van +/-15v naar +/-12v

jwhagenbeek

Ouwe rot
moet dacht ik niet zo moeilijk zijn maar voordat ik mn nieuwe moduletjes mol:

situatie: ik heb een mooie externe voeding die +/-15V afgeeft. daar kan ik wat diy spul mee van stroom voorzien maar de voeding is rond een grote ringkerntrafo gebouwd en heeft zoveel vermogen dat ik daar een hele studio vol modulairs mee van stroom kan voorzien. daarom vind ik het zonde om nu ik een paar doepfer modules heb gekocht om daar een nieuwe voeding voor aan te schaffen. Doepfer eet vooral +/-12v en sommige modules houden niet van +/-15v... wat nu?

Hoeveel stroom moet de voeding op 12 Volt kunnen leveren?

Tot en met 1,5A kan een 7812 met een schakelingetje nog wel gebruikt worden.

nou heb ik geen flauw idee wat je met een schakelingetje bedoelt, het is toch gewoon een questie van een weerstandje en dan zo'n 7812-je en dat 2x (+ en -)? heb altijd begrepen dat je door een weerstandje tussen de + en de ground de spanning verlaagd... eehm ja gelukkig is het alweer 15 jaar geleden dat ik voor het laatst natuurkunde had op de middelbare school :P

Met 2 weerstandjes kan dat, maar dat wil je niet. Levert namelijk enorm verlies op.

basic-dc-dc.gif

Hier staat een 7805, maar kan dus alles uit de 78 serie zijn.
Komt dus wel solderen bij kijken...

maar is de diode bridging nodig bij een gestabiliseerde voeding???? solderen is geen punt maar t begrijpen waarom is voor mij in dit geval wat lastiger. die linkjes die ik hierboven heb gepost zijn dus toch wat te kort door de bocht? en hoe bereken je dan c1 en c2.
dit lijkt voor mij meer op een ac-dc converter met spanningsregelaar...

Die diodebrug kun je inderdaad weglaten. Had in de gauwigheid even een plaatje gezocht en gehoop dat je dat een beetje kan lezen.

Sja, welke condensators je moet nemen staat in "het datasheetboek" of wellicht bij die link van conrad?
[edit]
Ja dus:
http://www2.produktinfo.conrad.com/...999/179230-da-01-en-IC_7812_7812_CV_1_5_A.pdf
[/edit]

Als uitgangselco kun je 4700 uF wel nemen ofzo. (als je ze hebt liggen, kun je altijd experimenteren)

Back