Softsynth(s) voor ambient/lounge, wereldmuziek etc.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Eens horen of ie het haalt bij m'n DX-7+E!

nee dat is niet vergelijkbaar. De FM8 versus je DX7 wel. STaat in de computer music van deze of vorige maand een mooie vergelijking tussen echte synths en de vsti versie daarvan. De FM8 doorstond die test glansrijk :)
Conclusie was dat die vergelijkbaar klonk, maar dat soms de DX7 iets rauwer klonk doordat de bitrate lager was. Bij het verlagen van de bitrate van de FM8 was er geen verschil meer te horen.

Awel..maar ik heb de Grey Matter Response E! uitbreiding in m'n dx zitten.
Dat voegt weer extra mogelijkheden toe.
Bovendien ben ik geen grote liefhebber van softsynths...doe mij maar harde waren

Awel..maar ik heb de Grey Matter Response E! uitbreiding in m'n dx zitten.
Dat voegt weer extra mogelijkheden toe.
Bovendien ben ik geen grote liefhebber van softsynths...doe mij maar harde waren

top :)

ik heb geen voorkeur, het maakt mij niet uit of ik muziek maak met hardware synths of softsynths, zolang de geluiden die ik wil maar in mijn muziek komen. Waar het vandaan komt zegt mij persoonlijk niets.

Ik gebruik dus beide in de praktijk. Maar ik vind ook dat iedereen moet gebruiken waar die zich het prettigst bij voelt, dus als je alleen uit hardware synths inspiratie kan halen dan zou ik dat gewoon zo blijven doen :)

Bedankt voor je reactie, Ronaldoz.

Zelf ben ik er nog niet zo overuit of ik FL-studio moet blijven gebruiken of toch moet overgaan op Cubase.
Ik heb sterk de indruk dat FL-studio meer gericht is op stijlen als dance, hip-hop etc en dat Cubase wat meer allround is.
Zelf heb ik Cubase SX ook nog, maar momenteel vind ik het prettiger om met FL-studio te werken.
Qua stijlen wil ik echter meer richting wereldmuziek, ambient/lounge en gitaarinvloeden.
Zou Cubase 5 ook een aanrader kunnen zijn?

je moet cubase gaan gebruiken,...:okdan:
nee egt zoveel easyer asjet gewend .bent!
absynth is een egte geweldige ambient atmo-worldrums soundsynth !

Ik gebruik Cubase 5 op een laptop met AMD Sempron 2.4 gherz (single core) en 500 Mb RAM, een ouwetje dus. Geen problemen met Cubase 5. Zelfs live is Cubase erg stabiel op dat ouwe ding. Je kunt natuurlijk niet ongestraft zware VSTi's en effecten laden, maar in de praktijk loop ik weinig tegen de grenzen aan.

Toch denk ik dat ik weer Cubase ga proberen.
Momenteel werk ik met FL-studio, maar ik merk toch dat het geluid ook wat minder is dan in Cubase.
Als ik bijvoorbeeld iets gemaakt heb en ik exporteer het naar een wav of mp3, dan is het geluid vrij zacht.
Hoe kan dit eigenlijk?

Verder vermoed ik dat Cubase wat meer allround is en dat je in FL-studio vooral veel met loops (patterns) werkt.
Zostraks had ik iets van een song gemaakt en het klonk echt als los zand en ik kon duidelijk horen dat die loops niet altijd goed in elkaar overgingen.
Toch mag ik wel graag in FL-studio werken, maar ik wil het toch weer erop gaan wagen met Cubase...

Toch denk ik dat ik weer Cubase ga proberen.
Momenteel werk ik met FL-studio, maar ik merk toch dat het geluid ook wat minder is dan in Cubase.
Als ik bijvoorbeeld iets gemaakt heb en ik exporteer het naar een wav of mp3, dan is het geluid vrij zacht.
Hoe kan dit eigenlijk?

Verder vermoed ik dat Cubase wat meer allround is en dat je in FL-studio vooral veel met loops (patterns) werkt.
Zostraks had ik iets van een song gemaakt en het klonk echt als los zand en ik kon duidelijk horen dat die loops niet altijd goed in elkaar overgingen.
Toch mag ik wel graag in FL-studio werken, maar ik wil het toch weer erop gaan wagen met Cubase...

Te zacht opslaan en los zand maken heeft met de gebruiker te maken, niet met het programma. Het geluid in fl is in beginsel niet slechter dan cubase. das beetje broodje aap verhaal van de oudere versie, waar het wel voorkwam.

Je moet werken met het progje waar je zelf het beste uit de voeten kan. blijkbaar is dat niet fl. ;)

Je kunt bv. de tracks op half volume opnemen en erna met compressie tot maximaal volume gainen, dan weer opnemen.
Hier zorgt dat absoluut voor meer constant volume zonder pompen en zonder dat er iets in het rode komt.
Ik denk wel dat Cubase van zichzelf betere plugins heeft, naar mijn wensen dan. (bv. Autotune-like plugin)
En denk ik ook wel meer tools heeft voor arrangement en editing.
Wel moet er iets zijn voor de peak control. :D
Tja, of de interface - Steinberg MR 816 CSX - moet dit kunnen?!
(Speciaal voor Cubase, zeer goed geluid voor de prijs)

Laatst gewijzigd:
Toch zoek ik nog naar een andere soorten drums.
Vooral met percussie, zoals djembe, conga etc, maar ook gewone drums.

Ik ben de laatste tijd ook veel met Oosterse (Zuid-Oost Europese) ritmes bezig en mijn werkwijze is als volgt:
Ik koop een Sample CD waar er loops op staan die onderverdeelt zijn per instrument bv een conga loop, een dzembe loop, die tesamen een ritme vormen. Vervolgens in Recycle zet ik die loops om naar Midi. Dan heb je het voordeel dat je de groove en het ritme van elke loop (instrument) hebt, maar je kan het geluid vervangen door wat dan ook bv synthgeluiden, andere drums, FM etc...

Inmiddels heb ik het even geprobeert en de volume is inderdaad een stuk beter.
Ik heb deze song even bijgesloten, omdat ik wel benieuwd ben wat jullie ervan vinden; niet zozeer qua idee, maar meer wat betreft de geluidskwaliteit etc.
Deze 'song' heeft verder niet zoveel met wereldmuziek oid te maken, maar is meer een probeersel van mij in FL-studio.

Attachments

• Jon-5-2.mp3
    2,2 MB · Bekeken: 101
Leuke muziek!
Ik vind de kwaliteit goed, maar de drums mogen denk ik harder.
Het klinkt al met al een beetje dof, maar de synth vind ik wel goed naar voren komen.
Ben zelf absoluut niet professioneel, maar ik zorg altijd dat elke groep op de mixer (1,2,3, etc) hetzelfde volume heeft, en de master dan @ maximaal is.
Ieder geluid is dan op maximaal volume op dat moment.
Als iets storend is, zet ik datgene zachter.
Oja, niets piekt dan boven de rest uit dus.

Edit. Bedoel er niets negatiefs mee ofzo. Het klinkt echt leuk, maar de drums iets harder dus. (Smaak) :P

Laatst gewijzigd:
dat klopt, op 'low budget' pc's zal omnisphere het erg moeilijk krijgen. Ik kon op mijn oude dual core net 2 geluiden tegelijk uit omnisphere halen. Op mijn nieuwe i7 systeem is dat overigens geen probleem meer, daar zijn geen restricties meer. Dus dat is inderdaad een goede opmerking van jou. Als je het wil draaien op verouderde systemen is omnisphere gewoon te zwaar.

Zelf overweeg ik om een nieuwe laptop te gaan aanschaffen.
Alleen weet ik niet goed van welk merk en met welke systeemeisen ik deze moet gaan nemen.
Mijn budget ligt rond 500 Euro.
Heeft iemand nog tips, adviezen etc?

Deze zou ook een mogelijkheid zijn. Toshiba wordt over het algemeen als een kwalitatief beter merk gezien.
Daar heb ik er één van gekozen die ook 500 euro kost.
Nadeel is een kleiner scherm -15,6" = 1366x768 pixels i.p.v. 17,3'' inch = 1600 x 900 pixels-, qua prestatie wat voordelen:

• T4400 (2,2Ghz) processor i.p.v. T4300 (2,1Ghz)

• 320Gb harde schijf ruimte, in plaats van 250Gb

• 4Gb ipv 3Gb intern geheugen
Zie:
http://tweakers.net/pricewatch/251883/toshiba-satellite-l500-1r3.html#tab:info

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back