal ik wel van een pc-upgrade.

de maudio fasstrackker kon nog meer aan,
ik heb wel een dualcore,, kun jie die dingen ook updaten ofzo

@Pimpameter, merkte je sinds het gebruik van je i7 PC ook aanzienlijk minder latency bij je plugins?? daar ben ik wel benieuwd naar
Ging je van +/- 15 ms naar 5ms .. zou ik al een flinke winst vinden! Met 5 ms zou ik al redelijk lekker kunnen spelen..

dan word het toch maar renderen

ik heb echt geen zin om krap te gaan zitten doen met effecten
die tascam kan maar weinig trekken helaas.

wat doet zo'n summing nou.. begrijp er nog niet veel van
Wat zo'n summing unit doet? Eigenlijk exact hetzelfde als een mengtafel.. mengen/summen van analoge signalen.

Alleen is het een mengtafel in zeer compacte vorm, de looks misleiden je misschien een beetje. Ik gok dat ze gedacht hebben dat mensen die ITB werken niet graag teveel ruimte verspillen in hun studio met een grote mixer.

Daarnaast mag je hoogwaardige componenten verwachten in een summing unit, ook een voordeel t.o.v. een (compromis) mixer met veel kanalen (kwantiteit).

Als analoog summen voor de transparantie/openheid het enige is wat je wilt en verder ITB wilt werken, dan is een summing unit te overwegen. Best of both worlds zou je bijna zeggen, de total-recall van je PC maar de analoge klank van een mixer.

Waarom werkt niet iedereen dan zo :) denk dat het toch een stukje controle (en plezier) is van een echte mixer die je gaat missen.
Al is dat ook wel weer op te lossen met een controller.. mij lijkt het niks, te plastisch ofzo. Afijn 't wordt al snel zo'n dure grap denk ik, dat je voor dat geld bij elkaar ook een mooie mixer in 't 'midden-budget' range kan kopen.

Renderen van een spoor naar .wav is een prima manier om je CPU te sparen. Als je sequencer het ondersteund is het freezen van sporenmisschien ook nog een optie, dan is het wat gemakkelijker om later toch nog wijzigingen aan te brengen in het bewuste spoor.

Het summen (samenvoegen of mixen van meerdere sporen) staat daar volgensmij weer los van (en de kwaliteitsverschillen/voorkeuren tussen in en out the box). Tenzij je natuurlijk meerdere sporen naar 1 .wav wilt renderen, daar komt wel summing bij kijken.
Bij normaal gebruik zou ik me echter geen zorgen maken over de kwaliteit van de summing van je sequencerpakket (dat is vooral een theoretisch verhaal). Out of the box summen kan je voorkeur hebben vanwege de klank, maar ook dan beland je al weer snel in een theoretische discussie over de extra stap van digitaal naar analoog en terug en het eventuele kwaliteitsverlies daarbij. Ook daar zou ik me niet al te druk om maken op dit moment ;)

Voor wat betreft het updaten van je PC, kijk ook eens naar PC specificatie thread + geluidskaarten deel II, ook via de zoekmachine is daar nog wel meer over te vinden. Mocht je dan je antwoord niet vinden, dan biedt Tweakers.net ook nog een schat aan informatie.

het gaat erom dat ik mijn ghele project render vanuit (fl), (hij trekt het niet meer) die wil ik in samplitude importeren en dingen erbij maken als percusie seqeunces etc

Als hij het niet meer trekt, dan zet je eerst wat sporen uit, en je gaat de rest renderen, net zolang totdat je pctje het weer trekt!!!!

@Flying Panther, helemaal mee eens ja, het is veelal een theoretische discussie.. ik was er bij nader inzien ten onrechte vanuit gegaan dat het om meerdere tracks ging vandaar m'n summing verhaal (toevallig bedoelde hij dat ook :) )

't is dat ik altijd al analoog gesummed heb en zo werk, maar als ik ITB zou werken zonder mixen had ik ook gewoon gebounced.

maar het is deus beter alles apart te doen
als het hele project in een keer
daar nog dingen onderzetten en dan mr exporteren als eindmix?

Ik zou (als de sound hetzelfde blijft > geen routing) via het kanaal zelf opnemen en overige kanalen uitschakelen om veel cpu kracht te winnen.
Verder nooit compressie / effecten gebruiken op de master, wanneer je nog tracks afzonderlijk opneemt.

Compressie gebruik ik sowieso niet tijdens het opnemen van het arrangement.
Die doe ik eerst zonder en neem alles en zet het nummer met wave in volgorde.
[nu maak ik een nieuw FL bestand aan]
Nu kan elk kanaal op de mixer leeggehaald worden en wordt je cpu amper nog belast.
Ook kun je iedere plugin uit je project verwijderen.
Dan ga ik bezig met compressie en maak het nummer af.

Vast niet de perfecte aanpak, maar dit is ook redelijk nieuw voor me.
Wel krijg je veel cpu vrij door uit te schakelen wat niet gebruikt wordt om je sound op te nemen.

Dit advies is bedoeld om cpu kracht te winnen.
Ben erachter gekomen dat meerdere wegen naar Rome leiden met opnemen en wat nou DE manier is (als die er is), is me nog niet duidelijk.
Kan wel voorbeelden geven, maar dan dwaalt het af.

Laatst gewijzigd:
maar het is deus beter alles apart te doen
als het hele project in een keer
daar nog dingen onderzetten en dan mr exporteren als eindmix?

In theorie is dat het beste, in de praktijk zal het qua kwaliteit weinig uitmaken. Voordeel van alle sporen los houden is wel dat je dan de mix gemakkelijker kan aanpassen (iets wat je in de meeste gevallen toch nog wel gaat doen als je daarna nog extra sporen gaat toevoegen)

Gok erop dat dat een techniek is, waarbij de gpu dienst kan doen als cpu.
Maar dan kom ik bij het punt dat ik juist het idee heb dat summen minder cpu kracht kost, dan bouncen?
Denk dat men zich prima met de pc kan redden, zolang men zich aan de beperking van een cpu houdt.
En dus hier en daar creatief bent hiermee om tot het gewenste resultaat te komen.

Schreeuwt dit summen niet om de parallelle gpu's, c.q. OpenCL en CUDA?

Zo ja, dan zou er ook met bestaande hardware reeds grote winsten kunnen worden geboekt http://www.nvidia.com/object/cuda_learn_products.html

Om nog maar te zwijgen van nieuwe hardware http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html#

dat zou mooi zijn... :)

alleen bij parallelle berekeningen, en helemaal de matrix rekeningen die cuda en opencl supersnel doen, vergt een hoop overhead aan administratie welke waarde waar in de sequentie hoort.
je zal met audio zulke kleine matrices verwerken dat de overhead veel te groot is voor de tijdwinst van de hardware.

Back